Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nová auta svítí stále hůř, i když stále častěji používají nejmodernější LED. Proč?
2.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Alespoň příplatkové diody dnes nabízí většina novinek, jenže právě to je problém. Pořád běžnější halogeny a xenony jsou při vývoji na druhé koleji.
Americký institut IIHS (Insurance Institut for Highway Safety) každoročně vybírá nejbezpečnější auta na trhu. V potaz bere celou řadu kritérií a jen nejvyšší hodnocení ve všech umožní zisk prestižního ocenění Top Safety Pick+. Nejde jen o tuhost skeletu či plejádu elektronických berliček, ale od loňského roku také o světlomety. A právě jejich špatný výkon se stává stále větším problémem.
Podle Matthewa Brumbelowa, jednoho z vedoucích techniků institutu, jde o záležitost přímo „alarmující“. Téměř polovina veškerých dopravních nehod, jež končí smrtí minimálně jednoho z účastníků, se odehraje v noci. Na jízdu v noci přitom připadá výrazně méně než polovina všech cest, na které se motoristé vydají. Lépe fungující světlomety tedy mají velkou šanci toto nelichotivé skóre zredukovat, jenže děje se pravý opak.
„Světlomety jsou součástí té nejzákladnější výbavy automobilu, ale můžete o nich přemýšlet také jako o prvku, jenž dokáže nehodám předejít ve stylu autonomního brzdění,“ dodává Brumbelow. Jak ovšem naznačuje, tlak institutu IIHS na výrobce je teprve v zárodku, neboť první test zaměřený na světlomety byl proveden v březnu 2016 a týkal se pouze vybraných osobních vozů. Byl přitom komplexnější než cokoliv, čemu byla auta do té doby vystavena, a tak není překvapivé, že většina z nich neobstála.
Obdobně tomu bylo v létě, kdy pro změnu došlo na test sedmatřiceti SUV střední velikosti. Světlomety u 23 z nich byly hodnoceny jako „hraniční“ či rovnou vyloženě „špatné“. Na hodnocení Top Safety Pick+ tak mělo nárok jen patnáct aut oproti osmatřiceti z roku 2016. V té době ještě svítivost světlometů na krátkou i velkou vzdálenost, stejně jako neoslnění protijedoucích vozů, nebylo monitorováno takovým způsobem, jako je tomu nyní.
Brumbelow dodává, že jedním z problémů je špatné nastavení světel již přímo z výroby. S ohledem na komplexnost světlometů a jejich zasazení do čelních partií vozidel ale dnes už pomalu není možné, aby daný problém vyřešil sám majitel - zvláště když o něm ani neví. Pokud jej na špatné nastavení neupozorní americká obdoba STK, nemá po ruce jediné vodítko poukazující na fakt, že jeho vůz oslňuje protijedoucí či nedostatečně osvětluje vozovku.
Základní problém je ale jinde a spojitost má hlavně s cenou. Daleko svítivější LEDkové světlomety jsou součástí vyšších úrovní výbavy či jsou k dispozici jen za příplatek. Přístup k nim má tedy jen menší část motoristů. Nicméně designéři auta navrhují zejména s ohledem na diodová světla, pro halogeny a xenony tedy zůstává daleko menší prostor než kdysi. Ty tak ve výsledku svítí hůře než dříve, i když i v jejich případě kráčí vývoj vpřed.
Řešením by mohly být nové dostupnější systémy. Prémiové automobilky sice aktuálně začínají inklinovat k organickým diodám, nicméně i ty jsou pro většinu motoristů nadále nákladnou záležitostí. Jeden z předních světových dodavatelů světel, firma Varroc, tak v září loňského roku vyrukovala s technologií Surface LED, které jsou výrazně levnější než OLEDky, v lecčems se jim ale vyrovnají.
Podstatou nové technologie je vrstva vytvořená ze světlovodivých vláken. Ta je umístěna na povrch konvenční LED a slouží k dosažení rovnoměrné distribuce světelného toku. Produkovány mohou být v jakémkoliv tvaru, designéry tedy o jejich náhle nabytou svobodu nepřipraví. Navíc je lze spárovat s jakýmkoliv barevným odstínem, což rozšiřuje míru jejich možného využití. Varroc dodává, že zahájení prodeje na severoamerickém trhu je již prakticky za dveřmi.
Dočkáme se tedy zakrátko lépe svítících automobilů? To je zatím otázkou, pro tuto chvíli platí jedno - vaše nové auto bude pravděpodobně svítit hůře než to staré. Tedy pokud si nepřiplatíte za ta nejlepší světla. Ani ta ale, jak ukazují výsledky dřívějších testů, nemusí být zárukou dobrého výsledku...
Výsledky dřívějšího testu světel osobních aut
Výsledky dřívějšího testu světel středně velkých SUV
Záběry z testů
Institut IIHS se ve svých testech pravidelně zaměřuje na kvalitu světlometů nových aut. Příliš pozitiv obvykle nenašel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 7 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 8 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 10 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva