Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
EU musí být šílená, od roku 2021 chce online sledovat spotřebu všech aut
21.11.2017 | Mirek Mazal | 198 příspěvků
Přijde vám dnešní tlak EU na snížení spotřeby aut až nemístně tvrdý? Evropská komise to vidí jinak, za pár let chce vidět spotřebu každého auta.
Evropská unie má ve zvyku zasahovat do přirozeného vývoje trhu s čímkoli. Auta jsou jejím oblíbeným cílem a i když sami zákazníci touží po stále lepších vozech - a automobilky jim ve funkčním konkurenčním prostředí nemají možnost nevyhovět - EU má pocit, že se o vývoj tím správným směrem musí postavit sama svými nařízeními.
Jedním z nejvíce sledovaných aspektů ze strany EU je spotřeba paliva reso. emise CO2. V obou případech jde o jedno a to samé, emise CO2 jsou spotřebě paliva přímo úměrné - jednomu litru spotřebovaného paliva odpovídá 24 g CO2 na kilometr u benzinových resp. 26,7 g/km u naftových motorů. Pokud tedy tlačí na emise, zprostředkovaně tlačí na spotřebu a naopak.
Už současné limity emisí CO2 jsou drastické a spalovací motory se drží zuby nehty, aby stále tvrdším normám odolaly. Není to zadarmo, jinak funkční pohonné jednotky jsou nahrazovány novými, které fakticky nejsou lepší, lépe ale vyhoví normovaným testům. A co nezvládne motor sám, o to se postarají čachry automobilek. Výsledkem je hra - hra na lepší svět, ve kterém jsou auta na oko stále úspornější, reálně se ale jen zvětšuje rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou.
Pochopitelně, EU si toho je vědoma a také se snaží přizpůsobit. Od září zavedla nové testy spotřeby a i když nelze říci, že by nezměnil nic, povede jen k jinému přizpůsobení se automobilek a jiným hrám se stejně nereálnými výsledky. Snad proto Evropská komise dospěla k závěru, že nejlepší bude sledovat spotřebu skutečných aut v rukou skutečných řidičů. A všechny výrobce osobních a lehkých užitkových aut donutí montovat do vozů unifikované měřiče spotřeby, k jejichž výstupům bude mít vzdálený přístup.
To není vtip. Podle informací německého Der Spiegel jde o již reálný záměr Evropské komise prodiskutovaný se zástupci všech členských zemí EU, kteří k němu měli vyjádřit souhlasné stanovisko. Dle něj by nové zařízení online sledující spotřebu aut mělo být povinné pro všechny nově homologované modely aut od 1. ledna 2020, pro všechna prodávaná vozidla pak od roku 2021. Měřiče by tedy pochopitelně dokázaly měřit jak spotřebu, tak emise oxidu uhličitého a ukázaly by opravdovou situaci na silnicích.
Záměr EU se tváří nevinně, má jít jen o obecný monitoring mající schopnost ukázat, kolik automobily skutečně spotřebovávají a kam se reálná spotřeba vyvíjí. Nejsme si jisti, jestli je kvůli tomu něco takového nutné - realitu mnohé studie vykreslují už nyní, jako ta výše zmíněná. Existují věrohodné zdroje jako informace o spotřebě aut z firemních autoparků, které dokladují, jak málo se toho ve skutečnosti mění.
Bojíme se něčeho jiného - pakliže EU bude mít taková data k dispozici pro každé nové auto, může v souvislosti s vysokou spotřebou perzekvovat jednoho každého řidiče. Do budoucna pak může sledování pokročit i k záznamu rychlosti a celého profilu jízdy. To už opravdu nemá daleko k Velkému bratrovi z Orwellova románu.
Pochopitelně, taková legrace bude také něco stát. EU náklady na montáž odhaduje na 1 euro na auto, tedy něco přes 25 Kč, což nevíme, jak moc je reálné i s ohledem na nutnost data neustále sbírat a ukládat. Tak jako tak nám to přijde být šílené, to ale neznamená, že se něco takového nemůže stát. EU je s to nařídit prakticky cokoli a zkušenosti z předchozích let ukazují, že se i sebešílenější nápady mohou jednoho dne stát skutečností...
Skutečné spotřebě některých aut se dnes majitelé mohou jen smát. EU nyní říká: On vás ten humor přejde...
Zdroj: Der Spiegel
Diskuze 198 příspěvků
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 9 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 10 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis