Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak daleko lze ještě dojet bez tankování, když ukazatel dojezdu hlásí 0 km?
14.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tankovat se někdy nehodí a nebo to zrovna vůbec není možné. Je důvod k panice, když palubní počítač hlásí dojezd 0 km? U Audi SQ5 TDI ani ne.
Jakmile se rozsvítí kontrolka nízkého množství paliva a rafička ukazuje skoro prázdnou nádrž, auto obvykle samo přepne palubní počítač na ukazatel dojezdu. A pokud to neudělá, řidiči si jej nejčastěji přepnou sami. Dělají to proto, aby mohli získat lepší odhad, kolik kilometrů mohou pokračovat v jízdě k čerpací stanici. Jenže někdy buď není možné zastavit k natankování včas - třeba na německých dálnicích je to docela problém - , nebo se to prostě zrovna nehodí, z časových nebo jiných důvodů.
Pravdomluvnost „dojezdoměru” tak máme tendenci pokoušet a většina z nás z vlastní praxe ví, že nula obvykle není tak úplně nula. Však když se rozsvítí, auto nezastaví. Obvykle se tedy dá ještě pokračovat v jízdě a nikoli náhodou - automobilky jsou si vědomy toho, že někteří řidiči pojedou až na samou hranici možností, a tak nás nulou „děsí” trochu dříve, než je v palivové nádrži opravdu sucho. Jenže o kolik dříve to je? Jak daleko lze s „nulovým dojezdem” ještě jet?
Dva Australané se přesně to rozhodli otestovat - jakou vzdálenost dokáže ještě ujet „prázdné” Audi SQ5. Nejde tu tedy o dojezd ve chvíli, kdy se rozsvítí rezerva, ale kdy vůz skutečně zahlásí dojezd 0 km a teoreticky by v něm neměla být ani kapka paliva, v tomto případě nafty, neboť jde o verzi SQ5 TDI.
Pokus tedy zahájili s dojezdem 10 kilometrů a jakmile se hodnota změnila na 0 km, začali počítat ujetou vzdálenost a měřit čas. Kilometry přibývaly, čas utíkal a údiv obou pánů narůstal. Jak to všechno probíhalo, můžete vidět níže - 1 km nebyl nic, 10 též ne, auto i po ujetí dalších 80 km jelo dál. Na počítadle vidíme postupně až 100 km, až poté auto svou další jízdu vzdalo se skutečné prázdnou nádrží bylo nutné zastavit na kraji dálnice. V tu chvíli najel od vynulování denního počítadla neskutečných 111 kilometrů.
To je docela štreka, na „prázdnou nádrž”. Kde se tedy stala chyba? Nikde, dnešní auta určují dojezd nejen na základě zůstatku paliva v nádrži, ale také podle dosavadního způsobu jízdy a tedy i průměrné spotřeby. Pokud tedy například tahle SQ5 byla před začátkem testu týrána na okruhu se spotřebou přes 20 litrů nafty na 100 km, mohla snadno ukázat nulový dojezd i s několika litry nafty v nádrži. Oněch 111 km je tedy tak jako tak hodně, je ale třeba si uvědomit, že jde o dieselový vůz s osmistupňovou převodovkou, kterému na ujetí 100 km v rovinatém terénu a při ustálené rychlosti 90 km/h mohou stačit 4 litry paliva.
Pro nás to budiž poučením, že , že v nádrži při indikovaném nulovém dojezdu vždy ještě zbývá několik litrů paliva. Krátkým průzkumem mezi zkušenějšími kolegy v redakci, kteří si umí pohrát i se servisními menu různých aut, která skutečný zůstatek paliva zobrazí, se běžně jedná o něco mezi jedním až pěti litry paliva, podle situace, výrobce a nastavení elektroniky.
Pak se snadno může podařit ujet 100 km s „prázdnou nádrží”, přesto bychom tento pokus nebrali jako bernou minci a automaticky počítali s tím, že 0 znamená 100. Lepší bude brát dále nulu jako nulu, jen se zkrátka neděsit, když se zobrazí pár kilometrů před čerpací stanicí - obvykle se rozsvítí v momentě, kdy tuto vzdálenost klidnou jízdou bez potíží zdoláte.
Pokud máte sami zkušenosti s dojezdem „na prázdnou” u konkrétních aut, podělte se o ně v diskuzi - rádi si je přečteme my i ostatní...
Tato SQ5 TDI skutečně ujela přes 100 km na „prázdnou nádrž”. S ohledem na výše zmíněné to ale zase takový div být nemusí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 2 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Dodge jako by dělal vše pro to, aby nový Charger selhal, po osmiválci, zvuku a vůbec mu sebral i možnost pálit gumy
19.12.2024 - Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024 - Majitel VW přes 7 měsíců čeká na opravu svého ID.4. Mezitím na něj prší svolávací akce, nakonec přišel zákaz prodeje
19.12.2024 - Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání jako dodnes nové auto, je to Top Gun bizarních specifikací
19.12.2024 - Prodeje nových aut v Evropě spadly do červených čísel, prodeje elektromobilů se meziročně propadají skoro o 10 procent
20.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva