Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Největší mýtus o zimních pneumatikách padl, většinou vám vůbec nepomohou
21.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Průpovídky o tom, jak letní pneumatiky přestávají od určité teploty fungovat a je třeba je vyměnit za zimní, jsou u nás koloritem. Je to jedna velká lež.
Každoročně po spadnutí prvního lístečku ze stromu začíná marketingová masáž na téma zimní pneumatiky. Hlavní motiv je obvykle jeden - při teplotě, která se snad každý rok zvyšuje, prý letní pneumatiky bez ohledu na další okolnosti ztrácejí přilnavost a lépe začínají fungovat ty zimní. Ještě začátkem této dekády se hovořilo o +4°C, letos je to +7°C. A ti odvážnější nehovoří o teplotách maximálních, ale o průměrných nebo dokonce minimálních.
Tato slova slýcháme z tolika stran, že je těžké o nich byť jen přemýšlet. A když se k tomu přidá místní zákonná úprava, která sice zimní pneumatiky přímo nenařizuje, fakticky je ale činí povinnými (na autě je musíte mít v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat), mají rázem zimní pneu na autě koncem října prakticky všichni.
Neříkáme, že to je špatně, zároveň to ale není tak dobře, jak se traduje. Člověk se nemusí jmenovat Fittipaldi, aby poznal, že na těch průpovídkách o ztrátě přilnavosti letních pneu kdesi vysoko nad hranicí 0°C něco nehraje. Pokud máte ve zvyku nepodlehnout davovému šílenství a přezout na zimní až tehdy, kdy je to opravdu třeba, znáte to sami. Ani při teplotě 0°C, ani při teplotě -5°C, dokonce ani při teplotě -10°C se sebelepší zimní pneu nedokáží vyrovnat kvalitním letním. Stačí jedno - aby bylo sucho nebo mokro.
A není to tak, že by letní a zimní byly vyrovnané, letní ty zimní poráží na celé čáře. Pokud opravdu přezujete až v době, kdy jsou teploty pod bodem mrazu, zažijete tu změnu. „Nebrzdí, nezatáčí,” konstatoval nedávno s nadsázkou kolega, když 14. prosince přezul z letních na zimní a v lehkém mrazu musel ujet asi 100 kilometrů po suché nebo mokré silnici. Odhadoval přitom, že dosažitelná rychlost v zatáčkách se snížila o 20-30 procent a v podobné míře se prodloužila brzdná dráha.
Už tehdy jsme na toto téma chtěli napsat článek, s tím správným impulzem ale před pár hodinami přišel náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Zaměřil se právě na to, jak se chová auto na letních a zimních pneu za mrazivého, ale suchého dne. A jak je jeho zvykem, přidal jasná fakta.
Na svou Hondu S2000 nejprve obul letní a poté zimní pneumatiky. S oběma sadami se postupně vydal na promrzlou silnici v -4°C resp. -3°C a zkoušel, jak se bude lišit brzdná dráha ze stovky (přesně 97 km/h). Na začátku testu předpokládal, jako většina českého národa, že letní pryž bude v nízké teplotě podstatně horší, však i v USA se traduje, že už mezi 4-7°C má být trakce letních pne už podstatně snížena. A tady jsme ještě o 10-11 stupňů níže. Jenže realita je úplně jiná.
Test ověřil délku brzdné dráhy z 97 km/h skutečné rychlosti do úplného zastavení vždy s pomocí třech pokusů. Premiérový pokus pro letní sadu znamenal zastavení po 38,7 metrech, druhý po 39,7 metrech a třetí totožně po 38,7 metrech. To jsou při deceleraci ze stovky v podstatě očekávané hodnoty.
Zimní pneu ve stejném testu ale zastavily na dráze dlouhé 47,8 metrů, druhý dokonce 50,2 metru a poslední zkouška zabrala 49,9 metru, než Honda S2000 zastavila. Použité zimní zadní pneumatiky byly nepatrně užší, o 20 mm, což nemá zásadní vliv na výsledek. Brzdnou dráhu významně ovlivňuje přední náprava a tam byly pneumatiky stejně široké.
Zimní gumy tak na zmrzlé silnici v tomto testu zcela propadly. Nejenže brzdnou dráhu nezkrátily, nejenže nejsou srovnatelné, jsou propastným způsobem horší. V průměru 39,03 metru stačilo pro zpomalení letním plášťům a 49,3 musel ujet automobil, než úplně zastavil se zimními gumami. Přes 10 metrů neboli 26 % v neprospěch zimních je ohromný rozdíl a až pozoruhodně přesné potvrzení našich pocitů. A už dřívější testy ukázaly, že ani za mokra nejsou zimní pneumatiky lepší.
Pochopitelně, na sněhu či ledu se karta rychle obrátí, je to ale jen tato výhoda, které se dokola hovoří. Je tu i druhá strana stejné mince, o které se nemluví, přitom čtvrtinové prodloužení brzdné dráhy v krizové situaci by za jiných okolností znamenalo bití na poplach. A to se pořád bavíme o teplotách poměrně výrazně pod bodem mrazu - kdyby stejný test letních proti zimním proběhl byť jen v +4°C, natož pak +7°C, bude rozdíl ještě propastnější. A to vám každý rok budou vyprávět, jak při téhle hranici letní pneu přestávají fungovat... Je to mýtus a řídit se jím může mít velmi neblahé následky.
Neříkáme tím: přezujme teď všichni na letní a budeme šťastní. Zejména pokud musíte jezdit na větší vzdálenosti, jsou zimní pneumatiky v podstatě nezbytné, protože kdekoli může začít sněžit nebo být namrzlo a zimní přijdou vhod. Chceme tím jen dokreslit značně neúplný mediální obraz zimních pneu, který je nám rok od roku podsouván a upozornit na to, že mimo zasněžené nebo namrzlé silnice vám zimní pneu nejenže nepomohou, značně vám uškodí. A protože nasněženo nebo namrzlo je u nás mimo horské oblasti pár dnů v roce, při většině jízd znamenají zimní pneu zhoršení jízdních vlastností auta a prodloužení brzdné dráhy.
Je třeba s tím počítat a přizpůsobit tomu styl jízdy, při brzdění třeba ze 130 km/h za plusových teplot půjde o desítky metrů v brzdné dráze. A od věci není ani pečlivě zvážit moment, kdy na zimní přezout a kdy je zase shodit. Zejména během listopadu a března bývají často vážně jen pro zlost, pokud se pohybujete v níže položených oblastech...
Testovaná dvojice pneumatik. A ano, i v USA vám řeknou, že mezi 4-7 °C mají být letní u konce s dechem
Realita je ale úplně jiná. Ještě při -4 °C jsou letní při brzdění o několik tříd před zimními
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 10 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 11 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva