Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV Report 2019. Je to defilé poruchových Dacií
8.11.2018 | Petr Prokopec
Dacie si ve statistikách spolehlivosti nikdy moc dobře nevedly, letos ale padly na úplné dno a jen jednou je na poslední přímce model jiné značky.
Pořídit si dnes automobil je nejjednodušší v historii českých zemí. Klacky pod nohy vám nehází žádný vládní režim, ceny jsou pak relativně nejnižší, co kdy byly. Pokud se tedy obejdete bez jídla, pití či elektřiny, postačí vám ke koupi nového vozu už pět průměrných platů. Otázkou však je, zda byste neměli šetřit o trochu déle. Nová německá studie zaměřená na spolehlivost aut totiž levné vozy zrovna nefavorizuje. Jejich majitelé naopak musí počítat s častými návštěvami servisů
Než ovšem zamíříme ke konkrétním výsledkům, je nejprve třeba zmapovat zákulisí, ze kterého studie vychází. Nejde totiž o dotazník mezi motoristy, v jehož případě může docházet ke zkreslením. Ne každý je totiž schopen přiznat svou chybu, a tak některé problémy lidech v průzkumech zamlčují, aby obstáli před svým vlastním svědomím.
Místo toho TÜV Report pro rok 2019 vychází z kontrol TÜV, tedy německého ekvivalentu české STK. Nová studie bere jako stěžejní data více než 8,8 milionů aut, u nichž technici rozhodovali, zda je pustí na silnice či nikoliv. Dle kritiků je tím sice poukázáno také na skutečnost, jak se lidé o svá auta starají, což nelze popřít. Otázkou ale je, jak moc bychom se tím měli trápit. Výsledek je nepochybně ovlivněn mnoha faktory, v průměru však vždy ukazuje, jak na tom vůz toho či onoho typu se spolehlivostí skutečně je, ať už se o to zasloužilo cokoli.
Před sebou tedy tedy máme informace spojené s 231 nejčastějšími modely, jejichž spolehlivost studie mapuje i na základě stáří. Právě v tomto ohledu je potvrzeno výše zmíněné, neboť po skončení záruky již nejsou majitelé tak často tlačeni k pravidelným návštěvám autorizovaných servisů. Počet závad tak zejména po třech letech a hlavně u nejhorších aut v žebříčku skokově roste.
Počet problémů se rovněž liší v závislosti na regionu, což podle studie ovlivňuje kupní síla motoristů. Čím bohatší lidé jsou, tím méně odkládají návštěvu servisu. A naopak, čím starší daný vůz je a čím dražší je oprava, hlavně ve vztahu k aktuální hodnotě auta, tím méně jsou lidé ochotni utrácet za opravy. Jelikož přitom průměrné stáří německého vozového parku stárne, překvapit by nás neměl posun k horšímu.
Nový TÜV Report mapuje i problémy napříč některými německými regiony. Menší počet závad je přitom spojen s vyšším finančním zázemím motoristů, chudší lidé jsou naopak od zkoušek technické způsobilosti vyhazováni častěji
Zatímco tedy loni průměrný počet problematických aut činil 19,9 procenta, letos jsme již na 21,2 procentech. To je poměrně varující informace, a nikoliv jen proto, že ke zhoršení dochází již několikátý rok v řadě. Technici totiž nemonitorují např. problémy multimediálních systémů, které jsou v řadě studií zaměřených na spolehlivost často na prvních příčkách kritiky.
Problémy jsou místo toho spojeny s komponenty, které jsou opravdu nutné pro bezpečný pohyb na komunikacích, a nikoliv s takovými, jenž se starají o naše pohodlí nebo třeba připojení na internet. V čele jsou přitom závady na světlech následované unikajícím olejem, selhávajícími brzdami či korodujícím výfukem. Mimo to často nejsou v pořádku ani nápravy, kola či pneumatiky.
Právě haprující světlomety jsou velmi často „výsadou” levnějších aut, za čímž stojí snaha výrobců napodobit prémiový segment. Dopředu i dozadu se tak stěhují hlavně LEDky, jejich kvalita je však opravdu mizerná a životnost kratší než u klasických halogenových žárovek. Oné nízké ceny je holt zkrátka třeba někde dosáhnout, o to cennější ale vlastně výsledky reportu jsou - připravit vás mohou na budoucí výdaje.
Tolik ale pro úvod, nyní již vzhůru za konkrétními výsledky. Krom průměrného procenta závad je přitom třeba brát v potaz i nájezd, neboť některé vozy mohou být spolehlivější než jiné, ač pořadí mluví opačně. Na svém hrbu totiž mohou mít klidně i několikanásobně vyšší nájezd, míra závad je však vyšší jen lehce. Pokud s nimi tedy budete jezdit méně než průměrný Němec, můžete stát méně častěji i v servisu.
Kategorie dvou- a tříletých aut
Velkým loňským překvapením byla absence Porsche 911 na čelní příčce, přece jen tento vůz je všeobecně považován za možná největší „držák“ současnosti. Letos jej přitom studie vrátila tam, kde jej čekáte, tedy na trůn. Míra problémů činí 2,5 procenta, průměr této kategorie vyšplhal na více než dvojnásobek (5,9 %). Dáno je to ale do značné míry jak tím, že vlastníci Porsche rozhodně nemají hluboko do kapsy a do servisů jezdí pravidelně, tak i nízkým průměrným nájezdem (26 tisíc kilometrů).
Z českého úhlu pohledu studie rozhodně není lichotivá vůči modelům Škody, neboť v nadprůměru skončila pouze Fabia (na 68. příčce s 5,8 %). Octavia a Superb se naopak blíží nejhůře hodnoceným vozům, což souvisí se skutečností, že velmi často slouží ve firemních flotilách. Dostává se jim tedy sice pravidelné péče, stejně tak ale dostávají pořádně do těla - jejich nájezd je tak z mainstreamových značek pomalu nejvyšší.
Při pohledu na chvost tabulky můžeme navázat na úvod tohoto článku. Tedy na skutečnost, že cena aut sice dnes klesla neuvěřitelně nízko, ovšem při akceptování takové nabídky je třeba počítat s mnohými problémy. Dacia Logan na úplném chvostu žebříčku jich má v průměru 14,6 procenta, přičemž technici nejčastěji poukazují na únik oleje. Průměrný nájezd tohoto modelu je pak stejný jako u Citroënu C4 Picasso (53 tis. km), míra jeho závad je však takřka o polovinu nižší. I tak je však francouzské MPV hodnoceno velmi podprůměrně.
Kategorie čtyř- a pětiletých aut
Zuffenhausenská ikona zůstává nadále na vrcholu, stejně jako těsně pod ním najdeme Mercedes-Benz třídy B. Nás ovšem daleko více zaujala čtvrtá příčka Renaultu Captur a šesté místo Opelu Mokka. Jde totiž o nejčastější zástupce malých SUV, v jejichž případě mýty zmiňují pochybnou kvalitu. Nic takového ale zjevně nehrozí, zejména německý zástupce pak díky svému vyššímu nájezdu (58 tis. km) slibuje nízké provozní náklady.
Zajímavý je vývoj u Škody, neboť čtyř- či pětiletá Fabia se již dostala do podprůměru, zatímco stejně starý Superb figuruje nad zlatým středem kategorie (10,3 %). Ještě výše pak najdeme Citigo a Yeti, tedy vozy vyvinuté již pomalu před dekádou a osazené nepříliš komplexní technikou. Jejich údržba tedy není náročná, na rozdíl od modernější Octavie, která patří mezi nejhůře hodnocené vozy - v jejím případě je totiž míra závad takřka dvakrát vyšší než u sněžného muže (8,5 % vs 15,5 %).
Nejníže pak tentokráte nenajdeme Dacii, tuto „poctu“ Loganu ukradl Peugeot 206. U toho se již kazí takřka 30 procent komponentů, a to přesto, že na kontě má daleko méně kilometrů než rumunský sedan (53 tisíc vs. 83 tisíc). Technici přitom nejčastěji vyhazují motoristy za problémy s řízením, špatné brzdy nebo únik oleje. Opět tedy jde o stěžejní závady, nikoliv o malichernosti typu špatného fontu písmen multimediálního systému. Dacia je ale beztak druhá od konce.
Kategorie šesti- a sedmiletých aut
Porsche 911 zůstává i v čele této kategorie, jde ale již o starší generaci 997, u níž by lidé měli počítat s výměnou tlumičů. To samozřejmě již není levná operace, navíc k ní dochází poměrně brzy - již po najetí 51 tisíc kilometrů. Tak nízko se prakticky žádný jiný vůz nenachází, což by na Porsche mohlo vrhat špatný stín. Že však za jeho kvalitou nestojí jen nízký nájezd, dokazuje Cayenne. SUV má totiž v průměru na kontě 116 tisíc kilometrů, míra závad 10,6 procenta se ale přitom stále pohybuje hluboko pod průměrem kategorie (16,2 %).
Střed pole tentokrát přeskočíme a zamíříme rovnou na jeho chvost, kam znovu sestoupila Dacia Logan. Jde o první generaci rumunského bestselleru, u níž zub času již hlodal o poznání více než u té druhé. Kromě tradičního úniku oleje je tak nutné počítat i s nemalou korozí. Průměrný počet závad (30,9 %) přitom neospravedlňuje ani nájezd 99 tisíc kilometrů, který rozhodně není neobvyklý či nejvyšší. Třeba takový Superb má totiž v průměru na kontě 132 tisíc, přesto je na tom poruchově dvakrát lépe než Logan. A takové Audi A6/A7 se 120 tisíci kilometry dokonce třikrát lépe.
Kategorie osmi- a devítiletých aut
Má vůbec smysl ještě hovořit o vítězi? Nejspíše nikoliv, vůči předchozím kategoriím totiž ani v této nedochází na střídání stráží. Porsche 911 je stále v čele, což koneckonců platí také u desetiletých či jedenáctiletých aut. To ale není nikterak překvapivé, neboť nájezd již neroste takovým tempem jako v prvních letech. Ikona ze Zuffenhausenu má totiž v garážích majitelů již novější konkurenci, proto nebývá tak často využívána. O to více pak může zaskočit, že je třeba u starších exemplářů počítat s únikem oleje.
To jsme ale poněkud předběhli dobu, proto rychle zpátky k osmi- a devítiletým vozům. U nich již nájezd ve většině případů přesahuje 100 tisíc kilometrů, často pak začíná stoupat i na dvojnásobek této cifry. Nicméně zatímco takové BMW řady 5 (164 tis. km, 21,8 % závad) je v nadprůměru, VW Passat (168 tis., 26,1 %) již klesl pod dělící čáru. A takový Ford Galaxy (165 tis., 28,3 %) už patří mezi nejhorší. Dacia Logan pak opět těsně unikla hrobníkově lopatě, na níž se ovšem ocitly Chevrolet Matiz a Renault Kangoo. Korejec má přitom problémy hlavně s únikem oleje a korozí, Francouz pak s řízením.
Kategorie deseti- a jedenáctiletých aut
Jsme v samotném závěru, přičemž první příčku již opravdu komentovat nebudeme. Zajímavější je ostatně stříbrná příčka Mazdy 2, neboť levný japonský hatchback dokázal překonat řadu prémiových modelů. Velkou váhu na tom má jeden z nejnižších nájezdů v této kategorii, tím ale samozřejmě nechceme nikterak snižovat kvalitu japonských vozů. Ta pak vlastně překvapuje právě u Mazdy, která má všeobecně problémy hlavně s korozí. Jelikož se přitom právě za to u TÜV vyhazuje, je zjevné, že Dvojka tímto neduhem netrpí.
Kdo naopak trpět musí, to jsou fanoušci Dacie. Logan totiž znovu obsadil poslední příčku, navíc se 40,6 procenty závad na tom opravdu není dobře. Taková Toyota Corolla Verso je totiž v servisech jen poloviční dobu, přestože její nájezd je vyšší - jako ale ostatně i cena. Abychom tedy nějak dokončili tezi z úvodu článku, můžeme dodat, že vozy rumunské značky jsou sice neskutečně levné na pořízení, ovšem jejich vlastnictví může být dražší než u dražších mainstreamových konkurentů. Je tedy jen na vás, zda se rozhodnete nevratnou pokladničku plnit na začátku nebo v průběhu životního cyklu.
Porsche 911 je dle nového TÜV Reportu nejspolehlivějším vozem napříč všemi věkovými kategoriemi
Dacia Logan naopak pro změnu nejčastěji okupuje chvost tabulek a další modely značky si nevedou o mnoho lépe. Oč méně tedy zaplatíte při pořízení, o to více závad budete muset posléze řešit
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis