Home > Rubriky a sekce > Život řidiče, Zajímavosti > Článek
Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou
27.12.2019 | Mirek Mazal
Protěžování až příliš malých motorů, hybridů a dalších, často uměle ekologických řešení proti vůli zákazníků se na trhu ojetých aut projevuje více, než se zdá. Ceny starších vozů rostou.
Splnit stále tvrdší limity EU diktující výši spotřeby i množství produkovaných škodlivin je těžký úkol. Za poslední dekádu jsme se proto ze strany automobilek dočkali mnoha nevítaných ústupků, které vychází vstříc právě představám Bruselu. Nikdo nevolal po litrových tříválcích v SUV či přehnaném downsizingu, převodovkách s nesmyslně dlouhými převody, start-stopech, hybridech a dalších výmyslech moderní doby, přesto je tu máme.
Děje se tak navzdory tomu, že touze snižovat spotřebu a emise ve výsledku vůbec nahrávat nemusí. Složité systémy následného čištění spalin jsou stále komplikovanější a tím pádem trpí zvyšujícím se počtem potenciálních chyb. S přibývajícími ekologickými systémy roste množství poruch, čímž trpí životnost motoru, který musí být dříve opraven či úplně nahrazen. A to znamená jen další zbytečné vzniklé výrobou něčeho, co by jinak nemuselo být třeba, o složitém vývoji s tím spojeným ani nemluvě.
Starší benzínové motory bez kvanta „zelených” vychytávek sice nejsou nejčistší, ale jejich životnost s jednodušší údržbou je přirozeně delší. Najednou tak více kilometrů za menších nákladů a ve výsledku zeměkouli zašpiní méně než dva modernější agregáty, které dohromady zvládnou stejnou porci kilometrů. Současné přímovstřikové jednotky navíc vytváří více pevných částic, které je třeba filtrovat a o jejich spolehlivosti pochybují i odborníci.
Rozum velí netlačit káru inovací příliš rychle vpřed, ale na to Brusel neslyší. Klasické benzínové motory s vyšším objemem a atmosférickým plněním výrobní linky rychle opustily a jednoho dne je opustí i ryzí benzinové či naftové motory jako takové. Preference zákazníků se ovšem zase tak rychle nemění, a tak se ojeté auto s dobrým motorem klasického ražení stává stále více populárním zbožím.
Nejlépe o tom svědčí výsledky studie webu Mobile.de, největšího tržiště s ojetými auty v Evropě. Výzkum se zaměřil na vývoj cen starších aut v autobazarech a dospěl k pozoruhodným výsledkům. Zatímco běžně ceny starých aut postupem času stále více klesají, nyní se děje pravý opak. A to tím více, čím starší vůz je. Zvýšený zájem o starší, zejména zážehové motory vedl k dříve nepředstavitelnému růstu průměrných cen. Hodnota bazarového modelu starého od 15 do 20 let v Německu meziročně prudce vzrostla - konkrétně o 17 %.
Výsledky jistě ovlivnilo i pár vyhledávaných youngtimerů, které zvyšují ceny ještě intenzivněji, ale o tak rychlý globální růst cen se nemohly postarat. K růstu navíc prokazatelně dochází už u aut od pěti let stáří. Zároveň se snižuje počet inzerátů a tím pádem řídne i nabídka těchto vozů. „Především starší benzínové motory jsou v současné době velmi populární. Také vidíme, že v současné době se starší vozidla v Německu prodávají velmi rychle,“ říká generální ředitel společnosti Mobile.de Malte Kruger. Pouze u tří- až pětiletých ojetých aut je znám mírný propad cen o 1,7 %, u ostatních ceny rostou.
Autoři studie jsou přesvědčeni, že v budoucnu by se měl hon na poslední dobré benzínové motory ještě více zintenzivnit. Pokud tedy máte doma starší auto s dobrým, nejvíce pak benzinovým motorem, začněte si jej vážit, i obyčejné modely nyní rostou na ceně. Vzhledem k současnému vývoji se velmi pravděpodobně ještě dožijeme chvíle, kdy jakákoli dnešní zajímavější auta budou ceněnými klasikami - protože už nic podobného zkrátka nepůjde koupit.
Vývoj cen benzinových ojetin dle stáří na německém trhu dle Mobile.de

Vývoj u mladších ojetin na benzín poukazuje na růst cen tam, kde by měl klesat
Situace u starších bazarových kusů je ještě mnohem jednoznačnější
Moderní motory jako 1,0 TSI vyhovují představám EU, ale z hlediska životnosti a praktičnosti převažují negativa. Část zákazníků tak raději preferuje starší pohonné jednotky a na trhu je to znát
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Levný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 38 minutamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 2 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 3 hodinamiMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 5 hodinamiToyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 06:28 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie