Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
I elektromobil s nejloajálnějšími zákazníky opouští 30 procent kupců a vrací se ke spalovacím autům
20.9.2023 | Petr Miler
Elektromobily jsou skvělé a brzy s nimi budou jezdit všichni, že? Akorát nevíme, jak se to technicky stane, když i skoro třetina kupců toho nejméně opouštěného ze všech elektrických aut podobný vůz znovu nechce, globálně je to víc než polovina.
Automobilová divize analytické firmy S&P Global vydala velmi zajímavou studii o tom, jak se chovají zákazníci různých elektrických aut poté, co si takový vůz pořídí. Předmětem jejího zájmu bylo kdeco, podstatná část studie se ale zaměřila na to, jací kupci kterých modelů zůstávají věrní konkrétním značkám, modelům či typům aut obecně. A právě ta si podle nás zaslouží pozornost.
S ohledem na okolnosti asi nikoho nepřekvapí, že nejloajálnější zákazníky má Tesla a její jednotlivé modely. Studie S&P neuvádí data pro všechny typy Tesel, zdůrazňuje ale, že 59,9 % majitelů Modelu S skončí znovu u Tesly, u Modelu 3 je to ještě více - 72,8 %. Z dalšího vyplyne, že u Model Y je na tom hůř, sama „ypsilonka” je ale častým předmětem zájmu Teslou dříve získaných zákazníků. Plných 40,3 % majitelů „trojky” skončí právě z Modelu Y, zatímco jen 26,1 % z nich se vrátí pro další Model 3, i když jde pořád o to samé auto.
V případě Modelu Y si stejné auto dokola kupuje 37,3 % majitelů, což je daleko nejvíce v celém segmentu. Nejlepší „neteslou” je ve stejném ohledu Ford Mustang Mach-E, který si znovu koupí 18,5 % lidí. Jak už jsme uvedli, překvapí to jen stěží - Tesla má skoro kultovní statut, je to symbol svého druhu a kdo se bez připomínek stane součástí „kultu” Elona Muska, obvykle v něm zůstává. Přesto má celá studie ještě jednu tvář, kterou média obvykle přehlížejí.
I samo S&P div nežasne nad zmíněným faktem, že 26,1 % majitelů Tesly Model 3 jde a koupí si místo ni znovu Model 3, téměř bez komentáře ale nechává fakt, že plných 29,5 % kupců Modelu Y, tedy elektromobilu s daleko nejloajálnějšími zákazníky na trhu, nejenže nechce další Model Y, nechce vůbec žádný elektromobil. Pouze 70,5 % lidí, kteří mají Model Y, zůstane u elektromobilu jakéhokoli typu a značky, zbytek míří zpět k benzinovým, naftovým či plynovým autům.
To jen potvrzuje nedávno zveřejněnou statistiku, podle níž 57 % současných majitelů všech elektromobilů takové auto znovu nechce. A jak vidíte, i v případě Modelu Y, který je považován za jednu z nejlepších nabídek mezi elektrickými auty v současném světě, skoro třetina považuje vlastnictví takového vozu za natolik odrazující, že se vrací zpět ke spalovacím motorům.
Teď nám povězte, jak někdo chce zajistit stoprocentní přechod na elektrická auta v momentě, kdy pro většinu majitelů (protože elektromobily nejsou jen Tesla a zmíněný Mustang Mach-E či nezmíněné vozy jako VW ID jsou ještě mnohem tristnější zkušeností) znamená jejich koupě odrazující zkušenost. A i elektromobil s nejloajálnějšími zákazníky opouští skoro 30 procent kupců s cílem se k elektrickému pohonu už nevrátit? Odpověď je jednoduchá - není to možné a jen to připomíná, že elektromobily mají určitý tržní potenciál daný jejich technickými a ekonomickými limity. A ten dlouhodobě nepůjde překročit ani nespočtem dotací, ani nespočtem regulací a dalších nařízení.



Tesla Model Y je nepochybně úspěšná v lovení nových zákazníků i zachování přízně těch stávajících. Stejně tak ale nelze přehlédnout, že její vlastnictví je pro skoro 30 procent majitelů natolik odrazující zkušeností, že žádný elektromobil znovu nechtějí. Wow, chce se říci. Foto: Tesla
Zdroj: S&P Global Mobility
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
dnes
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ford přijde s náhradou za Focus a hlava nám to nebere, bude to doslova popadesáté totéž
před 6 hodinami
Lamborghini míří do nové éry, vize jeho budoucnosti naznačuje návrat k radikálním designům
před 7 hodinami
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
před 9 hodinami
Experti varují před vysokou poruchovostí baterií používaných v Teslách, umírají ve velkém a hodně brzy
před 10 hodinami
Věřte nebo ne, ale tohle je nejnovější Kalašnikov. Je to motorka s vozíčkem, vlastně pořádným „vozejkem”
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.05. 21:20 - mattonecz
- Politický koutek 12.05. 21:04 - Stepan
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- BMW Divize 12.05. 14:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 21:25 - řidičBOB
