Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejlepší a nejhorší SUV v dlouhodobých testech Němců od začátku 21. století
22.3.2019 | Mirek Mazal
Ať už koukáte po novém nebo ojetém SUV, existuje jen pramálo populárních modelů posledních dvou dekád, které by unikly testům Auto Bildu na 100 tisíc ujetých km. Tady jsou ta nej.
Na autech nás těší či rmoutí kde co, v konečném důsledku je to ale hlavně spolehlivost, co tvoří jasný předěl mezi dobrými a špatnými automobily. Kritika jízdních vlastností, ovladatelnosti nebo designu může být různorodá a každému imponuje něco jiného, frekvence poruch se ale týká v podobné míře všech majitelů. V posledních týdnech jsme si posvítili na nejhorší i nejlepší auta v dlouhodobých testech Auto Bildu, v případě SUV jsme se ale pokaždé odkazovali na starší přehled. Ten ale výsledky testů obsáhl pouze částečně a ne zcela aktuálně, dnes se na ně podíváme maximálně komplexně, a to včetně všech hodnocení z posledních měsíců.
Než se k výsledkům dostaneme, zopakujme, že každý z testovaných vozů musel v nejrůznějších režimech ujet minimálně 100 tisíc kilometrů, absolvovat všechny předepsané prohlídky a obvykle i neplánované servisní zásahy, které si vyžádaly vzniklé problémy. A během toho všeho snášet kritické soudy redaktorů, kteří je zrovna řídili. Zážitky za volantem a záznamy ze servisů doplňuje hodnocení Dekry po rozborce celého automobilu. Sledují se všechny detaily prozrazující únavu materiálu, vedle těsnosti všech spojů se zjišťuje například i kondice jednotlivých komponentů motoru pomocí měřících přístrojů či rozsah koroze. Výsledkem je počet chybových bodů a známka od jedničky do pětky jako ve škole.
Níže rozdělený žebříček přehledně rekapituluje stav aut po ujetí 100 tisíc kilometrů u všech dosud testovaných SUV - zabývá se tedy jak vozy testovanými podle novějších kritérií od roku 2014, tak těmi zkoušeními od roku 2001 do roku 2013. Ať už tedy hledáte odolné nové nebo ojeté SUV, bude radno vybírat mezi těmi lépe hodnocenými. Výsledky jsou právě podle metodiky testu seřazeny do dvou základních oddílů po patnácti, respektive jedenácti modelech.
Hodnocení SUV v testech na 100 tisíc km od roku 2014
16.-15. Subaru XV 2,0D, chybové body: 44, známka 4-
Zdánlivá formalita se ukázala jako velké zklamání pro všechny. Zainteresované strany čekaly minimum problémů, ale XV si během dlouhé zkoušky počínalo velmi špatně. Objevilo se mnoho nedokonalostí, například neadekvátní opotřebení spojky, přílišné tření v motoru, dokonce drobná koroze na podvozku. Jízdu znepříjemňovaly otravné zvuky rozvolněného obložení interiéru a pokažený mechanismus sedadla řidiče. Ani finální rozborka neukázala zrovna zánovní auto, k nejhorší známce 5 chyběl jen poslední hřebíček.
16.-15. Audi Q3 2,0 TDI Quattro, chybové body: 42, známka 4-
Při nájezdu 27 077 kilometrů padl motor Audi opakovaně do nouzového režimu, protože špatně pracovala vadná lamda sonda. Další překvapení přišlo zanedlouho - na počítadle zářilo 51 935 kilometrů a nastal čas pro demontáž chlazení EGR ventilu a systém recirkulace výfukových plynů musel do rukou odborníků. Taktéž xenonové výbojky obou předních světlometů musely být vyměněny. Konečná rozborka dopadla lépe, přesto je celkový výsledek jen o málo lepší než u XV.
14. Citroen C4 Cactus PureTech, chybové body: 34, známka 4+
Citroen si během dlouhé zkoušky počínal vskutku tragicky. Po překročení 30 tisíc kilometrů přestalo jít řazení pátého převodového stupně manuální převodovky, která musela být v autorizovaném zastoupení kompletně vyměněna. Krátce poté Cactus ztratil výkon, jelikož pohonná jednotka padla do nouzového režimu vlivem chyby zapalování. Ani finální kontrola rozložených dílů neukázala zrovna zánovní auto.
13. Peugeot 5008, chybové body: 31, známka 4
Testování velkoprostorového Peugeotu odhalilo slabiny na několika místech. První velká oprava směřovala k rozbitému napínáku rozvodového řetězu. Krátce před ukončením zkoušky se ozvalo vadné těsnění turbodmychadla, později se ještě stihlo projevit opotřebení pružin tlumení, značně unavené turbodmychadlo a v sumáři vad přibyla oprava těsnění rozdělovače a svodů. Výsledné hodnocení tak nemá daleko k nejhoršímu možnému.
12. Suzuki Vitara 1,4 S Boosterjet AllGrip, chybové body: 29, známka 3-
Efektní vzhled kompaktního SUV klame tělem. Lví podíl na kontaktu Vitary s těmi nejhoršími nese ztráta tahu motoru, kterou doprovázel nestandardní zvuk ozývající se po přidání plynu. Jako závadu servisní technici diagnostikovali vypadlou hadici turbodmychadla.
11. Ford Kuga 2,0 TDCi 4x4, chybové body: 25, známka 3
Německá preciznost zpracování nezabránila motorkům stěračů vypovědět službu v době, kdy počítadlo ujeté vzdálenosti ukazovalo jen 39 042 kilometrů. Modrý ovál by se měl místo negativních reakcí na nefunkční stěrače zaobírat trhlinami v převodovce, které Auto Bild zaznamenal po ujetí poloviční zamýšlené vzdálenosti. Konečné rozebrání Kugy ukázalo zanesené přívodní potrubí projevující se klesajícím výkonem motoru.
10. Mini Cooper SD Countryman, chybové body: 21, známka 3+
Cena přes 900 tisíc Kč v dnešním směnném kurzu za dieselový Mini Cooper přinesla vysoká očekávání, naplněna ale nebyla. Nejvíce vráse na čele řidičům dělalo nepříjemně tvrdé odpružení, které kazilo dojem z jízdy a způsobilo i brzké chrastění plastů v interiéru. Vůz potkal problém s únikem brzdové kapaliny, což je nepříjemné jak uživatelsky, tak z hlediska agresivního působení této látky na jiné materiály.
9. Nissan Qashqai 1,6 dCi 4x4, chybové body: 15, známka 2
Modernizace nejprodávanějšího Nissanu mohla přinést lepší výsledky uživatelského testování. Druhé generaci poprvé selhalo olejové těsnění ve 30 512 kilometrech, další těsnění přestalo plnit svoji funkci při ujetých 63 109 kilometrech. Závěrečná dílenská rozborka odhalila jen nepodstatné závady. Slabinou jsou jistě izolační materiály, části podvozku a elektronické asistenty.
8.-7. Peugeot 2008 1,6 BlueHDi, chybové body: 11, známka 2+
Skupina PSA umí vyrobit konkurenceschopné SUV. Malý Peugeot na zvýšeném podvozku mířil do servisu jen na předem domluvené kontroly. Dieselové provedení 1,6 BlueHDi se projevilo stabilně dobrým výkonem a příjemný pocit z auta posádce narušovaly jen zvláštní rány od přední nápravy. Na sklonku hranice 100 000 kilometrů tak musely být vyměněny přední tlumiče, v těchto testech neobvykle brzy.
8.-7. Fiat 500X 1.6 MJT Lounge, chybové body: 10, známka 2+
Kompaktní SUV dělá mnoho věcí správně. Vizuální a technický dojem nebyl konfrontován s žádnou vážnou připomínkou. Pravidelně se opakovaly nářky vůči ergonomii a špatně čitelnému displeji navigace TomTom.
6.-3. Suzuki SX4 S-Cross DDiS AllGrip, chybové body: 8, známka 1-
Na japonském hatchbacku se po několika dnech zasekl a vypnul displej satelitní navigace. Palubní elektronika zaznamenala potíže i později. Suma sumárum jediná velká výtka vůči Suzuki, jinak je možné SX4 označit za mechanicky odolné SUV bez zásadních konstrukčních problémů. Ujeté kilometry se výrazně nepodepsaly na pohonu ani na podvozku.
6.-3. Mazda CX-5 Skyactiv-D AWD, chybové body: 8, známka 1-
CX-5 se představila v dobrém světle. Dokonce překonala i nepozorný servis v podobě zapomenuté aktualizace softwaru a nevyměněného brzdového obložení. Zrodilo se milé překvapení a mýty o slabé antikorozní ochraně vzaly za své. Střední SUV od Mazdy má blízko k jednomu z etalonů kvality moderních vozů tohoto typu.
6.-3. Hyundai Tucson 2,0 CRDi 2WD, chybové body: 6, známka 1-
Výsledky tohoto testu jsme probírali podrobně. Tehdy jsme konstatovali, že se svými pouhými šesti chybovými body a známkou 1- patří Tucson mezi špičkovou společnost moderních SUV současnosti. Korejec ujel 100 tisíc kilometrů bez velkých problémů. Objevily se drobné nedostatky ve formě občas nefungujícího elektrického mechanismu otevírání pátých dveří. Některé testovací jezdce obtěžovaly zvuky od kovového držáku vzduchotechniky. Konečné hodnocení ovlivnila drobná koroze, ale jinak mechanické části jako motor a převodovka zůstaly jako nové.
6.-3. BMW X1 xDrive 20i, chybové body: 6, známka 1-
Označení prémiové SUV konečně nabírá konkrétní podobu. BMW X1 v testu splnilo všechny vysoké standardy zkoušky odolnosti. Zátěžová porce kilometrů byla snadným soustem a jediným nedostatkem se ukázal postarší navigační systém.
2.-1. Volvo XC60 D4, chybové body: 4, známka 1
Mezi nejlepšími se oprávněně ocitlo také Volvo XC60. Dieselový Švéd ukázal mírné mezery v oblasti konektivity, když po překonání 70 266 kilometrů přestalo poslouchat připojení USB. Technici našli zanedbanou ochranu proti korozi, ale to jsou opravdu banality.
2.-1. Kia Sportage 2,0 CRDi AWD, chybové body: 4, známka 1
Nenápadné SUV místem původu mnohým leze na nervy. Model často podceňované automobilky Kia mnohé překvapil podobně jako příbuzný Hyundai Tucson. Sportage vydrželo všech 100 tisíc kilometrů bez jakékoliv poruchy. Ani závěrečné rozmontování neodhalilo unavené díly nebo poškozené materiály, díky tomu výsledná známka odpovídá čisté jedničce.
Hodnocení SUV v testech na 100 tisíc km od roku 2001 do roku 2013
11.-10. Dacia Duster 1,5 DCI 110 4WD, chybové body: 32, známka 4
Levné Rumunské SUV prošlo testem v roce 2013 a muselo se smířit se špatným výsledkem. Právem se řadí mezi nejhorší, protože po ujetí 33 413 kilometrů musel být vyměněna převodovka. Následovala oprava ukazatele stavu paliva a poškozeného spojkového válce. Duster musel několikrát neplánovaně do dílny. Finální demontáž na součástky odhalila drobnou korozi. Pochvalu si zaslouží jen statečný diesel o objemu 1,5 litru.
11.-10. Mercedes-Benz ML 270 CDI (W163), chybové body: 29, známka 4
Mercedes-Benz zásoboval trh SUV už v roce 2000, test třídy M generace W163 proběhl o dva roky později. Vysvědčení znamenalo tři neplánované dílčí pobyty v opravně, čtyři vadné funkční prvky a dvě drobné závady. Už při 13 758 kilometrech musel být řešen přívod paliva do motoru. Závažnějšími problémy si prošly katalyzátor, těsnění výfukového potrubí a jeden boční airbag.
9.-7. Volvo XC90 D5, chybové body: 25, známka 3-
Trojka s mínusovým znaménkem odpovídá hodnocení exemplář Volva XC90 z roku 2003. Během testu vyteklo mnoho tekutých náplní a muselo následovat přetěsnění převodovky i posilovače řízení. O moc lepší dojem neudělala opakovaně vybitá baterie a poškozený motorek stěrače zadního okna.
9.-7. BMW X5 3,0d, chybové body: 23, známka 3-
Akumulátor mnoho nevydržel ani u BMW X5 z roku 2002 s dieselem pod kapotou. Opakované vybití může za udělení špatné známky. Při návštěvě dealerství těsně před koncem vytrvalostního testu proběhla aktualizace navigačního systému, která „úspěšně” vedla k celkovému zhroucení infotainmentu.
9.-7. BMW X3 2,0d, chybové body: 23, známka 3-
Podobně nevalně jako větší X5 se předvedlo menší BMW X3 modelového roku 2005. Citlivé nosy řidičů zaznamenaly zápach nafty uvnitř interiéru, do kabiny kvůli špatnému obtoku turbodmychadla navíc pronikaly výfukové plyny. Slabinou se staly dále teplotní snímač katalyzátoru anebo gumové těsnění okolo oken.
6. Nissan Qashqai 2,0 Tekna, chybové body: 17, známka 3+
Nissan se snažil být přesvědčivý, ale realita nastavila zrcadlo pravdě. Při ujetých 79 846 kilometrech byly měněny zadní tlumiče, při 91 418 kilometrech přišly na řadu nové přední brzdové kotouče. K tomu oprava madla řidičových dveří a předních třmenů. Qashqai byl rád za lepší trojku.
5. Mercedes-Benz GL 420 CDI 4Matic, chybové body: 8, známka 2+
Velké GL bylo vnímáno jako pevný a neotřesitelný Mercedes. Subjektivní dojmy nebyly daleko od pravdy, protože jediná stížnost se týkala kompresoru vzduchového podvozku, který byl opraven na garanci automobilky při 80 049 kilometrech.
4. Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, chybové body: 8, známka 2+
Stejně chvalitebně s pluskem vyšel z rukou Auto Bildu kompaktnější Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic z roku 2011. Konec testu přišel o dva roky později a do 93 330 kilometrů fungovalo vše bez chyb. Později se ohlásilo vodní čerpadlo, bez této nepříjemnosti by to byla výsledná jednička.
3.-2. Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4 Experience, chybové body: 5, známka 1-
Jediný český zástupce po zápřahu neodešel zcela bez chyb, na výbornou známku to ale stačilo. Yeti si neuhlídal uvolněnou prahovou lištu, těsnění dveří a trojici prasklých žárovek. Nic víc záznamový arch neukázal. Jen těsně se Škoda nedostala do kategorie nejlepších testovaných automobilů.
3.-2. BMW X3 xDrive 18d, chybové body: 5, známka 1-
Totožné hodnocení jako tuzemský Yeti dostalo BMW X1. Dá se to považovat za pochvalu, protože mnohem dražší německé SUV míří na nejvyšší příčky. Plány překazila drobná povrchová koroze na některých místech a známé problémy s brzděním na mokru.
1. Volkswagen Tiguan 2,0 TSI Sport & Style, chybové body: 3, známka 1
Kromě tří vysloužilých žárovek, sady stěračů, brzdových kotoučů a destiček nebyl důvod volat do servisu. Demontáž na jednotlivé díly rovněž nevyvolala žádné pochybnosti o dobré kvalitě vítězného Volkswagenu.
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před hodinou - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 3 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva