Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak dlouho se skutečně zahřívá studený motor? A co olej? Termokamera ukáže vše
3.3.2018 | Petr Miler
O tom, jak dlouho se zahřívají určité části motoru, se říká mnohé, ale jaká je realita? Termokamera vám ukáže dokonale, co a kdy se jak prohřeje.
Nejen Českou republiku trápí v posledních dnech opravdu mrazivé počasí a i když je snad už definitivně na na ústupu, minimálně v noci nás mrazy ještě nějaký čas potrápí. Pro motoristy to mimo jiné znamená, že se musí ke svému autu chovat šetrněji než obvykle. A platí to zejména při ranním startování auta, nemá-li člověk vytápěnou garáž.
Sepsali jsme toho spoustu o tom, jak s autem zacházet v tuhé zimě a dost pravděpodobně jste z jiných zdrojů slyšeli ještě více o tom, co se v zimě v motoru ohřívá jak dlouho a že např. ukazatel teploty chladící kapaliny mířící na střed zdaleka neznamená, že by motor byl prohřátý ve všech potřebných ohledech. Ale jaká je realita a co přesně na zahřívání trvá jak dlouho? To se dá říci jedině tak, že si na auto posvítíte - skoro doslova - termokamerou. Právě její optikou se můžete podívat na to, jak probíhá start boxeru Subaru při -5 °C, které nechal v takovém mrazu stát 24 hodin.
To pochopitelně není žádný extrém, nejsou to starty při -40 °C a i u nás jsme tento týden poznali větší zimy, přesto záběry ukazují vše potřebné - jen při nižší teplotě by vše trvalo ještě déle. Na záznamu si nejprve všimněte poměrně vysokého volnoběhu ve zhruba 1 800 otáčkách po prvních několik minut. To z důvodu, že spalovaná směs je velmi bohatá a vyšší otáčky - a s nimi vyšší točivý moment - jsou nutné k tomu, aby motor vůbec běžel. Věnovali jsme se tomu ve vlastním článku.
Především ale vidíme, jak moc se různé části motoru ohřívají jinak a jak dlouho to trvá. Video ve zrychlené podobě mapuje skoro desetimunutový běh motoru na místě, přičemž zvýšený volnoběh drží Subaru (a je to na takovou výši otáček až neobvykle dlouho) po více jak 5 minut. V tu chvíli má chladící kapalina okolo 60 °C, teplota oleje se ale teprve začíná dostávat k použitelnějším teplotám.
Až 7 minut po nastartování je teplota olejového filtru asi 35 °C, provozní teplota oleje je přitom někde okolo 80 - 90 °C. Teplota chladicí kapaliny proudící do interiérového topení je blíže 50 °C, s tím už se auto začne zahřívat slušně, v trubkách u chladiče má ale pořád okolo 30 °C. K sání motoru se ovšem zahřátí motoru sotva stačilo dostat, tady vidíme teploty okolo 5 °C.
Okolo 9 minut po nastartování se můžeme podívat také na alternátor, který má okolo 12 °C a akumulátor, který se skoro nikam neposunul - vidíme teplotu okolo 0 °C a jen velmi pozvolna začínající prohřívání.
Je tedy zjevné, že zahřívání motoru jako celku je mnohem pomalejší, než tomu je u chladicí kapaliny, přičemž nejvíce problematickou součástí je pochopitelně olej. Pomalou jízdou půjde vše o trochu rychleji než na místě, přesto názorně vidíme důvod pro nutnost citlivé jízdy během nějakých prvních 10 minut, o které si u nás nečtete poprvé. A pochopitelně, v současných mrazech i okolo -20 °C bude všechno trvat ještě o něco déle. Jemné zacházení s autem je tedy s ohledem na zachování jeho co nejdelší životnosti vážně na místě...













Ohřátí oleje na provozní teplotu trvá dlouho, ještě déle se ale ohřívají další součásti motoru
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
včeraŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejnovější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 43 minutamiPro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 8 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 9 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 10 hodinamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva