Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Blbí a blbější: ministerstvo chce omladit český vozový park novou daní
22.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Někdy se musíme ptát, jak chytří asi budou politici chtějící reálně omladit český autopark statistickou změnou.
Průměrné stáří automobilů registrovaných v České republice je 14,2 roku. Toto číslo leží politikům v žaludku, neboť je to o šest let více, než kolik činí průměr západní Evropy. Na tak vysokou hodnotu jsme se ovšem dostali i zásluhou ekologických daní, které paradoxně měly lidi přimět k nákupu novějších, ekologičtějších vozů, a vozový park tak u nás omladit. Vzaly to ale za špatný konec.
Zájemcům o ojetá vozidla totiž zdražily i ta auta, která jsou podstatně novější než jejich stávající. To některé od výměny odradilo zcela, jiné to nutí dívat se po autech starších, a tedy levnějších, než jaká by si by si mohli dovolit, kdyby žádná daň neexistovala. U vozů splňujících normu Euro 2 činí tři tisíce, v případě Euro 1 je to pět tisíc a pokud vůz nesplňuje žádnou euronormu, daň činí 10 tisíc korun. Přesto i vůz neplnící „žádné �euro”, může být klidně o 15 let novější než ten, který máte z dřívějška a že je ekologičtější, bezpečnější a kdo ví co ještě, nemusíme zmiňovat. A pokud je vám třeba dvacet, studujete a máte pouze desítky tisíc korun na nákup auta, „ekodaň” není zas tak zanedbatelnou položkou - zase si koupíte starší auto, na které budete mít „i s daní”.
Tohle zkrátka nevyšlo, snahy omladit český vozový park však neberou konce a jsou z blízkého soudku. Nový pokus se ale zdá být ještě podstatně hloupější, než ten výše popsaný.
Ministerstvo průmyslu a obchodu ustanovilo komisi, která má přijít s novým „řešením” starých aut u nás. Jednou z možností - a tou nejpravděpodobnější - je zavedení silniční daně i pro soukromé osoby, odstupňované dle stáří automobilu, resp. v praxi nejspíš znova podle emisních euronorem. První jednání komise vedl náměstek ministra Pavel Šolc. „Nápadů je spousta, ale teprve na tom začínáme pracovat,” komentoval situaci.
Při nákupu auta byste tedy měli zaplatit až 10 tisíc korun ekodaně, pochopitelně z vašeho již zdaněného příjmu, ať už jste zaměstnáni, či podnikáte. Při tankování zaplatíte spotřební daň 12,84 Kč z každého litru benzínu či 10,95 Kč z každého litru nafty a ještě 21% DPH i z této již zaplacené spotřební daně. Na úrovni daně je i povinné ručení (nelze jej neplatit) a pokud bydlíte v některém větším městě, nejspíš se vám bude hodit dálniční známka za 1 500 Kč ročně, i když to úplná nutnost není. A ještě by někdo měl chtít, ať platíte silniční daň - bez ohledu na to či jak moc s autem jezdíte.
Důvod je prostý. Komise, ač to neříká, předpokládá, že pokud zatíží samotné vlastnictví vozu (což daň z benzinu nebo dálniční známka nedělá, to vše zpoplatňuje pouze provoz) patřičně vysokou platbou, navíc odstupňovanou podle stáří, lidé stará auta odhlásí z evidence, nebo je zcela zničí. Ač nevíme, jak vysoká by taková daň měla být, i platit tisíc korun za rok by za dekády starý, sotva používaný vůz prakticky nulové ceny bylo pro mnohé příliš. Navenek bude vše prezentováno tak, že to bude občany motivovat ke koupi novějšího vozu, je to ale ta samá písnička, jako u zmíněné „ekodaně” - kdo je rád, že na reálný provoz staršího auto má, jistě pod tíhou tohoto opatření nevytáhne z peněženky deseti- nebo statistíce a nevyrazí pro jiné. Spíše jej to zase srazí níže, aby měl na auto i na daň. A pokud někdo staré vozidlo spravuje jen jako relikvii, třeba jako auto po otci či dědečkovi, se kterým si sjede párkrát za rok, bude nové opatření buď ignorovat a novou daň prostě zaplatí bez jakékoli reálné změny, neboť staré auto raději odhlásí či sešrotuje.
Buď jak buď, reálně se nezmění vůbec nic. A pokud ano, tak jistě ne k lepšímu.
Cílem tohoto nápadu zkrátka není skutečné omlazení vozového parku, pouze statistické - jde o to donutit majitele starých nepoužívaných aut svůj vůz odhlásit nebo zničit. Právě to je pro statistiku žádoucí - stará, nepoužívaná auta (nebo používaná jen výjimečně) zmizí z registru a průměrný věk se ve statistice sníží. Na silnicích se nezmění vůbec nic.
Někteří tomu říkají „obrácené šrotovné”, tedy snaha donutit občany auta sešrotovat nikoli pozitivní motivací (připlatíme vám na nový vůz), ale pod pohrůžkou motivace negativní (nesešrotujete-li svůj starý vůz, zaplatíte za něj státu znova a znova). Reálný efekt na vozidla, která vídáme na silnicích, bude opět přinejlepším nulový, nakonec v tomto ohledu není skutečný stav nijak tragický, nebo snad v provozu na hlavních silnicích vídáte často staré škodovky 120 či Favority? V posledních letech začíná už ubývat i Felicií a podobně starých automobilů. Průměrné stáří skutečně používaných vozů je prostě nižší a lidé si spíše jen nechávají staré vozy ve vlastnictví. Je na tom něco špatného? Vadí snad někomu snaha zachovávat majetek, který pro někoho má třeba jen morální hodnotu? Vlastně pardon, vadí - kazí statistiky...
V návrhu však nejsou jen takovéto restriktivní novinky. Uvažuje se i o dotacích na nová vozidla. Detaily o nich zatím známé nejsou, komise teprve začala pracovat. Jaké ovoce její snaha přinese, se musíme zatím nechat překvapit, příjemné zprávy to ale nejspíš nebudou. Už z prvotních návrhů je zřejmé, že o snahu něco skutečně zlepšit tady nejde ani v nejmenším - potěmkinovsky vylepšit obraz České republiky a dostat z kapes řidičů další peníze, to by tak sedělo...






Že je auto staré, ještě neznamená, že je špatné, jako například Peugeot 205 GTi. Ministerstvo průmyslu a obchodu však chce zavést v případě starých aut silniční daň i pro soukromé osoby a i pouhé vlastnictví takových automobilů jim zkomplikovat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
před 9 hodinamiKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? včera 12:00
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl 15.4.2025
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 3 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 5 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
před 6 hodinamiMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
před 8 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva