Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jediný český test zimních pneu 2016: jaké zvládají sníh? A jaké mokro či sucho?
10.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
S pneu renomovaných značek uděláte chybu jen obtížně, jejich schopnosti za různých podmínek se liší. Stejně jako podmínky v různých částech ČR.
Není to tak dávno, co jsme vám představili výsledky aktuálního testu zimních pneumatik německého ADACu. Nejen německými testy, kterých by se našlo více, se ale může inspirovat český automobilista. V našich podmínkách sice nejsou realizace podobných náročných srovnání obvyklá, pro letošek se ale jedno najde - stojí za něm Autoklub České republiky a jeho práce není zajímavá jen kvůli tomu, že po jiném českém testu byste pátrali marně.
Toto srovnání je zejména pozoruhodně detailní, a tak se nesnaží hledat jen „vrcholně průměrný dezén”, ale bere na vědomí i fakt, že ideální zimní pneumatika pro obyvatele Pece pod Sněžkou není tatáž, co pro obyvatele Prahy 1. Ve výsledcích tak můžeme detailně prozkoumat výkony osmi různých modelů pneumatik od nejznámějších značek. A je tu i novinka Continentalu, model WinterContact TS860, která v testu ADACu ještě být nemohla.
Autoklub testoval zimní obutí v rozměru 205/55 R16 na dvou autech - Volkswagenu Touran 1,4 TSI a Audi A3 - je to ale dnes dosti univerzální rozměr. Takový a nebo velmi podobný používá spousta aut od lepších verzí subkompaktů jako Škoda Rapid přes prodejní hity typu VW Golf, Škoda Octavia či řady kompaktních SUV až po skromnější varianty vozů střední a někdy i vyšší střední třídy. Testování proběhlo ve švýcarském Ulrichenu, který poskytl zimní podmínky, a na polygonu u Hannoveru, kde zase zkoumal chování na suché a mokré vozovce. Všechny testované pneumatiky letos měly symetrický dezén, který je zejména vhodný k jízdě na vodě a rozbředlém sněhu.
Výsledky jsou kromě jedné souhrnné tabulky, kterou naleznete níže, poskládány do řady grafů. Michelin Alpin 5 byla použita jako referenční pneumatika, tj. stanovila 100% výkonnost a ostatní pneumatiky jsou tedy lepší nebo horší než ona. Proč byl zvolen tento postup, nevíme, ale nějaký zvolen být musel a i tento představu o vzájemné srovnatelnosti jednotlivých pneu dává jasnou.
Nebude asi pro nikoho překvapením, když řekneme, že právě kousky Michelinu patřily k trojici nejlepších pneumatik. Lepší byly jen Continentaly TS860. Tohle trio bylo jediné hodnocené jako „velmi dobré”, v tabulce zelenou barvou. Ostatní pneumatiky byly „dobré”, tj. žluté, nebo „vyhovující”, oranžové. Představte si známkování jako ve škole, kdy „velmi dobré” znamená jedničku, „vyhovující” trojku. Další stupně jsou „dostatečné”, tj. 4, a „nevyhovujíc”, tj. 5, ale ty tu nevidíme.
Podívejme se nyní podrobně na výsledky za jednotlivých okolností, právě ty by vám měly dát nejlepší představu o tom, jaké zvolit - jistě nejlépe víte, jak zima obvykle vypadá právě v místech, kde se pohybujete nejčastěji.
1. Výsledky na suchém povrchu
Grafy ukazují, jak si jednotlivé pneumatiky vedly na suchém povrchu. Měřilo se brzdění spolu se zbytkovou rychlostí a ovladatelnost na 1 823 dlouhém okruhu, pro kterou byl kritériem dosažený čas.
2. Výsledky na mokrém povrchu
Na mokru bylo měření o něco více. Kromě toho stejného, co na suchu, tu máme i aquaplaning, tedy přesněji, jak moc jsou proti němu pneumatiky odolné. Zrovna u směrových dezénů se dá očekávat poměrně velká odolnost proti aquaplaningu, vidíme ale, že rozdíly tu nejsou malé.
3. Výsledky na sněhu
Brzdění na sněhu bylo měřeno z 50 km/h, nikoliv ze stovky. Je proto zvláštní, že u zbytkové rychlosti vidíme informaci o 100 km/h; může to tak být, může to ale být jen chyba na straně Autoklubu ČR a může tam patřit 50 km/h. Kromě brzd však na sněhu byla měřena i trakce, což se velmi hodí, jezdíte-li po zasněžených vozovkách.
4. Hluk a odpor
Kromě výsledků na sněhu, vodě a suchu tu máme také vnější hluk při dvou různých rychlostech, který se u jednotlivých pneumatik příliš neliší. A také byl změřen valivý odpor, který si můžete prohlédnout v tabulce.
Celkové výsledky
Celkové výsledky vám předkládáme ve dvou tabulkách. Znovu připomínáme, že pneumatiky jsou seřazené podle abecedy za referenčními Micheliny Alpin 5, nikoliv podle dosaženého výsledku. Nejlepší volbou v tomto rozměru tedy budou buď ony, Continentaly anebo Dunlopy, ale to jen tou univerzální. Zrovna pro vás mohou být ideální jiné - zvažujte sami...
Zdroj: Autoklub ČR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
včera - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ceny náhradních baterií a motorů pro elektrické VW a Škody jsou takový průšvih, že se o nich v servisu bojí mluvit
před 3 hodinami - Youtuber popsal, jak dostal Cybertruck do Evropy. Na loď nesměl, s dopravou stál 4,5 milionu, přihlásil ho v Albánii a trápí se s nabíjením
před 4 hodinami - Končící manažer VW jasně ukazuje, jak odtržené od reality dnešní vedení automobilek je
před 6 hodinami - Jaguar ukázal svůj přelomový nový vůz. Říká mu 00 a přesně tam s ním míří, už teď počítá se ztrátou 90 procent kupců
před 7 hodinami - Nový přeborník ve ztrátě hodnoty překonal všechny a všechno, majitele přišel na 1,3 milionu Kč za 11 měsíců a 11 tisíc km
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 12.03. 17:15 - Stepan
- Toyota obecně 12.03. 17:10 - Stepan
- Onboard videa 12.03. 17:07 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.03. 16:34 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 12.03. 14:23 - pavproch
- Cyklistické vlákno 12.03. 14:12 - pavproch
- Detektory policejních radarů 12.02. 18:32 - řidičBOB
- Pneu koutek 12.02. 16:30 - jerry