Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak správně vybrat nové auto? Na tyto aspekty se zaměřte především
24.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chcete nový vůz, ale nejste si jisti, jaký vybrat? Pokud nemůžete nebo nechcete mít více aut, je třeba věnovat výběru řádnou péči. Tady je, jak na to.
Pravidelně píšeme o tom, která nová, zánovní i starší auta jsou spolehlivá a která ne, a to podle informací z různých zdrojů, které na věc nahlížejí vždycky z trochu jiné perspektivy. Jenže když si člověk kupuje auto, ať už nové či z druhé ruky, spolehlivost není jediným faktorem, který je potřeba zohlednit.
Jistě ještě přednější je vybrat správné auto po stránce zaměření, velikosti či konfigurace. Tohle asi napadne každého, přesto si ale řada lidí kupuje diesely, aby s nimi jezdili „kolem komína”, a kombíky, aby v nich jezdili většinu času sami. Dieselový motor ve městě pak zbytečně trápí a s kombíkem s sebou pořád zbytečně vozí desítky kil plechů a plastů a vzduch v kabině.
Taková auta ale byla stvořena k trochu jinému používání. Abyste dokázali správně vybrat, vybrali jsme několik bodů, které je potřeba dobře zvážit. Samozřejmě to není univerzální pomůcka a jistě není pro každého - kdo ví, že z jakéhokoliv důvodu upotřebí všechny atributy SUV, nechť si ho koupí, i když žije ve městě a dostatečně zásobený obchod má jen pár kroků pěšky.
Pokud vám ale těchto pár bodů pomůže zapřemýšlet nad tím, nakolik potřebujete dieselový kombík, když žijete a pracujete ve městě a na delší vzdálenosti jezdíváte vlakem, budeme to považovat za úspěch, a to nejen kvůli emisím oxidů dusíku a pevných částic. Stejně tak, a možná tím spíš, pokud si s výběrem auta opravdu nevíte rady.
1. Velikost a počet dveří
První otázka je pravděpodobně nejdůležitější - na co nové auto chcete? Pokud v něm budete jezdit většinu času sami nebo ve dvou a po městě, hledejte něco malého a možná i jen třídveřového. S malým autem se snáze manévruje a parkuje a zejména v místech, kde je většina parkovacích míst podélných, budete mít snazší život.
Zároveň nepřijdete o zadní sedadla, takže i pokud na nich někoho výjimečně vozíte, nebudete muset shánět nové auto. Tahle zadní sedadla budou sklopná, takže kufr jde pořád slušně zvětšit. A když se v něm rozhodnete jet na delší výlet se spacáky a karimatkami ve čtyřech lidech, z vlastní zkušenosti víme, že bude o zábavu dokonale postaráno.
Naopak pokud často vozíte spoustu lidí, bude to chtít čtyři nebo pět dveří, aby každý měl své vlastní a nemusel se soukat dozadu přes sklopené přední sedačky. Využíváte-li zadní místa často, je to lepší volba. A také se kratší dveře čtyř- nebo pětidveřového auta snáze otvírají ve stísněných prostorách.
Do SUV či MPV se zase bude snáze umisťovat dětská sedačka a lépe se do něj bude nastupovat seniorům, takže vozíte-li často babičku k doktorovi, přemýšlejte obecně nad autem s vyšším posazem. Pozor ale, aby nebylo zas moc vysoké, aby do něj babička nemusela šplhat. Naopak těžké věci do kufru dáte obtížněji, protože nakládací hrana je výš než u normálního kombíku.
Fiat 500 a Cadillac Escalade ukazují, jak rozličných podob může pojem „auto” nabírat
2. Prostor pro náklad
Pokud ovšem kromě lidí vozíte i spoustu věcí, „krátký” hatchback může být prostě málo, a to i když bude mít pět dveří. Jedete-li totiž ve čtyřech či pěti lidech a každý má mít třeba velkou tašku a nějaký kus sportovního náčiní, potřebujete více místa. Nebo rakev na střechu, ale ta vždy znatelně zvýší spotřebu paliva. Zároveň je potřeba se mít na pozoru u SUV, která jsou leckdy kratší než kombíky - s odpovídajícím efektem na kufr.
Objem zavazadelníku v litrech ale není celý příběh. Sedany nebo i některá kupé mívají kufry poměrně objemné, dlouhé stejně jako kombíky, ale obtížně přístupné, protože se otvírá jen zadní víko, nemají žádné páté dveře jako kombíky či hatchbacky. Takže do nich snadno dáte spoustu menších věcí, ale jednu velkou věc už hůře nebo vůbec. I kdyby se sama o sobě do kufru vešla, nedostanete ji tam malým otvorem. Navíc, některé sedany nemají sklopná zadní opěradla.
Prostor pro náklad také bývá problémem u sedmimístných MPV či SUV, protože za poslední řadou sedaček zbývá ve většině aut už jen opravdu málo místa. Pokud chcete vézt spoustu lidí a zároveň věcí, potřebujete přívěs, rakev na střechu, Cadillac Escalade ESV nebo osobní dodávku.
Vnější velikost auta nutně neříká, jaký prostor se uvnitř skrývá pro zavazadla. Obyčejná Octavia Combi schová ve svém zavazadelníku více než sedmimístná MPV či SUV
3. Palivo
Dieselová auta jsou obecně dražší a můžou být náročnější na údržbu, ale zase mají nižší spotřebu paliva. To znamená, že čím více s autem najezdíte, tím spíš se dieselový vůz vyplatí. Stejně tak, máte-li v plánu tahat přívěsy nebo vozit těžké věci, diesel bude užitečný.
Naopak budete-li jezdit sami nebo ve dvou, s nepříliš velkým množstvím zátěže a budete-li jezdit relativně málo, benzínové auto bude lepší volbou. Motor adekvátní velikosti je podstatně lehčí a rychleji se zahřívá. Na pohybu auta bude ale více znát, když ho naložíte lidmi nebo věcmi, a to tím víc, čím je motor slabší. Proto také je drtivá většina dodávek dieselových.
V souvislosti s rozhodováním ohledně paliv je nutno zmínit, že s nástupem přeplňování u benzínových motor se rozdíl mezi nimi a diesely do jisté míry omezuje jen na spotřebu paliva a cenu vozu. U starších aut ještě často narazíte na atmosférické jednotky, jenže u nových aut už jsou spíše výjimkou. Přesto je benzínový motor stále vhodnější v okamžiku, kdy jezdíte krátké trasy, už jen kvůli rychlejšímu ohřevu.
Pokud chcete nové auto z 99 % na jízdu po městě a pořizovací cena není důležitý faktor, můžete zvolit i hybridní nebo plug-in-hybridní vůz. Určitou část jízdy budete „spalovat” jen elektřinu, kterou auto zvládne dobít při cestě s kopce. Anebo ho v případě plug-in hybridu můžete nabít doma levným nočním proudem, pokud nebydlíte v bytě. Zároveň ale vůz nepřichází o spalovací motor, takže je pro občasnou delší trasu použitelný, na rozdíl od elektromobilu s bateriemi.
Benzin, diesel a hybrid, to jsou hlavní možnosti pohonu aut, ze kterých dnes lze vybírat. Každý má svou výhodu
4. Pojištění
V České republice je v otázce pojištění asi nejpodstatnější povinné ručení, které se odvíjí od objemu nebo výkonu motoru, místa vašeho bydliště a toho, kolik máte za sebou měsíců bez způsobené nehody, resp. kolik vám je let. Jako první auto do Prahy tedy není příliš vhodné pořizovat si pětilitrový osmiválec.
Je vhodné začít od co nejmenších objemů a na nich si levněji nasbírat bonus u pojišťoven. Ovšem, to jen pokud nemáte rodiče, kteří mají za sebou dlouhý tzv. bezeškodní průběh, tedy dobu, kdy nezpůsobili žádnou nehodu. Pak lze vůz pojistit přes ně a tím i něco ušetřit.
Druhým bodem je pojištění ostatních rizik, tedy havarijní pojištění, pojištění proti působení živlů nebo vandalů či proti krádeži. Všechna tahle pojištění se hodí tím spíš, čím novější a dražší auto je. Pochopitelně odpovídajícím způsobem zvyšuje cenu pojistného a můžete ho platit deset let bez nutnosti čerpání, ale také se může vyplatit už během prvního měsíce. Zejména, kupujete-li si auto, po kterém lupiči prahnou.
Mít auto pojištěné, je vhodné, kvůli riziku nehody i krádeže. Některé vozy, i když mohou být starší a relativně levné, je mnohem dražší pojistit než jiné
5. Údržba a opravy
Kupujete-li si nové auto, dostanete na něj minimálně dvouletou záruku, často ale delší. Pokud tedy dodržujete plán údržby podle předpisu výrobce, opravy po tuto dobu hradí automobilka, ne vy. Cena rutinní údržby se bude hodně lišit v závislosti na tom, jaké máte auto a od jakého je výrobce - Dacia bude mít jistě levnější servis než Mercedes, a to jak co do práce, tak i co do ceny případných náhradních dílů.
V poslední době se také stále zvětšují kola aut, 17 palců je úplně normální průměr i na VW Golf a i městská supermini můžou mít osmnáctky. Velká kola vypadají dobře, ale najděte si předem, jaké jsou ceny pneumatik, abyste se vyhnuli snahám na gumách šetřit. Za sadu 18" značkových pneumatik je úplně běžná cena mezi 12 a 15 tisíci korunami.
Také na cenu servisu je třeba pŕi výběru vozu myslet - že na nějaký dosáhnete, ještě neznamená, že jej budete s to rozumně provozovat. U moderních aut mohou být velmi drahým špásem i pneumatiky
6. Fáze výrobního cyklu
Pokud si kupujete nové auto, vyplatí se i zamyslet se nad tím, v jaké fázi výrobního cyklu se aktuálně nachází. Když má jedna generace auta těsně před koncem výroby, dá se očekávat snaha dealerů zbavovat se skladových zásob, což může znamenat nižší ceny a rychlejší dodání. Naopak zbrusu nové auto bude dražší a můžete na něj čekat déle.
Podobný příběh je to se spolehlivostí, ale z trochu jiného důvodu. Automobilky na autech pracují konstantně - i když mají na trhu nějaké auto čerstvě, přemýšlejí, jak ho vylepšit. A pokud za provozu najdou nějakou chybu, třeba kriticky nespolehlivý díl, tento problém odstraní. Dva, tři roky po startu výroby tedy budou vychytané dětské nemoci a auto by mělo být spolehlivější než to, které pochází z prvních měsíců výroby.
Obecně nejlepší bývá kupovat vůz po faceliftu. Ten obvykle kumulativně řeší rozličné nedostatky, které byly za předchozí léta prodeje automobilkou zaznamenány a z nové techniky přidává spíše věci, které nesahají do samé podstaty konstrukce vozu a přesto jej činí modernějším. Facelift navíc auto obvykle nezdraží a nevyvolá velkou vlnu zájmu, která by dovolovala dealerům příliš neslevovat - dostanete tak více za stejnou či nižší cenu než začátku výroby.
Ideálním momentem z hlediska efektivity samotné koupě i budoucího provozu vozu bývá volba modelu po faceliftu. Zrovna u Škody Octavia III ovšem není bez „ale”
Inspirace: Car Wow
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před hodinou - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 2 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 08:35 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.23. 08:17 - Stepan
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis