Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co je to powershifting? Proč se ho raději vyvarovat a kdy může být i tak prospěšný?
18.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Powershifting má pomoci honit setiny při akceleraci, v praxi ale páchá více škody než užitku. Přesto existuje chvíle, kdy je dobré ho umět.
Někteří lidé při řazení sešlapávají spojku dvakrát, jinými slovy ji vyšlapávají na neutrálu, ať už cestou nahoru nebo dolů. V době synchronizovaných převodovek to není zcela nezbytně nutné, i když zejména při meziplynech při brzdění teprve tento způsob zajistí to správné zapadnutí nižšího kvaltu bez protestů převodovky a její co nejmenší fyzické namáhání. Tak trochu opakem dvojího sešlapávání spojky je „powershifting”, česky někdy nazývaný „řazení přes plyn”.
Jeho principem je to, že při odřazování a s ním souvisejícím sešlapáváním spojkového pedálu neuvolníte plynový pedál, držíte jej stále v určité poloze, typicky na podlaze. Zbytek procesu probíhá standardně - sešlápnutí spojky, přeřazení, uvolnění spojky, vlastně pracujete jen s řadící pákou a spojkou, plyn necháváte pořád plný. Pokud vám to není zcela jasné, podívejte se na video níže - cca od 2 minut a 30 sekund takovou akceleraci zachycuje, se všemi pozitivy oi negativy.
I z něj uvidíte, že právě zmíněné uvolňování spojky je moment, který je u powershiftingu problematický - otáčky motoru totiž vyletí nahoru a je na spojce, aby je srovnala s převodovkou. To znamená její zrychlené opotřebovávání. Samozřejmostí je nenechávat motor dlouho běžet ve vysokých otáčkách, je zde potřeba řadit bleskově, ostatně jedině tehdy má tato činnost alespoň nějaký smysl.
Teoreticky je tedy tenhle způsob řazení užitečný, když nechcete ztrácet ani setinu vteřiny při přeřazování, třeba když závodíte ve sprintu. Jenže to je spíše teorie, zejména máte-li atmosférický motor, protože ten většinou reaguje na plyn dostatečně rychle. Máte-li turbomotor, může tohle být způsob, jak eliminovat prodlevu turbodmychadla při řazení, puristé ale jistě namítnou, že stačí plyn při přeřazení neuvolnit zcela a výsledkem je „čistší totéž”.
Tak či onak platí, že není-li na to vůz nijak zvlášť připraven, bude to pro něj znamenat výrazně větší opotřebení a budete-li to dělat pravidelně, spojka bude potřebovat výměnu nesrovnatelně častěji, než kdybyste při řazení normálně uvolnili plyn. Jenže může-li dnes elektronika dávat meziplyny při podřazování, může i ovládat motor při řazení nahoru.
Uvolníte-li tedy plyn při řazení, elektronika některých aut může držet otáčky motoru na úrovni vhodné pro další kvalt, místo toho, aby je nechala klesnout. A naopak, pokud zůstanete na plynu, může elektronika limitovat otáčky tak, aby uchránila spojku od nadměrného opotřebení, ale zároveň zajistila co nejrychlejší nástup výkonu po uvolnění spojkového pedálu. Alfa Romeo Giulia QV je jedním z takových aut.
Je pochopitelně otázka, jak pak řazení označit - pohledem techniky práce s pedály to je powershifting, kterému tím pádem samo auto tak trochu fandí, protože jít dolů z plynu fakticky nemusíte. Na druhou stranu ale vůz reálný powershifting, tj. i růst otáček následně srovnaný spojkou při řazení nahoru, fakticky znemožňuje, neboť otáčky výše při řazení nepustí.
Ať tak či onak je náš názor na tenhle systém je podobný jako na automatické meziplyny při podřazování - bere řidiči kontrolu a nevede ho k tomu, aby se své auto učil ovládat stále lépe. Proto bychom ho v daném autě vypnuli. A v autě, které tak jako tak nemíří na onen svět, bychom powershifting raději vůbec nepraktikovali.
Co dává větší smysl, je řazení přes plyn opačným směrem, tj. dolů například při probíhající akceleraci, kterou chcete zintenzivnit. Pokud tedy například někoho předjíždíte laxně v nižších či středních otáčkách na čtyřku, ale stane se něco, co si vyžaduje bleskové zintenzivnění akcelerace, můžete dát zůstat na plném plynu a co nejrychleji přeřadit na trojku - prostě jen současně vyšlápnete spojku a posunete řadicí páku dopředu, při troše cviku je to otázka nepatrného zlomku sekundy.
I tady otáčky poletí nahoru a i toto zatěžuje spojku, převodovku a další části vozu více, ale protože otáčky je tak či onak třeba zvýšit, může to být z rukou schopného řidiče ještě docela čistá a efektivní praktika, kterou zvlášť v krizové situaci snáze ospravedlníte - přece jen, podřadit stejně rychle s plnohodnotným meziplynem je o poznání složitější, pokud vůbec možné. Kdo to zvládne rychle s poctivým meziplynem, bude s powershiftingem ještě o něco rychlejší...
Alfa Romeo Giulia QV má vestavěné řešení, které powershiftingu tak trochu fandí a tak trochu jej znemožňuje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy včera 15:42
- Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování včera 15:26
- Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí včera 15:26
- Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec 15.12.2024
- Krize KTM se týká i MV Agusty 15.12.2024
Nejnovější články
- Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
před 2 hodinami - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 4 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva