Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
EU musí být šílená, od roku 2021 chce online sledovat spotřebu všech aut
21.11.2017 | Mirek Mazal | 215 příspěvků
Přijde vám dnešní tlak EU na snížení spotřeby aut až nemístně tvrdý? Evropská komise to vidí jinak, za pár let chce vidět spotřebu každého auta.
Evropská unie má ve zvyku zasahovat do přirozeného vývoje trhu s čímkoli. Auta jsou jejím oblíbeným cílem a i když sami zákazníci touží po stále lepších vozech - a automobilky jim ve funkčním konkurenčním prostředí nemají možnost nevyhovět - EU má pocit, že se o vývoj tím správným směrem musí postavit sama svými nařízeními.
Jedním z nejvíce sledovaných aspektů ze strany EU je spotřeba paliva reso. emise CO2. V obou případech jde o jedno a to samé, emise CO2 jsou spotřebě paliva přímo úměrné - jednomu litru spotřebovaného paliva odpovídá 24 g CO2 na kilometr u benzinových resp. 26,7 g/km u naftových motorů. Pokud tedy tlačí na emise, zprostředkovaně tlačí na spotřebu a naopak.
Už současné limity emisí CO2 jsou drastické a spalovací motory se drží zuby nehty, aby stále tvrdším normám odolaly. Není to zadarmo, jinak funkční pohonné jednotky jsou nahrazovány novými, které fakticky nejsou lepší, lépe ale vyhoví normovaným testům. A co nezvládne motor sám, o to se postarají čachry automobilek. Výsledkem je hra - hra na lepší svět, ve kterém jsou auta na oko stále úspornější, reálně se ale jen zvětšuje rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou.
Pochopitelně, EU si toho je vědoma a také se snaží přizpůsobit. Od září zavedla nové testy spotřeby a i když nelze říci, že by nezměnil nic, povede jen k jinému přizpůsobení se automobilek a jiným hrám se stejně nereálnými výsledky. Snad proto Evropská komise dospěla k závěru, že nejlepší bude sledovat spotřebu skutečných aut v rukou skutečných řidičů. A všechny výrobce osobních a lehkých užitkových aut donutí montovat do vozů unifikované měřiče spotřeby, k jejichž výstupům bude mít vzdálený přístup.
To není vtip. Podle informací německého Der Spiegel jde o již reálný záměr Evropské komise prodiskutovaný se zástupci všech členských zemí EU, kteří k němu měli vyjádřit souhlasné stanovisko. Dle něj by nové zařízení online sledující spotřebu aut mělo být povinné pro všechny nově homologované modely aut od 1. ledna 2020, pro všechna prodávaná vozidla pak od roku 2021. Měřiče by tedy pochopitelně dokázaly měřit jak spotřebu, tak emise oxidu uhličitého a ukázaly by opravdovou situaci na silnicích.
Záměr EU se tváří nevinně, má jít jen o obecný monitoring mající schopnost ukázat, kolik automobily skutečně spotřebovávají a kam se reálná spotřeba vyvíjí. Nejsme si jisti, jestli je kvůli tomu něco takového nutné - realitu mnohé studie vykreslují už nyní, jako ta výše zmíněná. Existují věrohodné zdroje jako informace o spotřebě aut z firemních autoparků, které dokladují, jak málo se toho ve skutečnosti mění.
Bojíme se něčeho jiného - pakliže EU bude mít taková data k dispozici pro každé nové auto, může v souvislosti s vysokou spotřebou perzekvovat jednoho každého řidiče. Do budoucna pak může sledování pokročit i k záznamu rychlosti a celého profilu jízdy. To už opravdu nemá daleko k Velkému bratrovi z Orwellova románu.
Pochopitelně, taková legrace bude také něco stát. EU náklady na montáž odhaduje na 1 euro na auto, tedy něco přes 25 Kč, což nevíme, jak moc je reálné i s ohledem na nutnost data neustále sbírat a ukládat. Tak jako tak nám to přijde být šílené, to ale neznamená, že se něco takového nemůže stát. EU je s to nařídit prakticky cokoli a zkušenosti z předchozích let ukazují, že se i sebešílenější nápady mohou jednoho dne stát skutečností...
Skutečné spotřebě některých aut se dnes majitelé mohou jen smát. EU nyní říká: On vás ten humor přejde...
Zdroj: Der Spiegel
Diskuze 215 příspěvků
Bleskovky
- Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
včera - Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025 - Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jacob Roulstone zmešká začátek sezóny 2025 kvůli zranění včera 10:05
- Kteří testovací piloti testují Bimota KB998? 25.1.2025
- Harley-Davidson: dvanáct novinek pro rok 2025 24.1.2025
- Konec Kove v MS-SSP 300 24.1.2025
- Za deště v Jerezu kraloval Jonathan Rea 23.1.2025
Nejnovější články
- Zákazník BMW si převzal limuzínu řady 7 v této odvážné specifikaci, jasně ukazuje největší vadu posledních novinek značky
před 10 hodinami - Ani Brity už nebaví lži o efektivitě hybridů. „Jsou k ničemu a je čas, abychom to akceptovali,” říkají bez okolků
včera - Mercedes nepochopil nic. Trápící se třídu S chce spasit interiérem z ještě většího propadáku, nedává to smysl
včera - Už zapomínaná francouzská silniční raketa je k mání dodnes nejetá. Je tak vzácná, že ji bez uzardění prodává dealer Ferrari
včera - Pokud už nějaké elektrické auto opravdu chcete, vyhněte se novým, rok stará se prodávají i za míň než polovinu původní ceny
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva