Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Největší mýtus o zimních pneumatikách padl, většinou vám vůbec nepomohou
21.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Průpovídky o tom, jak letní pneumatiky přestávají od určité teploty fungovat a je třeba je vyměnit za zimní, jsou u nás koloritem. Je to jedna velká lež.
Každoročně po spadnutí prvního lístečku ze stromu začíná marketingová masáž na téma zimní pneumatiky. Hlavní motiv je obvykle jeden - při teplotě, která se snad každý rok zvyšuje, prý letní pneumatiky bez ohledu na další okolnosti ztrácejí přilnavost a lépe začínají fungovat ty zimní. Ještě začátkem této dekády se hovořilo o +4°C, letos je to +7°C. A ti odvážnější nehovoří o teplotách maximálních, ale o průměrných nebo dokonce minimálních.
Tato slova slýcháme z tolika stran, že je těžké o nich byť jen přemýšlet. A když se k tomu přidá místní zákonná úprava, která sice zimní pneumatiky přímo nenařizuje, fakticky je ale činí povinnými (na autě je musíte mít v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat), mají rázem zimní pneu na autě koncem října prakticky všichni.
Neříkáme, že to je špatně, zároveň to ale není tak dobře, jak se traduje. Člověk se nemusí jmenovat Fittipaldi, aby poznal, že na těch průpovídkách o ztrátě přilnavosti letních pneu kdesi vysoko nad hranicí 0°C něco nehraje. Pokud máte ve zvyku nepodlehnout davovému šílenství a přezout na zimní až tehdy, kdy je to opravdu třeba, znáte to sami. Ani při teplotě 0°C, ani při teplotě -5°C, dokonce ani při teplotě -10°C se sebelepší zimní pneu nedokáží vyrovnat kvalitním letním. Stačí jedno - aby bylo sucho nebo mokro.
A není to tak, že by letní a zimní byly vyrovnané, letní ty zimní poráží na celé čáře. Pokud opravdu přezujete až v době, kdy jsou teploty pod bodem mrazu, zažijete tu změnu. „Nebrzdí, nezatáčí,” konstatoval nedávno s nadsázkou kolega, když 14. prosince přezul z letních na zimní a v lehkém mrazu musel ujet asi 100 kilometrů po suché nebo mokré silnici. Odhadoval přitom, že dosažitelná rychlost v zatáčkách se snížila o 20-30 procent a v podobné míře se prodloužila brzdná dráha.
Už tehdy jsme na toto téma chtěli napsat článek, s tím správným impulzem ale před pár hodinami přišel náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Zaměřil se právě na to, jak se chová auto na letních a zimních pneu za mrazivého, ale suchého dne. A jak je jeho zvykem, přidal jasná fakta.
Na svou Hondu S2000 nejprve obul letní a poté zimní pneumatiky. S oběma sadami se postupně vydal na promrzlou silnici v -4°C resp. -3°C a zkoušel, jak se bude lišit brzdná dráha ze stovky (přesně 97 km/h). Na začátku testu předpokládal, jako většina českého národa, že letní pryž bude v nízké teplotě podstatně horší, však i v USA se traduje, že už mezi 4-7°C má být trakce letních pne už podstatně snížena. A tady jsme ještě o 10-11 stupňů níže. Jenže realita je úplně jiná.
Test ověřil délku brzdné dráhy z 97 km/h skutečné rychlosti do úplného zastavení vždy s pomocí třech pokusů. Premiérový pokus pro letní sadu znamenal zastavení po 38,7 metrech, druhý po 39,7 metrech a třetí totožně po 38,7 metrech. To jsou při deceleraci ze stovky v podstatě očekávané hodnoty.
Zimní pneu ve stejném testu ale zastavily na dráze dlouhé 47,8 metrů, druhý dokonce 50,2 metru a poslední zkouška zabrala 49,9 metru, než Honda S2000 zastavila. Použité zimní zadní pneumatiky byly nepatrně užší, o 20 mm, což nemá zásadní vliv na výsledek. Brzdnou dráhu významně ovlivňuje přední náprava a tam byly pneumatiky stejně široké.
Zimní gumy tak na zmrzlé silnici v tomto testu zcela propadly. Nejenže brzdnou dráhu nezkrátily, nejenže nejsou srovnatelné, jsou propastným způsobem horší. V průměru 39,03 metru stačilo pro zpomalení letním plášťům a 49,3 musel ujet automobil, než úplně zastavil se zimními gumami. Přes 10 metrů neboli 26 % v neprospěch zimních je ohromný rozdíl a až pozoruhodně přesné potvrzení našich pocitů. A už dřívější testy ukázaly, že ani za mokra nejsou zimní pneumatiky lepší.
Pochopitelně, na sněhu či ledu se karta rychle obrátí, je to ale jen tato výhoda, které se dokola hovoří. Je tu i druhá strana stejné mince, o které se nemluví, přitom čtvrtinové prodloužení brzdné dráhy v krizové situaci by za jiných okolností znamenalo bití na poplach. A to se pořád bavíme o teplotách poměrně výrazně pod bodem mrazu - kdyby stejný test letních proti zimním proběhl byť jen v +4°C, natož pak +7°C, bude rozdíl ještě propastnější. A to vám každý rok budou vyprávět, jak při téhle hranici letní pneu přestávají fungovat... Je to mýtus a řídit se jím může mít velmi neblahé následky.
Neříkáme tím: přezujme teď všichni na letní a budeme šťastní. Zejména pokud musíte jezdit na větší vzdálenosti, jsou zimní pneumatiky v podstatě nezbytné, protože kdekoli může začít sněžit nebo být namrzlo a zimní přijdou vhod. Chceme tím jen dokreslit značně neúplný mediální obraz zimních pneu, který je nám rok od roku podsouván a upozornit na to, že mimo zasněžené nebo namrzlé silnice vám zimní pneu nejenže nepomohou, značně vám uškodí. A protože nasněženo nebo namrzlo je u nás mimo horské oblasti pár dnů v roce, při většině jízd znamenají zimní pneu zhoršení jízdních vlastností auta a prodloužení brzdné dráhy.
Je třeba s tím počítat a přizpůsobit tomu styl jízdy, při brzdění třeba ze 130 km/h za plusových teplot půjde o desítky metrů v brzdné dráze. A od věci není ani pečlivě zvážit moment, kdy na zimní přezout a kdy je zase shodit. Zejména během listopadu a března bývají často vážně jen pro zlost, pokud se pohybujete v níže položených oblastech...
Testovaná dvojice pneumatik. A ano, i v USA vám řeknou, že mezi 4-7 °C mají být letní u konce s dechem
Realita je ale úplně jiná. Ještě při -4 °C jsou letní při brzdění o několik tříd před zimními
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
včera - Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025 - Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025
Nejnovější články
- Evropská komise dávala neziskovkám miliardy na to, aby v parlamentu lobbovaly za rychlejší konec spalovacích aut
před 2 hodinami - Novou Toyotu RAV4 předčasně odhalil únik, vsadí na vážně svérázně pojatou příď
před 3 hodinami - Nová vrcholná Škoda ukázala svůj pravděpodobný vzhled. Se svou velikostí, technikou a údajným odkladem plave těžce proti proudu
před 5 hodinami - Mašina se zasekla? Ferrari prý nedokáže rozprodat kontroverzní model F80, nic takového dávno nezažilo
před 6 hodinami - Zákazník BMW si převzal limuzínu řady 7 v této odvážné specifikaci, jasně ukazuje největší vadu posledních novinek značky
včera
Živá témata na fóru
- Nová baterie - dobíjecí napětí? 01.27. 11:29 - Kecachep
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.27. 11:14 - řidičBOB
- Toyota obecně 01.27. 11:01 - M.Z.
- Přituhuje 01.27. 10:11 - bojler
- Onboard videa 01.27. 09:30 - Truck Daškam
- Škoda Auto obecně 01.27. 09:07 - Předseda
- Další zajímavá autovidea 01.27. 08:18 - Vrooom
- Hon na piráty 01.27. 08:03 - Brus