Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kupte si nejnovější auto určité třídy, na které máte. Tady je důvod
30.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Starší auta mají své kouzlo a existuje spousta důvodů, proč jim dát přednost. Jenže v jedné věci těm novějším nestačí a stačit nikdy nemohou.
Nevěříte-li v pokrok ve vývoji automobilů za poslední dvě, tři dekády, video níže vás přesvědčí alespoň o jedné věci, která se za poslední roky pohybovala kupředu sedmimílovými botami. Je jí pasivní bezpečnost automobilů v případě nehody, a to jak co se airbagů týče, tak i strukturální pevnosti karoserie.
Video předkládá čistě rozdíl mezi autem s airbagy a bez nich, ovšem to není přesné označení - ANCAP (australská verze EuroNCAPu) v něm proti sobě poslal dvě auta odlišného věku. Samozřejmě, to starší airbagy nemá a to novější ano, ale také vidíme podstatné rozdíly v deformaci karoserie.
Na videu není jen jeden test dvou aut, byť to tak na první pohled může vypadat. Za starší auta bez airbagů tu je mj. Proton Jumbuck z let 2002 - 2010 a Toyota Corolla z roku 1998. To jsou 15 - 20 let stará auta. Na druhé straně barikády jsou už od pohledu relativně moderní vozy, pochopitelně vybavené airbagy.
Jak moc by ve starších autech řidiči airbag pomohl jen airbag, je otázkou - deformace A-sloupku a posunutí palubní desky je obrovské a řidič je zmáčknut mezi sedadlo a volant. Naopak v moderních autech vidíme, že se A-sloupek téměř nehnul, k deformaci prostoru pro posádku téměř nedochází.
Neznáme parametry testů, jako např. rychlosti nebo nic podobného, byť video bylo zveřejněné přímo na kanálu novozélandské automobilové asociace, která se o uspořádání testů zasadila a je jednou z organizací stojící za celým ANCAP. Snímek tedy není informačně příliš bohatý, až na to, že zcela správně říká, že si máte koupit „nejbezpečnější auto, které si můžete dovolit. Vždycky.”
To lze snadno přeložit jako nejnovější auto určité třídy, neboť mezigeneračně se vozy méně bezpečnými nestávají. Pouze může platit, že starší Audi Q7 obstojí při nárazu lépe než nová Škoda Fabia, ale tohle se testuje jen málokdy. Na rozdíl od videa je ale nutné podotknout, že nejen přítomnost či absence airbagů je podstatná, jakkoli tato věc pasivní bezpečnosti nesporně hodně pomohla. Klíčová je i konstrukce auta, s níž teprve dokážou airbagy konat skoro zázraky. Obojí ruku v ruce činí pasivní bezpečnost i 20 let starých aut tristní vedle těch o dekádu či více let novějších...








Takhle vypadá crash test v autě bez airbagu...
Zdroj: AANewZealand@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
před hodinouFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
včeraRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
před 20 minutamiClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
před hodinouAspoň Mazda neztrácí rozum. Investice do elektromobilů seřízla o 77 miliard, radši chystá nový 2,5litrový motor
před 2 hodinamiMercedes potvrdil, že svůj druhý nejprodávanější model zařízne bez nástupce, pro jeho prodeje to bude další těžká rána
před 3 hodinamiVolný pád Audi pokračuje. Zisky se masivně propadají, peněz ubývá a propouštění je nutnost, absurdní plány přesto platí
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.19. 11:42 - HondaMan
- Toyota obecně před 2 hodinami - Zajda
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo včera - petr_riha
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB