Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
V jakých autech jezdí nejčastěji pokutovaní řidiči? A v jakých ti, co nejvíce bourají?
1.9.2017 | Petr Prokopec
O tom, že nejčastější příčinou nehod je překračování nejvyšší povolené rychlosti, slýcháme pravidelně. Ani tato studie ale něčemu takovému nenasvědčuje.
Existuje mezi nehodovostí a nedodržováním pravidel silničního provozu spojitost? Nejspíše všichni politici a policisté by vám danou otázku zodpověděli kladně, a to v tom smyslu, že kdo pravidla dodržuje nejvíce, ten bourá nejméně. Zejména překračování rychlostních limitů je vnímáno jako velký nešvar, který by měl být adekvátně trestán. Nicméně řada studií a předchozích zkušeností již naznačila, že mezi výší povolené rychlosti, jejím dodržováním a nehodovostí žádná přímá souvislost neexistuje. Naopak slýcháme, že pokud lidé věnují příliš mnoho pozornosti sledování dopravního značení či tachometru, ve výsledku bourají častěji.
Teď před sebou máme data, ze kterých lze stěží vyvodit jiný závěr. Jde o studii německé společnosti Check24 zabývající se mimo jiné pojišťováním motorových vozidel. Ta má pod palcem statisíce smluv a jako taková má dokonalý přehled jednak o tom, jak často jsou lidé pokutováni, protože to ovlivňuje výši pojistného. A jednak o tom, jak často bourají vlastním zaviněním, protože pak nehodu nahlásí pojišťovně. Není tak problém zjistit, jací řidiči jsou nejčastěji pokutováni a jací nejčastěji bourají. A když si u Check24 tato data spojili vždy se značkou auta, došli k pozoruhodným závěrům.
Zkoumány byly nehody a udělené postihy v období od března 2017 do března 2018 a některé výsledky vás překvapí jen stěží. Mezi nejčastěji pokutovanými „vyhráli” řidiči Porsche, kteří jsou pokutováni o 49 procent častěji než v rámci průměru. Druhé místo v této statistice připadá na Land Rover (+42 procent oproti průměru), třetí pak na Saab (+33 %), respektive na řidiče aut této značky. Pravidla a zejména pak rychlost ale také velmi často překračují majitelé Jeepu (+23 %), BMW (+22 %) nebo Audi (+21 %).
V případě Škody (+4 %) se již pohybujeme kolo průměru, nejníže pod čarou pak skončily Renault, Suzuki ( obě značky -18 %) a Nissan (-20 %). Nízko ale vidíme třeba i Dacii (-10 %), Kiu (-11 %) či Lancii (-14 %).
To opravdu není nic převratného, zajímavými se výsledky stanou, když si je dáme do souvislosti s nehodovostí. Čekali byste přibližně stejné pořadí? Nedivili bychom se, realita je ale úplně jiná. Řidiči Porsche jsou naopak těmi, kteří bourají ze všech nejméně (!), jsou o 43 procent pod průměrem. Nejsme si přitom jisti, že by zrovna oni neuplatňovali pojistné nároky, to by je vyšlo příliš draho. A i když můžete namítnout, že jezdí méně než ostatní, mělo by to také znamenat méně nehod. Navíc podobná nepřímá úměra platí skoro univerzálně.
Však se podívejte, kde najdeme třeba řidiče Nissanů, tedy ty motoristy, kterým je dodržování silničních pravidel nejbližší. Někde poblíž Porsche ani náhodou, jejich hodnocení se dokonce neblíží ani celkovému průměru. Úplně nejčastěji pak bourají řidiči Lancií, kteří vznesli o 42 % pojistných nároků více než je průměr, i když v rámci pokutování bodů jsou ale o 14 % pod průměrem. A podobné je to u Dacie, její řidiči též patří mezi nejčastěji bourající, i když pokutováni jsou těžce podprůměrně.
Zajímavý je také fakt, že velmi často bourají majitelé Volva (+22 %) a řidiči Škody též patří mezi velké „bouráky”, i když v případě pokut jsou v průměru. Projděte si ale sami všechno v žebříčcích najdete níže - my už jen dodáme, že podmínkou pro zařazení té či oné značky bylo alespoň tisíc pojištěných vozidel - ať již v „bodové“ nebo „nehodové“ kategorii. Proto je tu třeba Porsche, ale už ne Ferrari.
Pochopitelně vším nechceme říci, abyste kašlali na pravidla a vaše jízda bude rázem bezpečnější. Tak to jistě není. I z této studie je ale zjevné, že snaha o maximální dodržování pravidel silničního provozu k bezpečnějšímu ježdění nevede, že zkrátka všeho moc škodí. Pořád nejdůležitější je pečlivé sledování dění kolem auta. Hledíc upřeně na tachometr lze přehlédnout mnohem důležitější okolnost, která může vést k nehodě spíše než jinak zvolená rychlost...
Jak často bourají řidiči aut různých značek?
(index vyjadřuje vztah k průměru)


Jak často jsou řidiči různých značek pokutováni bodovanými přestupky?
(index vyjadřuje vztah k průměru)
Nová studie Check24 rozhodně nepotvrzuje populární tezi zákonodárců, že časté překračování pravidel vede k častým haváriím
Nejčastěji se proti zákonu proviňují řidići Porsche, účastníky nehod se naopak stávají nejméně často
Naopak řidiči Dacií bourají velmi často, i když pokutováni jsou minimálně
Též řidiči škodovek patří mezi často bourající, postihování za přestupky jsou přitom jen průměrně
Zdroj: Check24
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 4 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 12:50
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Brian Uriarte a Carter Thompson vyhráli RBRC v Jerezu včera 10:35
Nejčtenější články
Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025VW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
29.3.2025Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva