Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak na ideální stopu při ostré jízdě? A proč je pokaždé jiná?
30.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Každou zatáčku je třeba projet trochu jinak, pokaždé je ale nutné jet co nejvíc rovně. I proto mluvíme o ideální či závodní stopě.
V souvislosti s ostrou jízdou autem člověk narazí na slova jako apex, ideální nebo závodní stopa či třeba rychlý výjezd ze zatáčky. Leckomu ale tato označení nic moc neřeknou, stejně jako jim uniká důvod, proč piloti závodních aut volí v zatáčkách určitou stopu a proč je v každé zatáčce jiná. Důvod je ale v zásadě jednoduchý - snahou je jet vždy co nejrychleji, což znamená jet co nejvíce rovně. A k takovému výsledku dojdete v každé zatáčce, zvlášť za rozličných okolností, pokaždé trochu jinak.
Teorie ale složitá není a hezky ji vysvětluje video Engineering Explained, které si můžete pustit níže. Vezmeme-li modelovou zatáčku v úhlu 90° a o poloměru 30 metrů, pojede-li auto středem vozovky, bude moci jet určitou rychlostí, než pneumatiky ztratí kontakt s vozovkou. Pokud je vozovka široká 20 metrů jako na videu, můžete správnou volbou stopy zvětšit poloměr zatáčky až na 80 metrů, takže vůz bude moci jet rychlostí o 63 % větší, zde konkrétně 100 km/h oproti 62 km/h.
Podstatné tu je hledání kružnic s co největším poloměrem, tedy snaha jet co nejvíc rovně, zatáčet co nejméně, abyste mohli udržet co nejvyšší rychlosti. A k tomu pomůže právě co největší poloměr zatáčky, nejlépe nekonečný, tedy rovná jízda - ale to v zatáčce tak nějak nejde. A samozřejmě, ideálem je jet zvolenou co nejplynuleji.
V praxi do toho ovšem vstupuje hromada dalších proměnných, které na papír nenakreslíte, jak ukazuje druhé video s komentáři závodních jezdců. Někde není v ideální stopě moc přilnavosti, takže je lepší jet jinudy, abyste byli rychlejší. Jindy je lepší jet přes obrubník, který ale v jiné zatáčce může být mnohem ostřejší a auto nepříjemně rozhodit - a když ho srovnáváte, nemůžete plně zrychlovat. Vliv má samozřejmě také rozložení hmotnosti, poháněná kola, výkon auta a spousta dalších faktorů. S [[0000003942 Porsche 911] budete muset volit docela jinou stopu než třeba Seatu Leon Cupra.
A pochopitelně, ne každá zatáčka je pravidelná a „teorie kruhu” tak nabírá další trhliny, často je také třeba myslet i na to, co také bude následovat. V některých šikanách je tak lepší dříve brzdit, abyste dříve mohli jít na plyn a na výjezdu tak být rychlejší - to je vhodné zejména, pokud za zatáčkou následuje dlouhá rovinka. Jinde zase můžete do zatáčky vletět rychle a brzdit až v ní, to pokud nepotřebujete mít vysokou rychlost na jejím výjezdu, protože hned následuje další utažená zatáčka, do které tak budete vjíždět pomaleji - a vyjíždět z ní rychleji.
Každá zatáčka je jiná a jak říká jeden z jezdců, musíte přemýšlet několik kroků dopředu, alespoň na okruhu. Tyto techniky se ale dají v určité míře provozovat i na normální silnici, ideálně přehledné a s minimem provozu, ale i v rámci vlastního jízdního pruhu se můžete o něco takového pokusit. Zde vstupuje proměnných ještě víc, může se nečekaně změnit povrch nebo se objevit bláto z kol traktoru.
Video Engineering Explained tedy berme jen jako teorii, závodní jezdci vnesou trochu víc pohledu z praxe. A samozřejmě, všechno tohle platí na asfaltu - na šotolině či sněhu, obecně při rallye, budou zase pravidla trochu jiná. Snaha o jízdu „co nejvíc rovně” je ovšem společná pro všechny, ať závodí v autech nebo na motorkách.
Základní teorie ideální stopy je v podstatě takto primitivní...
...a do detailu ji popíše video Engineering Explained
Jenže praxe bývá mnohem složitější
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy včera 15:42
- Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování včera 15:26
- Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí včera 15:26
- Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec 15.12.2024
- Krize KTM se týká i MV Agusty 15.12.2024
Nejnovější články
- Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
před 2 hodinami - Nové levné SUV Škody se začalo vyrábět. Za jeho cenu to bude pecka jako hrom, která by Škodu vytáhla z problémů
před 4 hodinami - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 5 hodinami - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 7 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva