Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tento častý nešvar při řízení vám snadno nadělá škody i za desetitisíce korun
22.6.2018 | Petr Miler
I když na to naprostá většina výrobců aut myslí a interiéry staví tak, aby si řidič mohl položit nohu vedle pedálu spojky na zvláštní plochu, spousta lidí si ji raději odloží na pedál. Je to chyba.
Člověk je pohodlný tvor, a tak se ve většině situací snaží chovat tak, aby se cítil co možná nejpříjemněji. Pobyt za volantem automobilu není výjimkou, a tak se i v tu chvíli chováme podle popsaného vzorce. Dává to smysl, má to však svá ale - co je příjemné nám, nemusí být nutně příjemné technice, kterou v tu chvíli ovládáme.
Při řízení auta se tak kvůli své vlastní pohodlnosti dopouštíme řady nešvarů, kterými vůz nevědomky ničíme. Kdysi jsme psali o odkládání si ruky na řadicí páku, dnes se podíváme na zoubek velmi podobné, autu ale snad ještě více škodící věci - odkládání si nohy na pedál spojky.
Obojí má svou trochu zvrácenou logiku. Ruka sice patří na volant nebo na loketní opěrku, jenže jedno je vysoko a obojí daleko od samotné řadicí páky. Snazší je mít ruku na ní - paže si hoví a když je třeba přeřadit, bez nutnosti „investovat” další energii do přesunu se nachází přesně tam, kde ji potřebujeme mít.
Také noha má v naprosté většině novějších aut vlastní prostor na odložení, dokonce hned vedle pedálu spojky. Jenže i to je dál než přímo na spojce a na tu si přece lze nohu odložit též a při potřebě přeřadit je znovu na svém místě. Nebo ne? Když se to takto řekne, pak ano, ale je to jen jedna strana mince. A ta druhá má o poznání méně blyštivou podobu.
Záleží na tom, jak má ten který vůz nastavený pedál spojky a jaký klade odpor, obvykle to ale znamená přinejmenším nadměrné zatěžování spojkového ložiska. To je docela nenápadný a širší veřejnosti v podstatě neznámý díl, který pořádně poznají až na faktuře za jeho výměnu. Odkládáním si nohy na pedál (či nekonečném sešlapávání spojky třeba na červené na křižovatce) se opotřebovává, přitom kdybyste nohu z pedálu sundali, je zatěžován o mnoho méně.
Se zničeným ložiskem přitom spojka není schopna fungovat, celé auto tím učiní nepojízdným a vám opravdu nezbude nic jiného než jej nechat vyměnit. To je navzdory tomu, že samotné ložisko je relativně malý a levný díl, zdlouhavá a nákladná operace - je třeba oddělit motor od převodovky, což někdy vyžaduje i demontáž celého motoru. To může vyjít na vysoké tisíce i desetitisíce korun, je to adekvátní cena za onu pohodlnost?
Není to navíc jediná potenciální potíž. I když zmíněné ložisko opravdu zbytečně zatěžuje, nejde o krátkodobý proces, jeho zničení obvykle zabere desetitisíce kilometrů. U citlivějších spojek ale může odkládání nohy znamenat i prokluz, často sotva zaznamenatelný, který opět znamená nadměrné opotřebení, tentokrát spojky. Probíhat může i velmi rychle, také spojku je nakonec třeba vyměnit a není to o nic lehčí ani levnější práce.
Zkuste tedy raději vykonávat ten asi deseticentimetrový pohyb a odkládat si nohu vedle pedálu, nikoli na něj. Smysl to má i na relativně krátkou dobu mezi přeřazeními, s autem elegantně zacházející „profíky” to nakonec jinak dělat neuvidíte - noha se na pedál spojky prostě neodkládá...

Podobné používání spojkového pedálu za to vážně nestojí
Snadno může vést k nutnosti výměny spojkového ložiska či celé spojky, což je náročná (zde u Škoda Octavia 1,9 TDI) a už proto drahá operace
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 2 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 4 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 5 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 7 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11