Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak moc dokáže zlepšit rychlost auta pouhá výměna kol a pneumatik?
13.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Učinit auto rychlejším, zvláště jde-li o ojetinu koupenou za pár desítek tisíc, se zdá být velmi náročně. Jen jiná kola a pneumatiky ale dokážou hodně.
Kdo by nechtěl rychlejší auto? Lidská touha mířit stále výš je nezdolná, a tak předpokládáme, že si i majitelé Bugatti Chiron budou brzy říkat, jaké by jejich auto mohlo být, kdyby mělo nějakých 200, 300 koní navíc. Běžné smrtelníky trápí poněkud přízemnější otázky, směřují ale stejným směrem. Zrovna zvýšení výkonu není jednoduchá a už vůbec ne levná věc, stejně jako třeba investice do brzd, podvozku nebo nedej bože aerodynamiky. Přesto existuje možnost, jak učinit auto podstatně rychlejším, aniž by to bylo technicky náročné nebo mimořádně drahé.
Ukazuje nám to Alex Kersten, kterého známe zejména z příběhů jeho BMW M3 E36. Poslední dobou se ale vydal trochu jiným směrem, experimentuje s levnějšími auty a nyní si pořídil starý Lexus IS první generace ve verzi 200 Sport. To navzdory svému označení není zrovna sporťák a při pořizovací ceně 900 liber (asi 28 300 Kč) si dokážete představit, že to nebude ten nejvhodnější základ pro rychlé ježdění. Přesto tu pár pozitivních aspektů je.
Lexusy mají obvykle zadní náhon, takže jej mělo i staré IS, je to vcelku vzácná verze s manuální převodovkou a byť motor o 162 koních a 200 Nm není vyloženě terno, je to alespoň řadový šestiválec. Právě tohle auto postavil Alex proti kompletně sériové Toyotě GT86, jejíž motor má 203 koní a 205 Nm, na krátkém testovacím okruhu. Ne proto, že by šlo o srovnatelné auta, ale aby ukázal, kam se lze relativně jednoduchým vylepšením IS 200 dynamicky posunout.
Nejprve tedy oba vozy zkusil na trati v původní podobě. Toyota byla pochopitelně rychlejší, kolo zajela za 39,92 s. Lexus to zvládl za 42,46 s, tedy o 2,54 s neboli 6,36 % pomaleji. Vzhledem k tomu, že tenhle okruh byl tak krátký, berme za podstatnější údaj v procentech. Na dlouhém okruhu 2,5 sekundy zase tolik neznamenají, ale 6,36 procent času by třeba v případě osmiminutového kola konkurenčního vozu na Nordschleife Nürburgringu znamenalo přes půl minuty rozdílu. To jsou dobré dvě třídy, tolik pro představu.
Jak jsme již naznačili, Lexus zajel tohle kolo na původních 17" kolech. Ty obouvaly nejen běžné, ale dokonce zimními pneumatiky Kleber Krisalp HP2. Člověk by tedy čekal, že když dostane nová, lehčí kola a letní pneumatiky, bude čas o poznání lepší, protože se sníží neodpružená hmotnost a zlepší přilnavost. Na auto tak byla namontována 16" kola Team Dynamics Pro Race 1.2, která váží po 7,4 kg na kus (standardní kola váží mezi 10 a 12 kg), s výkonnými pneumatikami Nankang NS-2R. Značka moc slibně nezní, ale tyhle pneu prý nejsou drahé a získávají dobrá hodnocení. Celková dodatečná investice byla asi 12,5 tisíce Kč, což vzhledem k ceně vozu není málo. Ale pořád je to jen 12,5 tisíce.
S těmito novými koly a pneumatikami byl na okruhu zajet nejlépe čas 41,61, tedy o 0,85 s neboli o 2 % rychlejší. To se zdá jako málo, ale připomeňme krátký okruh - na Norschleife by to za výše zmíněných okolností znamenalo 10 sekund a to už je znovu hodně. A je třeba říci, ze Alex měl gumy úplně nové a zajel s nimi čtyři kola, ne třeba čtyřicet, aby oholil i tu poslední tisícinu.
Z našich zkušeností lze obdobnou změnou na starém Nürburgringu snížit čas na kolo u cca „osmiminutového” auta až o 20 sekund a to je rozdíl jedné generace či třídy aut. Pouze pneumatikami. A znát pochopitelně bude nejen na okruhu - lehčí kola zlepší i akceleraci, pomohou s brzděním, které dále podpoří přilnavější pneumatiky. A chování v zatáčkách bude odlišné ještě citelněji. Pokud tedy přemýšlíte, jak levně a jednoduše vylepšit svůj vůz, začít lepšími koly a pneumatikami je docela dobrý nápad - ublížit tím nemáte čemu.
A ona Toyota? Na tu Alexovi chybí ještě 1,6 sekundy, a tak pokračuje v levných úpravách, momentálně auto zbavuje „zbytečností”, aby jej odlehčil. To už je ale něco, co s běžným ježděním nemá mnoho společného...
Nové pneumatiky a lehčí kola udělají docela hodně, na posledních záběrech vidíme pozice vozu ve srovnatelném čase, výsledek s původními pneumatikami a čtyři časy na kolo s novými pneu
Další kolo relativně levného zrychlování už vám pro každodenní ježdění nedoporučíme. Ale pro okruhové hrátky je pochopitelně i to cesta
Zdroj: Car Throttle@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Škoda stvořila historický propadák, oslovuje 17krát míň lidí než nejžádanější Octavie
22.10.2024 - Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel