Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak velikost kol ovlivňuje jízdní vlastnosti auta? Výsledky přímého srovnání překvapí
19.3.2018 | Petr Miler
Možná teď vybíráte úplně nová letní kola a přemýšlíte, jaká zvolit. Přímé srovnání třech velikostí ukazuje, co s různými rozměry získáte a ztratíte.
Jsou to otázky, se kterými se u nás v redakci setkáváme velmi často, zvláště teď před jarem. „Jak velká kola pro auto si mám vybrat, chci-li s ním dělat to či ono?” Nebo: „O co všechno přijdu, pokud zvolím nějaká kola kvůli určitému aspektu?” Pochopitelně, už dosud jsme na ně měli obecnější odpovědi na základě našich vlastních poznatků a zkušeností, jak ale praví autoři tohoto srovnání z magazínu Tyre Reviews, ještě nikdo dosud přímo neporovnal chování auta, pokud necháte všechny ostatní proměnné totožné a měníte pouze velikost kol. A to je bezesporu nejlepší možnost, jak se dobrat co možná nejpřesnějších závěrů o vlivu velikosti kol na jízdní vlastnosti auta.
Srovnání tu posloužil VW Golf GTI současné, sedmé generace, s nímž autoři vyrazili na testovací polygon Dunlopu ve Francii. Na voze pak postupně střídal pneumatiky právě značky Dunlop o šíři 225 mm na kolech o velikosti 17, 18 a 19 palců. Měnilo se tedy pouze tzv. snížení pneu, logicky, aby pneu měly vždy přibližně podobný obvod - v prvním případě to bylo 45, v druhém 40 a ve třetím 35 procent. Do klání tedy nastoupil Golf VII GTI vybavený pneumatikami o velikostech 225/45 R17, 225/40 R 18 a 225/40 R19, tedy takových, které jsou na Golf montovány i z výroby. A všechny soutěžily v chování při ostré jízdě na suchu, na mokru a v komfortních aspektech.
Jak to dopadlo? Proberme si to ve třech samostatných částech, k nimž se pokusíme přidat i vlastní poznatky a také nějaký obecnější závěr.
1. Jízdní vlastnosti na suchu
Hledáte-li optimální řešení pro ostrou jízdu na suché silnici a tedy i okruhu, platí „čím větší, tím lepší”. Pochopitelně ne ad absurdum, bavíme se o srovnání třech velikostí kol, mezi nimi ale na suchém okruhu jasně vládly ty největší, 19palcové.
Jonathan Benson, který seděl za volantem GTI, říká, že rozdíl v rychlosti není drastický a že na silnici jej sotva zaznamenáte, plných 1,4 sekundy diference na suché trati při celkových časech okolo 1:40 mezi 17" a 19" koly ale není málo. To jsou objektivní data, autor navíc subjektivně dodává, že řízení auta s 19" koly je ostřejší, přesnější a zábavnější. 17" kola prý nejsou problém, s 18" se ale auto vrhá do zatáček ochotněji, jízdní vlastnosti se zlepší. A s 19" se vše posouvá ještě dále, třebaže už ne o tolik.
Jde-li tedy o chování na suchu z hlediska rychlosti jízdy, subjektivního vnímání jízdních vlastností a zábavnosti auta, jsou vítězem 19" kola před 18" a 17".
2. Jízdní vlastnosti na mokru
Výše zmíněný závěr nepřekvapí a dal se do jisté míry očekávat, alespoň na okruhu s kvalitním povrchem. Co zaskočilo i samotného autora, zkušeného recenzenta pneumatik, je vliv velikosti kol na chování vozu na mokru. V případě času na okolo byly na trochu jiném okruhu zaznamenány podle autora znovu relativně malé rozdíly (cca 0,6 sekundy mezi nejlepším a nejhorším, ovšem při ani ne dvoutřetinovém celkovém čase), subjektivně ale byly ale změny v chování auta s měnící se velikostí kol obrovské.
Co je paradoxní - platí tu stejné pořadí jako v případě testu na suchu, akorát v úplně opačném gardu. Nejrychlejší na mokru je Golf GTI na 17" kolech následovaný 18" a 19". Má to ale svou logiku, pneu na 17" kolech se lépe přizpůsobují povrchu svou větší elasticitou, což je za těchto podmínek zjevně důležitější než menší deformace zejména bočnic pneu při vysokém bočním přetížení.
Nejvíce pozoruhodná je ale změna chování z pohledu řidiče, kdy je vůz na 17" kolech mnohem čitelnější a přechody mezi dostačující a nedostačující trakcí jemné. S 18" koly už se stanou výrazně ostřejšími a na 19" kolech už jsou tak ostré, že byly pro Jonathana velmi obtížně čitelné.
Jde-li tedy o chování na mokru z hlediska rychlosti a zejména pak subjektivního chování vozu, jsou vítězem 17" kola před 18" a 19".
3. Hluk a vibrace
Lidé „od fochu” hovoří v případě tohoto testu o NVH, z anglických slov Noise Vibration Harshness, doslova Hluk Vibrace Drsnost. Pro nás, běžné spotřebitele, jde ale prostě o komfortní projev pneumatiky, který se zakládá hlavně na její hlučnosti a schopnosti filtrovat nerovnosti.
Jonathan v případě hlučnosti upozorňuje, že decibely tady nejsou vše, jde i o subjektivní vnímání frekvence, které může učinit i hlučnější projev příjemnějším. Nebyly tak měřeny pouze decibely, ale s dvojicí dalších lidí byla hlučnost hodnocena též „uchem”. Vibrace už se dají změřit lépe, jakkoli i zde hraje jistou roli vnímání člověka.
V případě tohoto testu se objektivně (o 1 dB) i subjektivně nejtiššími jevila 18" kola následovaná 17" a 19". V případě vibrací, tedy schopnosti filtrovat nerovnosti - a to byste uhodli - vládla tu 17" přes 18" a 19".
Co tedy zvolit?
Otázka za milion, chce se říci, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď. To není alibismus, ale prosté zohlednění faktu, že každý bude preferovat něco jiného podle svých představ o ideálním použití auta. Výše zmíněné závěry jsou ale velmi dobrým vodítkem pro zvolení co nejlepší kombinace kol a pneumatik.
Jonathan byl pro Golf GTI volil 18" kola a je to racionální volba - 17" jsou sice nejkomfortnější a nejlepší na mokru, ale auto s nimi při ostré jízdě na suchu trochu moc „padá na předek” a stává se více nedotáčivým. 19" kola jsou sice v tomto ohledu ještě lepší než 18", ale autor konstatuje, že už jsou „trochu moc” a že ztráta ostatních předností není vyvážena už jen drobným zlepšením projevu na suchu.
Konkrétní volba bude vždy na vás, tato zjištění ale na každý pád skvěle kopírují ty naše. Např. jeden z kolegů z redakce zvolil pro Octavii III RS - tedy podobné auto, jako je Golf VII GTI - 17" kola pro jejich poddajnost na (věčně špatných...) českých silnicích a chování na mokru. Připouští ale, že ostré jízdě suchu už tato volba dokonale nesedí a na 18" nebo 19" je přesnější a rychlejší, pokud tedy silnice alespoň trochu připomíná silnici.
Vy můžete mít tisíc jiných preferencí - můžete chtít co nejlepší auto na okruh nebo co nejtišší vůz, cokoli představitelného. A každému využití lépe sedne jiná velikost pneumatik. Autor tohoto srovnání na každý pád závěrem dodává - toto platí při srovnání jedněch pneu na různých kolech. Kolikrát ale udělá stejný rozdíl jen použití jiných pneumatik na stejných kolech. Protože i jejich přilnavost na mokru, hlučnost či poddajnost na špatném povrchu se pochopitelně může výrazně lišíit..
Objektivní výsledky srovnání tabulkou a video k testu
Zdroj: Tyre Reviews
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel