Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co se stane, když vašemu autu za jízdy dojde olej?
27.12.2017 | Petr Miler
Když se v autě za jízdy rozsvítí tato kontrolka, je to pro většinu řidičů důvod k panice. Ignorovat ji rozhodně nelze, zkáza motoru je ale pomalejší, než by jeden čekal.
O tom, jak je olej důležitý pro správný chod motoru vašeho auta, potažmo auta jako takového, píšeme pravidelně. Je radno bedlivě sledovat jeho množství i stav a bdít nad kvalitami toho dolévaného, abyste motor svého vozu zbytečně nezatěžovali nebo jej rovnou nezničili. Olej v motoru totiž přirozeně ubývá a i když s tím některé značky mají větší problémy než jiné, je zejména u starších motorů zcela běžné, že mezi výměnami v servisu musíte olej několikrát doplnit. Neuděláte-li to, pak... Co se vlastně stane, když to neuděláte a olej skutečně dojde?
Přesně tohoto úkolu se se zjevně těžkým srdcem svého času zhostil britský Fifth Gear, který nám nedávno v připomínce jiného svého díla ukázal, co se stane, když do dieselu nalijete benzin či naopak. Tentokrát vzal starší vůz u nás nepříliš proslulé značky Proton, vypustil z něj veškerý olej a vydal se na cestu. Jak asi tušíte, příliš dlouhá nebyla.
Než se dostaneme k věci samé, sluší se připomenout, proč je dostatek kvalitního oleje v motoru tak důležitý. Je pro něj něčím jako je krev pro naše tělo. A zkuste si ji vypustit a běžet... Olej motor v prvé řadě maže, ale nedělá jen to. Odvádí z jeho nitra všemožné nečistoty, které pak „odkládá” ve filtru a také pomáhá s rovnoměrnou distribucí tepla či chlazením, pakliže má vlastní chladič. Pro motor je životně důležitá zejména první zmíněná funkce a toto video ukazuje hlavně následky toho, když nepřítomný olej přestane mazat.
Mezi lidmi je rozšířená představa, že když olej přestane motor mazat kvůli svému nedostatku a následné ztrátě tlaku, motor okamžitě „zdechne”. Pokud budete se svou M3 E46 řádit v 8 tisících otáčkách kdesi na Severní smyčce Nürburgringu, dlouho to trvat vážně nebude, pakliže ale půjde o normální jízdu, kterou uvidíte i na přiloženém snímku, auto je schopno i bez oleje ještě docela dlouho neznatelně pokračovat ve svém chodu.
Fifth Gear neupřesňuje, jak daleko s autem bez oleje ujel, zjevně se ale jednalo o několik kilometrů klidné jízdy. Teprve poté se začal motor chovat způsobem, který je nejlepší si poslechnout. Nedostatek lubrikace způsobil přemíru tření, příliš vysokou teplotu, poškození pístních kroužků, šál ojnic na klikové hřídeli a další devastaci pohyblivých částí motoru, které se nejprve postaraly o děsivý zvukový doprovod a později o naprosto neschopnost motoru fungovat. „Zadření” se výsledku neříká nadarmo.
Video tedy zachycuje nejen děsivý výsledek zanedbání elementární péče o motor (pochopitelně, motor může přestat mazat i kvůli technické závadě), ukazuje také to, že motor je díky olejovému filmu na všech pohyblivých částech schopen malou chvíli fungovat i jen díky němu, jakkoli dobře mu to také dělat nemusí. Ačkoli se tedy říká, že když se rozsvítí červená kontrolka na přístrojové desce značící ztrátu tlaku oleje danou obvykle jeho nedostatkem, je už pozdě, není to pravda.
Pokud okamžitě zareagujete, vyřadíte, abyste snížili otáčky motoru na minimum (nebo motor rovnou vypnete, ale to chce zkušenosti, abyste si třeba nevypnuli posilovač řízení a nenabourali kvůli tomu...), neprodleně zastavíte, nemusí se mu stát nic vážného. A to je dobré vědět, pokud s touto nepříjemnou situací budete konfrontováni - nejbližší strom s provazem v ruce vážně není nutné hledat.
Ačkoli se všechno zmíněné bude zdát mnohým naprosto samozřejmé, jen ve Velké Británii je prý každý den zničeno 25 motorů právě kvůli nedostatku oleje. A krátký průzkum na parkovišti supermarketu mezi „běžnými motoristy” ukazuje, jak laxně k péči o vůz přistupují. Většina přiznává, že olej nikdy nekontroluje, spousta ani neví, jak jeho množství v motoru ověřit. A dáma, která vyndá měrku z oleje a strčí ji do otvoru pro dolévání, zvedá obočí nejen redaktorovi...
Podívejte se na to a dávejte prosím na množství oleje ve svém motoru pozor, zkáza jakéhokoli agregátu automobilového nadšence bolí jak máloco jiného. A pamatujte také na to, že olej je třeba nejen doplňovat, ale rovněž měnit. Byli tu i tací, kteří jen doplňovali. A jak dopadli...
Oleje zbyly v motoru tohoto vozu už jen poslední kapky
Redaktor měl už ze startu velké obavy, s vozem byl schopen ale ještě docela dlouho jet
Až poté se dostavila postupná devastace jeho „vnitřností”
Odstavení a sledování následků „vnitřního vyhoření” stroje bylo jediným myslitelným koncem
Průzkum mezi motoristy ukázal, že většina lidí množství oleje v motoru nekontroluje a když to udělat má, ani neví, jak na to...
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 27 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 11.22. 14:09 - Zajda
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins