Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Falešný zvuk motoru dnes mají i Fordy. Tady je návod, jak se ho lze zbavit
25.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
I moderní Fordy v interiérech navozují dojem zvukového projevu, který jejich motory reálně nemají. Demontáž je někdy snadná, jindy komplikovanější.
Umělý zvuk nových aut s aspoň trochu sportovními ambicemi je nejednomu majiteli k zlosti, nakonec, zařadili jsme jej mezi 10 nesmyslů moderních aut, kterých jste si možná ani nevšimli. Někdy je totiž falešný zvuk tak decentní či tak věrný, že jej sotva zaznamenáte a v takovém případě s leckomu může i zamlouvat. Jindy je ale příliš intenzivní či příliš umělý a prostě obtěžuje, nebo je někomu proti srsti už proto, že není skutečný.
Kompletně vypnout tohle „divadlo” někde v menu nebo alespoň při návštěvě servisu bývá nemožné, obvykle se nabízí pouze několik úrovní hlasitosti. Jenže jako každou umělou věc, i tuhle lze zlikvidovat svépomocí, stačí jenom vědět, jak na to. A právě takové postupy vám pravidelně přibližujeme.
Nedávno jsme probírali falešný zvuk aut koncernu Volkswagen, o který se stará tzv. Soundaktor. To je „vibrátor”, který vyrábí falešný zvuk motoru pomocí vibrací čelního skla. Je tedy umístěn pod ním a protože to je kompletně elektronická součástka, zbavíte se ho prostě tak, že odpojíte jeho konektor. Vymontovat ho samozřejmě můžete, ale nezbytné to není, problematické spíše je se k němu dostat.
Máte-li moderní Ford, jste konfrontováni s tímtéž, falešné zvuky dnes mají skoro všechna auta od BMW po Rolls-Royce, tady jsme si skoro všichni rovni. Na rozdíl od VW ale Ford nevsadil na jediné řešení, k u aktuálních modelů kombinuje dvě - v prvním případě je falešný o něco méně, protože „Sound Symposer”, jak Ford tuhle zbytečnost nazývá, dopravuje do interiéru skutečný zvuk sání z motorového prostoru pomocí plastové hadice. V druhém případě je falešný a prázdný jak pravý výfuk Octavie RS TDI a vyluzován je zcela elektronicky z reproduktorů autorádia. Zbavit se lze obojího a zvládne to každý, kdo je aspoň trochu zručný.
1. Částečně falešný zvuk zintenzivněný hadicí
Začneme-li u prvního řešení, které najdeme třeba v aktuálním Focusu ST, je před započetím prací potřeba si koupit záslepku. Vyrábí ji různé firmy, které se specializují na tuning Fordů, např. Steeda. V sadě dostanete hliníkovou záslepku na sání a plastovou na ústí hadice do přepážky mezi motorovým prostorem a kabinou. Nářadí musíte mít vlastní, ale není ho třeba mnoho - stačí 8mm klíč (ráčna s ořechem není v tomto případě nejlepší řešení kvůli nedostatku prostoru) a torx velikosti T20.
Pod kapotou je třeba odstranit kryt motoru, což vám poskytne více místa na práci. Díváte-li se na motor zepředu auta, Sound Symposer je pod sáním na pravé straně. Drží ho tři šrouby, které jednoduše klíčem odmontujete a zařízení vytáhnete. Na jeho místo pomocí dvou ze tří originálních šroubů připevníte záslepku, do které nezapomeňte správně umístit O-kroužek; jsme tu u sání, těsně před vstupem do hlavy motoru, a jakákoliv netěsnost by znamenala problém.
Trochu náročnější je vypletení hadice z motorového prostoru. Její konec u přepážky snadno vytáhnete a nahradíte plastovou záslepkou, dodanou v sadě k odstranění Sound Symposeru. Pak zbývá demontáž ventilu, který upravuje míru proudění zvuku do kabiny. Ten je připevněný ze strany krabice na baterii právě jedním torxem.
Odstraňte kryt baterie, ať máte víc místa na práci, a odšroubujte torx. Ventil je vzadu držen plastovým čudlíkem, jehož vytažení chce buď trochu síly, anebo speciální nástroj, a zespodu je na něm konektor. Ten je třeba odpojit. Pak už ventil i s hadicí - tu je možné snadno oddělit od ventilu i Sound Symposeru, jak ukážou videa níže - prostě vypleťte z motorového prostoru. Volný konektor pak někam přichyťte plastovým stahovacím páskem, aby za jízdy nelítal v prostoru. Pak už zbývá jen všechno složit zpátky a můžete vyzkoušet, jak vaše auto zní bez falešného zvuku.










Takhle se ruší falešný zvuk u Focusu ST. Všimněte si, že existuje víc verzí hliníkové záslepky, může být plná nebo s vývodem podtlaku, kdybyste chtěli ještě něco upravovat
2. Kompletně falešný zvuk vyluzovaný z reproduktorů
Paradoxně trochu náročnější je práce s druhým řešením, které je vlastní třeba poslednímu Focusu RS nebo Mustangu EcoBoost. Projev tohoto Sound Symposeru je opravdu tristní, jak můžete sami slyšet na videích níže - tady nelze hovořit ani o elementární míře sofistikovanosti, Ford prostě přidává k přirozenému zvuku motoru hluk skokově zvyšované intenzity, který je vždy stejný pro několik zcela odlišných aut. Navíc je příliš hlučný a dokáže obtěžovat.
Pokud se tohoto chcete zbavit, nemusíte ani vystoupit z vozu, vše podstatné se skrývá uvnitř. Projdeme si, jak na to, opět ve Focusu, tentokrát RS, kde komplikovanost montáže spočívá v celkem komplikované práci s plastovými součástmi palubní desky, kterým není těžké ublížit. Začít je třeba u plastového panýlku, který odděluje ovládání ventilace od vrchních částí palubní desky, ten je třeba prostě „vydloubnout”.
Pokud se vám to podaří, vyjeví se vám pohled na čtyři torxy T25, které je třeba vyšroubovat. Znovu rukou je pak nutné odstrant i úzké plastové lemování prostoru okolo řadicí páky (viz obrázky) - je třeba jej uchopit na straně držáků nápojů a jemně vypáčit. To odhalí další torx T25, který vyšroubujete a voila, můžete (znovu ze strany držáků nápojů) zvednout celé lemování řadicí páky i s panýlkem ovládání ventilace tak, že jej nadzvihnete a posunete směrem do středu vozu. To postačí, není třeba jej odstraňovat zcela.
Tím si uvolníte cestu k vypáčení plastů okolo displeje palubního systému, což je zřejmě největší úskalí - chce to dost síly, zároveň ale nesmíte s celým segmentem příliš škubnout, neboť ovládání hlasitost, které je jeho součástí, je přivedeno dost krátkým kabelem. Pokud se vám to povede, odhalí se vám pohled na velkou bílou krabici mezi výstupem infortainmentu a řadicí pákou.
Tu drží další dva torxy a pokud jim pomůžete ven, můžete vytáhnout celou onu bílou krabici. V ní je několik konektorů, nás ale zajímá ten označený šipkou. Na tom najdete bílý a bílo-modrý kabel, které mají na starosti přivádění onoho aurálního zvěrstva do reproduktorů. Vytáhněte je a konektory zaizolujte nebo je přecvakněte a udělejte totéž. A je to, je po falešném zvuku, pak už „jen” stačí vše vrátit zpět na svá místa.
Podobný postup (někdy s jinými cestami vedoucími do útrob středového panelu) je pak možné použití i u ostatních Fordů s falešným zvukem. Nemáme přesný rozpis aut, která Sound Symposer používají, podobně jako u konkurence ale předpokládáme, že to bude více verzí, než kolik by vás napadlo. Víte-li bezpečně, zda váš Ford má či nemá ve výbavě tuto „vymoženost” v jakémkoli ze zmíněných provedení, doplňte nás prosím v diskuzi...
A takto se ruší falešný zvuk u Focusu RS. Jde jen o dva kontakty, dostat se k nim ale není snadné...
Videa zachycující postupy prací a zvukové projevy aut
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nepoučitelní: Ford letos zabije Focus ST, ale slibuje, že modely ST a RS se vrátí s tím nejnevhodnějším možným pohonem
před hodinouCarlosovi málem zkazili Velikonoce, akcionáři Stellantisu ho chtěli připravit o zlatý padák v hodnotě přes 0,5 miliardy Kč
před 2 hodinamiMuž najel s autem 1,6 milionu km a výrobce mu za to dal nové zdarma. Nyní vzal další a znovu s ním ujel 1,6 milionu km
před 3 hodinamiEU se pro jednou lekla sama sebe, plán zakázat karbonová vlákna v Evropě prý odpíská
před 5 hodinamiKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva