Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejspolehlivější ojetiny v ceně do 130 tisíc Kč. I s málem je z čeho vybírat
5.7.2019 | Mirek Mazal
I za cenu, za kterou jinak nepořídíte ani nejlevnější nový vůz, se dají vybrat relativně spolehlivá auta nejrůznějších typů a stáří. Tato jsou ta úplně nejlepší podle aktuálních statistik TÜV.
Našetřených 130 tisíc Kč na dopravní prostředek neznamená povinnou návštěvu prodejny elektrokol. Za tyto peníze lze pořídit i solidní ojetinu, která vám díru do rozpočtu neudělá ani následnými opravami. Právě na výběr takových vozů se nyní zaměříme, a to s pomocí aktuálních dat německého TÜV, které hodnotí spolehlivost prakticky veškerých aut, která se od druhé poloviny minulé dekády objevila v prodeji v Evropě.
Tentokrát nerozhoduje třída, zaměření ani věk vozu, smyslem bylo najít na nejspolehlivější auta všech typů a stáří, která se na evropském trhu dají koupit za cenu do 5 000 Eur, tedy přibližně do oněch 130 tisíc Kč. Pochopitelně, s takovým rozpočtem asi nikdy nepůjde o vůz, do kterého byste po koupi sedli a roky s jím bez větších starostí jezdili. Těch nepříjemností tu bude jen relativně nejméně a TÜV nám k vybraným vozům poskytlo i přehled závad, které se zvolených vozů přece jen týkají. To abyste věděli, na co si při výběru těchto přes jejich relativní spolehlivost dát přece pozor.
I přes rozličné neduhy ale můžeme všechny uvedené kandidáty doporučit ke koupi, spolehlivostí své mechaniky i elektroniky patří mezi nadprůměrné. Pro úplnost ke každému vozu uvádíme i četnost závad pro daný model a srovnání s celkovým průměrem věkové kategorie (v závorce). Přehled pak doplňují i informace o ceně použitelných exemplářů na aktuálním trhu, neboť cena „do 130 tisíc Kč” neznamená, že všechny vozy musí stát právě tolik - některé koupíte i za méně jak polovinu této částky.
Kategorie dvou- a tříletých aut
5. Kia Picanto (2011 až 2017)
Četnost závad: 5,3 (Ø 5,9)
Cena vozu od: 4 400 Eur (114 000 Kč)
Ani páté místo není špatné v záplavě horších modelů. Kia doplatila na špatné osvětlení a úbytek oleje. Nepřehlédnutelnou závadou bývá nefunkční ruční brzda, jinak by se někdy zbytečně přehlížený Korejec dostal ještě výše.
4. Seat Altea (2004 až 2015)
Četnost závad: 5,1 (Ø 5,9)
Cena vozu od: 3 000 Eur (77 000 Kč)
Altea je zdatný rodinný vůz se dvěma délkami rozvoru (Altea a Altea XL). Zájemce by se měl zaměřit na nečekaný úbytek provozních kapalin, což je určitě slabé místo Seatu. Další kritické body nebyly předmětem hromadného problému.
3. Kia Venga YN (2010 až dodnes)
Četnost závad: 5,0 (Ø 5,9)
Cena vozu od: 5 000 Eur (129 000 Kč)
Rozpočet tady vystačí jen těsně, ale investice se může vyplatit. Od roku 2010 nabízí Kia Venga zvýšený posed, který vyhovuje i hůře se pohybujícím lidem. Potěší hlavně minimum závad, problémy jsou maximálně se světly a pružinami s tlumiči.
2. Renault Scénic JZ (2009 až 2016)
Četnost závad: 4,9 (Ø 5,9)
Cena vozu od: 5 000 Eur (129 000 Kč)
Ještě o desetinu nižší četnost závad má v této cenové třídě Scénic za velmi podobné peníze. Kompaktní MPV přesvědčí nejen svou koncepcí prostoru, ale také kvalitou. Nadprůměrné modely prošly STK bez vad, slabinami mohou být řízení, osvětlení a brzdové komponenty.
1. Suzuki SX4 (2006 až 2015)
Četnost závad: 4,4 (Ø 5,9)
Cena vozu od: 3 300 Eur (85 000 Kč)
Nejlepší volbou mezi 2-3letými ojetinami je podle TÜV Suzuki SX4. Nevykazuje žádné skutečné potíže. Je dobré pohlídat si stav odpružení, kde by se mohly skrývat drobné neduhy.
Kategorie čtyř- a pětiletých aut
5. VW up! (2011 až dodnes)
Četnost závad: 8,0 (Ø 10,3)
Cena vozu od: 4 000 Eur (103 000 Kč)
Překvapivě prostorná kostka s kolem v každém rohu umí splnit primární účel městského vozu. Má však slabá místa ve výfukovém systému, která znamenají „až” páté místo v tomto výběru levných spolehlivých aut do pěti let stáří.
4. Mini R55-R59 (2006 až 2014)
Četnost závad: 7,9 (Ø 10,3)
Cena vozu od: 5 000 Eur (129 000 Kč)
Moderní retro auto vykazuje překvapivě vysokou spolehlivost. K lepšímu umístění vede pro příště lepší lampy hlavních světlometů, odolnější zadní žárovky i směrové blikače. Všechny jmenované komponenty vykazují podprůměrnou kvalitu.
3. Škoda Citigo (2011 až dodnes)
Četnost závad: 7,6 (Ø 10,3)
Cena vozu od: 4 000 Eur (103 000 Kč)
Škoda Citigo obhájila svůj název městského společníka. Na technických kontrolách zaměstnanci stanice nepřišli na důležité nedostatky mladoboleslavské kopie VW Up!. Abnormální je opět výfuková část.
2. Volkswagen Golf Plus (2004 až 2014)
Četnost závad: 6,4 (Ø 10,3)
Cena vozu od: 2 500 Eur (64 000 Kč)
Levný Golf s nafouklou kabinou může být velmi rozumnou volbou spořivého zájemce o prostorný koncernový model. Hlavním varováním jsou často lživé informování potenciálního kupce o skutečném stavu auta, se kterými majitelé obvykle najíždí větší porce kilometrů. Obecně nelze říct, že se jedna část nebo konkrétní díl kazí. Golf Plus je objektivně kvalitní práce, jak se ukáže později.
1. Mazda 2 DE (2007 až 2014)
Četnost závad: 5,8 (Ø 10,3)
Cena vozu od: 3 000 Eur (77 000 Kč)
Zlatou medaili by si zasloužila Mazda 2, protože se její technika zdá být nesmrtelná v kategorií aut do stáří pěti let. Někteří technici neuznávají spoje náprav a řízení, ale celkově nejde o tragická negativa. I cena od 77 tisíc korun potěší.
Kategorie šesti- a sedmiletých aut
5. Mazda 2 DE (2007 až 2014)
Četnost závad: 11,9 (Ø 16,2)
Cena vozu od: 3 000 Eur (77 000 Kč)
Japonci navazují na zlato v předchozí kategorii a hned obsazují pátou pozici v dalším oddíle. Mazda 2 válí soupeře z pozice jednoho z nejlepších malých aut. S přibývajícím věkem se začínají porouchávat díly řízení a zavěšení náprav.
4. Mini R55-R59 (2006 až 2014)
Četnost závad: 11,8 (Ø 16,2)
Cena vozu od: 5 000 Eur (129 000 Kč)
Miniaturní elegán mívá problémy napoprvé překonat emisní zkoušky. Kromě toho postrádá stabilní hladinu oleje motoru a převodovky. Spolupráce s Peugeotem přinesla Mini problémy - sdílené agregáty někdy selhávají. Jsou to ale jen menší pihy na jinak silně nadprůměrně spolehlivém autě.
3. Audi A3 8P (2003 až 2012)
Četnost závad: 11,2 (Ø 16,2)
Cena vozu od: 4 000 Eur (103 000 Kč)
První Audi v našem seznamu. Audi si umí držet cenu, ale obratem poskytuje dostatečnou kvalitu. Většina technických kontrol A3 8P ve věku 6-7 let probíhá bez ztráty kytičky.
2.-1. Volkswagen Golf Plus (2004 až 2014)
Četnost závad: 10,6 (Ø 16,2)
Cena vozu od: 2 500 Eur (64 000 Kč)
Golf pro prostorově náročnější rodiny se neprodával tak hojně jako standardní verze, ale z hlediska spolehlivosti nebyl jediný důvod. Pozitivní komentáře pracovníku STK jsou jasným důkazem. Méně příjemně se poslouchají vady osvětlení nebo úbytky oleje.
2.-1. Opel Agila B (2008 až 2014)
Četnost závad: 10,6 (Ø 16,2)
Cena vozu od: 2 900 Eur (75 000 Kč)
Sdílené první a druhé místo mají VW a Opel. Model Agila druhého jmenovaného není přesvědčivý v oblasti řízení, pružení nebo tlumičů nárazů. Jde o detaily, které zapadnou vedle celkově vynikajícího dojmu.
Kategorie osmi- a devítiletých aut
5.-4. Volkswagen Eos 1F (2006 až 2015)
Četnost závad: 16,5 (Ø 22,2)
Cena vozu od: 3 500 Eur (90 000 Kč)
Kabriolet se znakem VW se delší dobu nevyrábí, ale jako ojetina stále nabízí otevřené nebe nad hlavou v balení spolehlivého auta. Technické kontroly neevidují jednoznačné závady na konkrétních místech, ale nebude špatné pohlídat si mechanismus skládání střechy.
5.-4. Toyota Yaris XP9 (2006 až 2011)
Četnost závad: 16,5 (Ø 22,2)
Cena vozu od: 2 200 Eur (57 000 Kč)
Ve srovnání s konkurencí je Yaris skvělý tip, experti TÜV byli téměř vždy spokojeni s malými japonskými Toyotami. Mezi obtěžující věci patří nechvalně proslulý výfukový systém nebo brzdy.
3. Honda Jazz (2008 až 2014)
Četnost závad: 15,7 (Ø 22,2)
Cena vozu od: 5 000 Eur (129 000 Kč)
Honda Jazz zapůsobí flexibilním interiérovým konceptem, elegantním zpracováním a pevnou konstrukcí. Nadprůměrný počet bodů na STK dává jasný signál neignorovat ojeté kusy v autobazarech. Orezlé kotouče nejsou hezké, ale opravy vyjdou levně.
2.-1. Volkswagen Golf Plus (2004 až 2014)
Četnost závad: 13,7 (Ø 22,2)
Cena vozu od: 2 500 Eur (64 000 Kč)
Golf Plus je velký talent, na špici se umístil už potřetí v různých věkových kategoriích. Ani osmileté či devítileté kusy nemají důvod obav před nadcházející technickou kontrolou. Auta prochází často bez jediné výtky, což se neprojevuje ani na ceně za ojeté verze.
2.-1. Toyota Avensis T25 (2003 až 2009)
Četnost závad: 13,7 (Ø 22,2)
Cena vozu od: 2 500 Eur (64 000 Kč)
Kopie VW je podle Němců Toyota Avensis. Mají stejné hodnocení i základní cenu bazarových nabídek. Japonci neskrývají žádné vážné problémy. Dlouhodobě se asijský sedan může považovat za etalon dobře zpracovaných automobilů.
Kategorie deseti- a jedenáctiletých aut
5. Opel Agila A (2000 až 2007)
Četnost závad: 20,9 (Ø 28,0)
Cena vozu od: 700 Eur (18 000 Kč)
Jdeme do finále a zvyšuje se četnost závad, naopak klesá cenovka. Opel Agila stojí od 18 tisíc korun, díky délce 3,5 metru je ideálním spolehlivým městským vozem. Majitel se může prát snad jen se špatným řízením.
4. Toyota Corolla Verso R1 (2004 až 2009)
Četnost závad: 19,5 (Ø 28,0)
Cena vozu od: 2 500 Eur (64 000 Kč)
Prostor pro všechny členy posádky a přesvědčivá kvalita je doménou Corolly Verso. Podstatné nedostatky sedmimístné MPV hledá marně. Pouze lehké vady osvětlení mírně kalí dobrý dojem, ale takový problém lze snadno vyřešit.
3. Toyota Auris E15 (2007 až 2012)
Četnost závad: 19,1 (Ø 28,0)
Cena vozu od: 3 900 Eur (100 000 Kč)
Kompaktní Auris by neměl chybět v žádném výběru aut okolo 100 tisíc korun. Z pohledu devět let starých vozů nejvíce zlobí pouze brzdové kotouče a výfukový systém. Prohlídka by měla směřovat tímto směrem, jinak lze očekávat dobrou službu.
2. Volkswagen Golf Plus (2004 až 2014)
Četnost závad: 18,9 (Ø 28,0)
Cena vozu od: 2 500 Eur (64 000 Kč)
Nezdá se vám to, Golf Plus je podle TÜV Reportu 2019 opravdu tak dobrý. Už dekádu staré kusy trpí jen na zteřelá pouzdra hnacích hřídelů, ostatní nedokonalosti nemají cenu cíleně zveřejňovat. Show jednoho modelu končí na stříbrné pozici.
1. Mazda 2 DY (2003 až 2007)
Četnost závad: 15,7 (Ø 28,0)
Cena vozu od: 2 000 Eur (52 000 Kč)
Méně než dva čisté průměrné platy stačí na vítěze. Mazda 2 první generace může být vaše už od 52 tisíc, a to je jedním z nejlepších vozů statistik německých STK. Nadprůměrný počet aut prošel technickou kontrolu zcela bez závad, i proto si zaslouží nejvyšší ocenění.
Zdroj: TÜV
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 4 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva