Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pokuty za dopravní přestupky v zahraničí: máme se čeho děsit?
6.7.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Evropané se prý po opuštění svých domovin stávají desperáty silnic. EU na ně vymyslela bič: přeshraniční zasílání pokut. Co o něm víme?
Evropská unie a její orgány mají velkou starost o naše bezpečí na silnicích. Evropská komise si proto nechala zpracovat studie, ze kterých vyplývá, že přestože cizinci na evropských cestách tvoří 5 % objemu dopravy, jejich podíl na celkovém počtu přestupků činí plných 15 %. Pod čarou už ale stojí, že se jedná hlavně o překročení povolené rychlosti zaznamenané automatickými systémy. Mezi některými zeměmi existují bilaterální dohody, které umožňují hříšníky postihnout i po opuštění země, kde napáchali zlo, ovšem jedná se spíše o výjimku.
V roce 2008 proto z iniciativy Německa vznikl návrh na zavedení direktivy umožňující zasílání pokut také zahraničním přestupců. V té době ho ale z důvodu neexistence právního základu zablokovala Evropská rada. Po podepsání Lisabonské smlouvy ale tato zábrana padla, a tak nám tento návrh prošel Evropským parlamentem a k jeho úplnému schválení chybí už jen podpisy národních ministrů dopravy. To se ale považuje za pouhou formalitu. Následovat bude dvouleté období, které členské země dostaly na zavedení této direktivy a nejpozději koncem roku 2013 se už můžeme těšit na obálky s razítkem Bundes Polizei nebo Gendarmerie.
Pojďme se podrobněji podívat na právní základ této direktivy. Je jím spolupráce na úrovni národních policejních sborů, kterou zavedla právě Lisabonská smlouva kvůli potírání organizovaného zločinu. Zajímavostí je, že Irsko, Velká Británie a Dánsko se této spolupráce neúčastní a proto se na ně direktiva nevztahuje, i když první dvě jmenované mají možnost se připojit. Ještě zajímavější je fakt, že direktiva řeší jen část událostního řetězce vedoucího od zjištění přestupku po vykonání sankce. Její účinnost končí u zaslání dopisu majiteli vozidla, u nás pravděpodobně jeho provozovateli, že někde někdy spáchal nějaký přestupek. Vymáhání sankce už se pak řídí dokumentem 2005/214/JHA, který vznikl kvůli trestání závažných trestný činů. Jak vidět, překročení rychlosti se dostalo na úroveň organizovaného zločinu a vražd. Dodám, že podle zmíněného dokumentu lze přes hranice vymáhat jen pokuty přesahující 70 Eur.
Akcie dopravních kamer opět o něco vzrostly
Cílem direktivy je potřít přestupky, které lze rozdělit do dvou kategorií. Do první bych zařadil ty, u kterých je k jejich zjištění nutno chytit řidiče při činu. Patří sem jízda pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek. Docela nechápu, proč je nutno kvůli jejich trestání zavádět nové nařízení, mělo by být otázkou cti národních policií nenechat si upláchnout ptáčka, kterého chytla přímo při páchání nepravostí. Druhou kategorií jsou přestupky, které lze zaznamenat různými kamerami. Patří sem rychlá jízda, nepoužití pásu či helmy, nezastavení na červenou, telefonování za jízdy a použití vyhrazeného pruhu. Evropská komise tvrdí, že hlavním motivem je bezpečnost provozu, zahrnutí nejen poslední jmenované položky to ale poněkud podkopává. Co je tak nebezpečného na použití pruhu vyhrazeného pro autobusy?
Jestliže tedy bude váš vůz zachycen při některém z výše zmíněných přestupků, místně příslušná policie se zeptá té naší a ta jí bude muset sdělit majitele, resp. provozovatele vozidla a jeho adresu. Nebude tedy existovat přímé propojení národních databází, odpovědi ale mohou být automatizované. Zahraniční orgán pak pošle majiteli dopis do vlastních rukou, ve kterém mu sdělí podrobnosti o přestupku a vyzve ho k zaplacení pokuty ve výši dané předpisy v místě přestupku. Na některých českých webech jste si mohli přečíst, že tento dopis musí být v mateřštině přestupce, ale není to pravda, jde pouze o doporučení. Na základě předchozích skutečností předpokládám, že třeba německá policie se s tím příliš párat nebude a všechny dopisy bude rozesílat v němčině.
V souvislosti s dopisem se ale dostáváme k bodu, který je trnem v oku mnoha evropským činovníkům, zejména poslanců EP za německé zelené. Přestože se závažnost přestupku a následná výše pokuty řídí předpisy země, kde k němu došlo, odpovědnost za něj už se řídí národními pravidly. V podstatě to znamená, že pokud v zemi přestupce neplatí objektivní odpovědnost majitele vozidla za přestupky, může tento přestupek odmítnout a současně, pokud mu to místní legislativa dovolí, odmítnout další spolupráci. Je otázkou, jak se s tímto problémem budou vyrovnávat jednotlivé země, policie v zemi přestupce totiž nemá povinnost a ani právo vést další vyšetřování.
Nejsem právník, proto prosím ty, kteří se v této problematice více orientují, aby mě případě v přiložené diskuzi opravili, ale domnívám se, že z hlediska českého řidiče se v podstatě nic nezmění. Sice možná dostane obálku, ale protože u nás, byť se náš parlament snaží o změnu, neplatí obecná objektivní odpovědnost majitele vozidla, pokutu může odmítnout s odkazem na české zákony a ústavu.
Zavedení takovéto direktivy bylo jen otázkou času a jako takové by nás mělo těšit. Však se i mnozí z vás jistě setkali s tím, co jsou na našich cestách schopni páchat třeba polští řidiči. Jenže vše je třeba si zasadit do reality vymáhání „dopravních zákonů” nejen v České republice. Snaha o zajištění vyšší bezpečnosti provozu se z ní stále více vytrácí a všemožné automatické radarové systémy jsou umísťovány s docela jiným primárním cílem - vybrat co nejvíce peněz a to co možná nejsnáze. Tato direktiva tomu všemu jen vychází vstříc, podobně jako výše odkazovaná snaha učinit za přestupky odpovědného provozovatele vozidla, ať už auto řídil, nebo nikoli. Abych ale byl spravedlivý, Evropská komise vyzývá k umísťování radarů na místa, kde je prokázána zvýšená nehodovost v důsledku překračování rychlosti.
I proto jsem tím posledním, kdo by tuto legislativu vítal. Jestliže někdo někde spáchá přestupek, má při něm být přistižen tak, aby za něj byl také okamžitě potrestán. Jen to má efekt, o který všichni stojíme. Dnes protěžované řešení je jen odpustkovým systém, kdy stačí o pár měsíců zaplatit do té či oné státní kasy patřičný poplatek a přestupce odchází s čistým štítem. Něco podobného k vyššímu respektu řidičů ke smysluplným dopravním omezením rozhodně nepovede.
Výbava dálničních policistů z Itálie, Německa nebo Francie je zralá na garáž, nově vše vyřeší dopis...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera (3) - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 (4) - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024 (3)
Nejnovější články
- Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
včera - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera (3)
Živá témata na fóru
- Rady k výběru auta? 12.18. 04:47 - plutocannonball
- Policejní kontroly a měření 12.17. 22:54 - mattonecz
- Rychlodotazy 12.17. 21:13 - TomyTom
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.17. 20:37 - abgx1
- Volkswagen obecne 12.17. 12:52 - Brus
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.17. 11:52 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.17. 10:14 - pavproch
- Politický koutek 12.16. 21:18 - Stepan