Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto je 10 nejspolehlivějších malých aut posledních dekád. Mají vydržet a nezradit
14.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Pokud se díváte po menším ojetém autě a zatím nevíte přesně, po čem sáhnout, můžete se nechat inspirovat desítkou těch úplně nespolehlivějších.
Malé vozy už pěkných pár let nejsou vhodné jen pro kroužení městem. Je to jistě prostředí, které jim sedí nejlépe, neboť se všude dostanou, nezabírají moc místa a náklady na provoz nejsou vysoké. Současně ale tlak na neustálé rozšiřování zásahu vozů všech tříd způsobil, že dnes jde o plnohodnotná auta, se kterými se dá cestovat i na dlouhé vzdálenosti. Na trhu jsou proto subkompakty oblíbené nejen mezi začínajícími řidiči, ale i mezi menšími rodinami či staršími lidmi, kteří si větší auto prostě nemohou dovolit.
Je nepochybné, že na spolehlivost a trvanlivost vozů této třídy nejsou kladeny takové nároky jako u vozů stvořených pro najetí statisíců kilometrů během pár let. Stejně tak ale platí, že zvlášť při napjatém rozpočtu a koupi ojetého vozu zamrzí každá porucha dvakrát - pokud oprava vyjde na polovinu měsíčního příjmu, není to jistě nic příjemného. Proto jsme se rozhodli ponořit do dat z technických kontrol německého TÜV pro rok 2018 a našli desítku těch, které by vás měly zradit ze všech nejméně často.
Německé STK sledují stav milionů aut a hodnotí je vždy podle podle stejných pravidel, bez ohledu na značku. Díky tomu můžeme zjistit vozy stíhané nejmenším množstvím problémů v různých „věkových skupinách” a přidat i jejich bolavá místa, na která je třeba si dávat pozor. Přehled pokrývá vozy vyrobené skoro od poloviny minulé dekády do dnešních dnů, čemuž odpovídá i rozptyl cen.
Pokud se data týkají vícero generací (a jakože se obvykle týkají), je vždy uvedeno, pro jaké roky výroby doporučení platí. Přesto uvádíme i hodnocení starších generací s dalšími detaily, aby bylo zřejmé, proč třeba dřívější generace Kie Rio není ve srovnání s tou předchozí hodná doporučení.
10 nejspolehlivějších malých aut všech stáří podle TÜV Report 2018
10. Nissan Micra
Výroba od-do: 2010-2017
Četnost závad 2-3 roky: 5,7 (Ø 5,8)
Četnost závad 4-5 roky: 12,3 (Ø 10,4)
Četnost závad 6-7 let: 16,7 (K12; Ø 15,7)
Četnost závad 8-9 let: 23,7 (K12; Ø 20,9)
Četnost závad 10-11 let: 31,5 (K12; Ø 26,5)
Cena od: K13 4 500 Eur (115 000 Kč), K12 1 500 Eur (38 300 Kč)
Micra imponuje zejména ženám svým vzhledem a jak vidno, ani technikou neodrazuje. Aktuální generace má přesto dvě slabá místa - zavěšení náprav a systém osvětlení. Starší modely pod kódem K12 jsou sice levné, ale trpí na problémy s řízením, rychlejší korozi výfuku vedením a ztráty oleje. Té bude lepší se vyhnout.



9. Kia Rio
Výroba od-do: 2011-2017
Četnost závad 2-3 roky: 5,3 (Ø 5,8)
Četnost závad 4-5 roky: 9,6 (Ø 10,4)
Četnost závad 6-7 let: 24,2 (JB; Ø 15,7)
Četnost závad 8-9 let: 29,7 (JB; Ø 20,9)
Četnost závad 10-11 let: 32,6 (JB; Ø 26,5)
Cena od: UB 6 000 Eur (153 000 Kč), JB 2 100 Eur (54 000 Kč)
Současný typ UB je možné ohodnotit jako odolný, ale má problémy s osvětlením a brzdami. Ve srovnání s předchůdcem korejský výrobce předvedl zlepšení. Technické stanice kontroly u staršího levnějšího Ria JB našly dost lehkých závad, které znamenají horší hodnocení, než je průměr všech testovaných vozů TÜV a ani v tomto případě nemá naše doporučení.
8. Ford Fiesta
Výroba od-do: 2008-2017
Četnost závad 2-3 roky: 5,3 (Ø 5,8)
Četnost závad 4-5 roky: 9,4 (Ø 10,4)
Četnost závad 6-7 let: 14,4 (Ø 15,7)
Četnost závad 8-9 let: 20,2 (Ø 20,9)
Četnost závad 10-11 let: 22,2 (JH1/JD3; Ø 26,5)
Cena od: JA8 4 500 Eur (115 000 Kč), JH1/JD3 300 Eur (7 700 Kč)
Městský hatchback od se prodává po celém světě, od roku 1976 je oblíbeným společníkem mnoha lidí na kratší a v posledních letech i delší trsy. Vyznačuje se dobrými jízdními vlastnostmi. Kdo se zaměřuje na místa jako brzdy, řízení a světlomety, nemůže si stěžovat. U starší generace je potřeba dbát zvýšené pozornost, protože tyto vozy bývají utahané, což se projevuje na stavu dílů. I tak starší Fiesta prochází s nadprůměrnými výsledky.
7. Suzuki Swift
Výroba od-do: 2010-2017
Četnost závad 2-3 roky: 4,9 (Ø 5,8)
Četnost závad 4-5 roky: 8,4 (Ø 10,4)
Četnost závad 6-7 let: 16,4 (Ø 15,7)
Četnost závad 8-9 let: 25,3 (MZ; Ø 20,9)
Četnost závad 10-11 let: 27,5 (MZ; Ø 26,5)
Cena od: FZ 5 500 Eur (141 000 Kč), MZ 3 000 Eur (77 000 Kč)
Bilance populárního Suzuki Swift je obecně poměrně smíšená. Vyhledávaný model z druhé ruky mívá nedostatky v případě okolo brzdového mechanismu a světlometů. Nic zvláštního není unikající olejová náplň. Starší Swifty mohou mít nadměrně opotřebované nápravy a generace MZ vyráběná do roku 2010 tímto výběrem neprochází.
6. Volkswagen Polo
Výroba od-do: 2009-2017
Četnost závad 2-3 roky: 4,8 (Ø 5,8)
Četnost závad 4-5 roky: 8,5 (Ø 10,4)
Četnost závad 6-7 let: 12,4 (Ø 15,7)
Četnost závad 8-9 let: 22,4 (9N; Ø 20,9)
Četnost závad 10-11 let: 28,9 (9N; Ø 26,5)
Cena od: 6R 5 900 Eur (151 000 Kč), 9N 1 200 Eur (31 000 Kč)
Jeden z etalonů této kategorie vyvázl z kontrol s dobrými známkami, mohlo by ale být lépe. Mladší 6R se pochlapil nadprůměrně, celkové známky kazí jeho předchůdci. Nepříjemným zjištěním je nadměrná ztráta oleje, nedostatečně výkonné brzdy a nesprávné nastavení osvětlení. Generace 9N padá do podprůměru.
5. Mini
Výroba od-do: 2006-2014
Četnost závad 2-3 roky: 4,8 (Ø 5,8)
Četnost závad 4-5 roky: 7,0 (Ø 10,4)
Četnost závad 6-7 let: 11,2 (R56; Ø 15,7)
Četnost závad 8-9 let: 16,9 (R56; Ø 20,9)
Četnost závad 10-11 let: 27,4 (R56; Ø 26,5)
Cena od: R56 5 500 Eur (141 000 Kč), R50/52/53 3 400 Eur (87 000 Kč)
Stylovka pro každého byla motoristy přijata s úsměvem, ale hezké tvary nejsou všechno. Téměř všechny ročníky vykazují úbytek oleje, negativně dopadly tolik omílaná světla. Dříve vyrobené Mini nedokáže vždy efektivně zabrzdit. Přesto ve většině svých generací prochází kontrolami s nadprůměrnými výsledky a s časem se stále zlepšuje.
4. Peugeot 208
Výroba od-do: 2012-dodnes
Četnost závad 2-3 roky: 4,0 (Ø 5,8)
Četnost závad 4-5 roky: 14,5 (207; Ø 10,4)
Četnost závad 6-7 let: 20,8 (207; Ø 15,7)
Četnost závad 8-9 let: 27,6 (207; Ø 20,9)
Četnost závad 10-11 let: 30,3 (207; Ø 26,5)
Cena od: 208 6 900 Eur (176 000 Kč), 207 2 000 Eur (51 100 Kč)
I díky podprůměrnému počtu najížděných kilometrů je to dobrý, možná překvapivý výsledek pro Peugeot. Starší typ bývá často kritizován kvůli výrazným nedostatkům v mechanismu řízení, problémům s výfukem a světlomety. Chybějící olej nebo špatné emise se neobjevují. Předchůdce 207 si též nevede úplně špatně, doporučení ale nemá.
3. Toyota Yaris
Výroba od-do: 2005-dodnes
Četnost závad 2-3 roky: 3,6 (Ø 5,8)
Četnost závad 4-5 roky: 6,5 (Ø 10,4)
Četnost závad 6-7 let: 10,9 ( XP90; Ø 15,7)
Četnost závad 8-9 let: 15,4 (XP90; Ø 20,9)
Četnost závad 10-11 let: 18,8 (XP90; Ø 26,5)
Cena od: XP130 5 000 Eur (128 000 Kč), XP90 2 900 Eur (74 000 Kč)
Yaris potvrdil pověst spolehlivého pracanta stísněných uliček. V TÜV Reportu se ukázal jako slušný držák, ale dojem kazí malé chyby na podvozku a slabé brzdy. Ještě jedna věc neuspokojila měřicí zařízení - ano, jsou to světla. Vrásky na čele dokáží způsobit hlavně „vysvícené” reflektory.
2. Audi A1
Výroba od-do: 2010-dodnes
Četnost závad 2-3 roky: 3,0 (Ø 5,8)
Četnost závad 4-5 roky: 6,5 (Ø 10,4)
Četnost závad 6-7 let: 10,6 (Ø 15,7)
Četnost závad 8-9 let: /
Četnost závad 10-11 let: /
Cena od: 8 000 Eur (205 000 Kč)
Audi směřovalo drobný hatchback hlavně k mladým lidem. Barevně rozmanitá A1 nemá žádnou předešlou generaci, proto nemohly být hodnoceny vozy starší sedmi let. Konkurence pro VW Polo si obhájila svoji cenu, protože se umístila na druhém místě ve spolehlivosti. Jen tu ztrátu oleje by mohli v Audi napravit.
1. Mazda 2
Výroba od-do: 2007-dodnes
Četnost závad 2-3 roky: 2,7 (Ø 5,8)
Četnost závad 4-5 roky: 6,3 (DE; Ø 10,4)
Četnost závad 6-7 let: 11,4 (DE; Ø 15,7)
Četnost závad 8-9 let: 16,4 (DE; Ø 20,9)
Četnost závad 10-11 let: 16,3 (DY; Ø 26,5)
Cena od: DE 3 000 Eur (77 000 Kč), DY 2 000 Eur (51 100 Kč)
Žádnou významnou slabinu neukázala Mazda 2, a to přesto, že sledované období zasahuje hned třemi generacemi. Proto vyhrála titul nejspolehlivějšího malého auta posledních dekád. Brzké opotřebení náprav a kloubů řízení generace DE je částečně způsobeno ostřejším stylem jízdy majitelů, ke kterému vůz svou agilitou svádí. Další typické chyby, které by odrazovaly od koupě, nejsou TÜV známé.
Zdroj: TÜV
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Takhle mrtvého koně Němci sedlají: Ještě loni nic nevyrábějící Číňané letos doma prodají víc aut stejného typu než všichni Němci společně
23.3.2025Po letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka v dodnes zánovním stavu, o tomhle jsme snili po pádu komunismu
24.3.2025Přepište dějiny. Nové Alfy Romeo nakonec dostanou i motor V6, třebaže původně měly být do roka jen elektrické
24.3.2025Němečtí vědci varují vedení země před elektrifikací všeho, přináší i problém, který dosud všichni ignorovali
24.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:43 - Stepan
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB