Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun
22.6.2018 | Petr Miler
I když na to naprostá většina výrobců aut myslí a interiéry staví tak, aby si řidič mohl položit nohu vedle pedálu spojky na zvláštní plochu, spousta lidí si ji raději odloží na pedál. Je to chyba.
Člověk je pohodlný tvor, a tak se ve většině situací snaží chovat tak, aby se cítil co možná nejpříjemněji. Pobyt za volantem automobilu není výjimkou, a tak se i v tu chvíli chováme podle popsaného vzorce. Dává to smysl, má to však svá ale - co je příjemné nám, nemusí být nutně příjemné technice, kterou v tu chvíli ovládáme.
Při řízení auta se tak kvůli své vlastní pohodlnosti dopouštíme řady nešvarů, kterými vůz nevědomky ničíme. Kdysi jsme psali o odkládání si ruky na řadicí páku, dnes se podíváme na zoubek velmi podobné, autu ale snad ještě více škodící věci - odkládání si nohy na pedál spojky.
Obojí má svou trochu zvrácenou logiku. Ruka sice patří na volant nebo na loketní opěrku, jenže jedno je vysoko a obojí daleko od samotné řadicí páky. Snazší je mít ruku na ní - paže si hoví a když je třeba přeřadit, bez nutnosti „investovat” další energii do přesunu se nachází přesně tam, kde ji potřebujeme mít.
Také noha má v naprosté většině novějších aut vlastní prostor na odložení, dokonce hned vedle pedálu spojky. Jenže i to je dál než přímo na spojce a na tu si přece lze nohu odložit též a při potřebě přeřadit je znovu na svém místě. Nebo ne? Když se to takto řekne, pak ano, ale je to jen jedna strana mince. A ta druhá má o poznání méně blyštivou podobu.
Záleží na tom, jak má ten který vůz nastavený pedál spojky a jaký klade odpor, obvykle to ale znamená přinejmenším nadměrné zatěžování spojkového ložiska. To je docela nenápadný a širší veřejnosti v podstatě neznámý díl, který pořádně poznají až na faktuře za jeho výměnu. Odkládáním si nohy na pedál (či nekonečném sešlapávání spojky třeba na červené na křižovatce) se opotřebovává, přitom kdybyste nohu z pedálu sundali, je zatěžován o mnoho méně.
Se zničeným ložiskem přitom spojka není schopna fungovat, celé auto tím učiní nepojízdným a vám opravdu nezbude nic jiného než jej nechat vyměnit. To je navzdory tomu, že samotné ložisko je relativně malý a levný díl, zdlouhavá a nákladná operace - je třeba oddělit motor od převodovky, což někdy vyžaduje i demontáž celého motoru. To může vyjít na vysoké tisíce i desetitisíce korun, je to adekvátní cena za onu pohodlnost?
Není to navíc jediná potenciální potíž. I když zmíněné ložisko opravdu zbytečně zatěžuje, nejde o krátkodobý proces, jeho zničení obvykle zabere desetitisíce kilometrů. U citlivějších spojek ale může odkládání nohy znamenat i prokluz, často sotva zaznamenatelný, který opět znamená nadměrné opotřebení, tentokrát spojky. Probíhat může i velmi rychle, také spojku je nakonec třeba vyměnit a není to o nic lehčí ani levnější práce.
Zkuste tedy raději vykonávat ten asi deseticentimetrový pohyb a odkládat si nohu vedle pedálu, nikoli na něj. Smysl to má i na relativně krátkou dobu mezi přeřazeními, s autem elegantně zacházející „profíky” to nakonec jinak dělat neuvidíte - noha se na pedál spojky prostě neodkládá...

Podobné používání spojkového pedálu za to vážně nestojí
Snadno může vést k nutnosti výměny spojkového ložiska či celé spojky, což je náročná (zde u Škoda Octavia 1,9 TDI) a už proto drahá operace
Bleskovky
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ai Ogura diskvalifikován včera 14:49
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? včera 09:07
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině 16.3.2025
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval 16.3.2025
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem 16.3.2025
Nejnovější články
Situace v Mercedesu zašla už tak daleko, že motory V12 ve firmě vyrábí jeden jediný člověk, navíc ne pro ni
včeraElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
včeraLidé, nekopejte si do aut a neojíždějte jim „ušáky”, ať už nikdy nemusím být svědkem zvěrstva, jako je toto
včeraRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
včera
Živá témata na fóru
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.17. 21:04 - Předseda
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.17. 07:40 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB