Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou

Protěžování až příliš malých motorů, hybridů a dalších, často uměle ekologických řešení proti vůli zákazníků se na trhu ojetých aut projevuje více, než se zdá. Ceny starších vozů rostou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou

27.12.2019 | Mirek Mazal

Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Protěžování až příliš malých motorů, hybridů a dalších, často uměle ekologických řešení proti vůli zákazníků se na trhu ojetých aut projevuje více, než se zdá. Ceny starších vozů rostou.

Splnit stále tvrdší limity EU diktující výši spotřeby i množství produkovaných škodlivin je těžký úkol. Za poslední dekádu jsme se proto ze strany automobilek dočkali mnoha nevítaných ústupků, které vychází vstříc právě představám Bruselu. Nikdo nevolal po litrových tříválcích v SUV či přehnaném downsizingu, převodovkách s nesmyslně dlouhými převody, start-stopech, hybridech a dalších výmyslech moderní doby, přesto je tu máme.

Děje se tak navzdory tomu, že touze snižovat spotřebu a emise ve výsledku vůbec nahrávat nemusí. Složité systémy následného čištění spalin jsou stále komplikovanější a tím pádem trpí zvyšujícím se počtem potenciálních chyb. S přibývajícími ekologickými systémy roste množství poruch, čímž trpí životnost motoru, který musí být dříve opraven či úplně nahrazen. A to znamená jen další zbytečné vzniklé výrobou něčeho, co by jinak nemuselo být třeba, o složitém vývoji s tím spojeným ani nemluvě.

Starší benzínové motory bez kvanta „zelených” vychytávek sice nejsou nejčistší, ale jejich životnost s jednodušší údržbou je přirozeně delší. Najednou tak více kilometrů za menších nákladů a ve výsledku zeměkouli zašpiní méně než dva modernější agregáty, které dohromady zvládnou stejnou porci kilometrů. Současné přímovstřikové jednotky navíc vytváří více pevných částic, které je třeba filtrovat a o jejich spolehlivosti pochybují i odborníci.

Rozum velí netlačit káru inovací příliš rychle vpřed, ale na to Brusel neslyší. Klasické benzínové motory s vyšším objemem a atmosférickým plněním výrobní linky rychle opustily a jednoho dne je opustí i ryzí benzinové či naftové motory jako takové. Preference zákazníků se ovšem zase tak rychle nemění, a tak se ojeté auto s dobrým motorem klasického ražení stává stále více populárním zbožím.

Nejlépe o tom svědčí výsledky studie webu Mobile.de, největšího tržiště s ojetými auty v Evropě. Výzkum se zaměřil na vývoj cen starších aut v autobazarech a dospěl k pozoruhodným výsledkům. Zatímco běžně ceny starých aut postupem času stále více klesají, nyní se děje pravý opak. A to tím více, čím starší vůz je. Zvýšený zájem o starší, zejména zážehové motory vedl k dříve nepředstavitelnému růstu průměrných cen. Hodnota bazarového modelu starého od 15 do 20 let v Německu meziročně prudce vzrostla - konkrétně o 17 %.

Výsledky jistě ovlivnilo i pár vyhledávaných youngtimerů, které zvyšují ceny ještě intenzivněji, ale o tak rychlý globální růst cen se nemohly postarat. K růstu navíc prokazatelně dochází už u aut od pěti let stáří. Zároveň se snižuje počet inzerátů a tím pádem řídne i nabídka těchto vozů. „Především starší benzínové motory jsou v současné době velmi populární. Také vidíme, že v současné době se starší vozidla v Německu prodávají velmi rychle,“ říká generální ředitel společnosti Mobile.de Malte Kruger. Pouze u tří- až pětiletých ojetých aut je znám mírný propad cen o 1,7 %, u ostatních ceny rostou.

Autoři studie jsou přesvědčeni, že v budoucnu by se měl hon na poslední dobré benzínové motory ještě více zintenzivnit. Pokud tedy máte doma starší auto s dobrým, nejvíce pak benzinovým motorem, začněte si jej vážit, i obyčejné modely nyní rostou na ceně. Vzhledem k současnému vývoji se velmi pravděpodobně ještě dožijeme chvíle, kdy jakákoli dnešní zajímavější auta budou ceněnými klasikami - protože už nic podobného zkrátka nepůjde koupit.

Vývoj cen benzinových ojetin dle stáří na německém trhu dle Mobile.de


Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 1 - Ceny starsich ojetych aut rostou 01
Vývoj u mladších ojetin na benzín poukazuje na růst cen tam, kde by měl klesat

Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 2 - Ceny starsich ojetych aut rostou 02
Situace u starších bazarových kusů je ještě mnohem jednoznačnější

Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 3 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 42Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 4 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 43Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 5 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 44Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 6 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 57Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 7 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 58Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 8 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 59Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 9 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 60Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 10 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 61
Moderní motory jako 1,0 TSI vyhovují představám EU, ale z hlediska životnosti a praktičnosti převažují negativa. Část zákazníků tak raději preferuje starší pohonné jednotky a na trhu je to znát

Zdroj: Mobile.de

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše