Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Čím starší auto máte, tím lepší řidič pravděpodobně jste, říká studie
18.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Moderní auta dokáží zastat některé činnosti řidiče za nás. Může to být prospěšné, většina řidičů s nimi ale zachází tak, že výsledkem je jen opak.
Stanete se horším řidičem, když budete sedět v autě, které je vybavené moderními aktivními asistenčními systémy? Leckdo by řekl, že nikoliv, ale pravděpodobnější je opak, alespoň podle amerického institutu IIHS, který se zabývá bezpečností na silnicích. „Cokoliv, co udělá řízení snazší, znamená, že lidé budou při řízení dávat o něco menší pozor,” myslí si Adrian Lund, prezident IIHS.
Dnes jsou běžné systémy, které hlídají vzdálenost od auta před vámi a dokážou v návaznosti na to samy brzdit, leckdy až do úplného zastavení vozu, máte-li automatickou převodovku. Jiné systémy hlídají, jestli nemáte v mrtvém úhlu nějaké auto. Další zase, jestli jedete ve svém jízdním pruhu, či dokonce samy dokážou zatáhnout za volant, když jste příliš blízko čáry.
Tohle všechno teoreticky znamená, že řidič se může, a v lidské nátuře je, že se bude věnovat mnoha jiným věcem, jen ne řízení. Jenže aby to mohl udělat, musí se na systémy stoprocentně spolehnout, a zatímco některé fungují dobře, jiné spolehlivé příliš nejsou. A jak ukazují data zmíněné studie, lidé na tyto systémy spoléhají více, než by měli - třeba používání telefonů a jiných podobných zařízení za jízdy stoupá.
Když totiž řídíte auto s aktivním asistentem jízdy v pruzích a adaptivním tempomatem, zejména na dálnici, více to svádí k používání telefonu či k ladění rádia, prostě k věcem, při kterých na kratší či delší dobu přestanete sledovat silnici. Auta většinou pískají, když pár vteřin necítí aspoň jednu ruku na volantu, ale i když tuto podmínku splníte, pořád máte oči, myšlenkovou kapacitu a druhou ruku k tomu, abyste dělali jiné věci.
Lidé se věnují řízení v autech nabitých technologiemi méně než ve starších či hůře vybavených vozech i přes to, že spousta z nich si je rizik vědoma. 57 % dotazovaných v průzkumu Kelley Blue Book uvedlo, že technologie k usnadnění řízení auta podle jejich názoru postupně povedou k tomu, že budou lidé horšími a horšími řidiči.
„Bez debat, technologie činí řidiče línějšími a méně pozornými,” uvedl Mike Harley ze společnosti Kelley Blue Book. „Většina dnešních jízdních asistentů nahrazuje základní činnosti řidiče a ten tak méně vnímá zodpovědnost,” dodává. Jako příklad může sloužit výzkum Michiganské univerzity, který uvedl, že s nástupem hlídače mrtvých úhlů se lidé čím dál méně sami dívají vedle vozu, aby se ujistili, že do jiného pruhu mohou přejet.
Existují přitom auta, kterým se do mrtvého úhlu vnějšího zpětného zrcátka bez problému schová SUV. „Čím více jsou lidé těmto systémům vystaveni, tím více jim věří,” říká Shan Bao, výzkumník z Institutu výzkumu dopravy na zmíněné univerzitě a zároveň autor výzkumu. V nouzových situacích budou podle něj lidé víc věřit automatickým systémům auta než sobě. A to není rozumný přístup v momentě, kdy se tyto systémy nedokážou svými schopnostmi vyrovnat ani průměrnému řidiči, auto prostě řídit nedokážou.
Existuje paralela s již známými asistenty. V dobách, kdy se v autech teprve začalo rozšiřovat ABS, paradoxně vzrostl počet nehod v situacích, kdy tento systém měl pomáhat. V jeho moci je pomáhat, pokud jej berete jako dobrého sluhu. Nezvládne to však, když ho necháte přerůst ve zlého pána. ABS vám umožní měnit směr při plném brzdění, což je jistě prospěšné, nemůže být ale důvodem ke ztrátě obezřetnosti v domnění, že rázem zvládnete zabrzdit, co byste jinak nezvládli. A to samé je ESP. Jeho zásah vás může zachránit v situaci, kterou byste sami vůbec nezvládli, pokud ovšem začnete mít pocit, že s ním najednou projedete bez problémů každou zatáčku rychleji, posunete se jen blíže problému, který by bez něj nemusel nastat.
Modernější asistenti řízení jsou ta samá písnička. Mohou vaši jízdu učinit bezpečnější, pokud budete své auto stále řídit vy a budete je chápat jako váš šestý smysl. Pokud ale jako řidiči zakrníte v domnění, že vašich pět smyslů teď přebral počítač, je jen otázkou času, než skončíte jako ti, kteří si mysleli, že Autopilot Tesly je skutečný autopilot...
Graf ukazuje, co by američtí řidiči dělali, kdyby řídili - nebo spíše „řídili” - autonomní vůz
Jízdní asistenty je stále potřeba hlídat, ne na ně spoléhat, jinak se stanou jen zlými pány
Zdroj: Auto News, Hlavní foto: Jan Moravec
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 10 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva