Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta s největším poklesem hodnoty: tohle jsou ekonomické sebevraždy
4.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Určitá auta drží cenu proto, že jsou vzácná, jiná proto, že jsou oblíbená u mas. Tahle nejsou ani jedno.
Přehled kapitol
Když si člověk kupuje nové auto, pochopitelně ho v prvé řadě zajímá vzhled, jízdní vlastnosti, pohodlí v interiéru, prostornost nebo třeba schopnost polykat dlouhé dálniční kilometry bez zadýchání. Zkrátka chce, aby vůz uměl dělat co nejlépe to, kvůli čemu si ho kupuje, ať už je to stěhování rodiny na chalupu, přelety půlky Evropy v co největším pohodlí nebo třeba víkendové řadění na okreskách.
V hledáčku jsou ale i finanční aspekty pořízení nového auta. Když to vezmeme zeširoka, kromě pořizovací ceny je potřeba hledět i na záruční a servisní podmínky, spotřebu paliva či pokud máte tu smůlu a žijete v místě, kde je samotný provoz auta ještě více zdaněn podle emisí nebo výkonu motoru, také jak na tom je v těchto oblastech.
Zejména spotřebu paliva či rozličné poplatky zákazníci obvykle vnímají, neboť se to bezprostředně dotýkají jejich peněženek, největší náklad na vlastnictví auta ale často podceňují. Je jím ztráta hodnoty neboli rozdíl mezi cenou, za kterou vůz koupíte, a tou, za níž jej o nějaký čas později prodáte. V nedávném článku jsme se věnovali strojům, které trpí nejnižším poklesem hodnoty během tří let od koupě. A třebaže se o poklesu hodnoty v hospodách či v internetových diskusích tradují různé řeči, ve většině tříd nebylo problémem najít auta, která ještě po třech letech měla i více než 50 % své původní ceny.
Co je vhodné koupit, pokud člověka prodejní cena po nějaké době zajímá víc než cokoliv jiného, jsme se tedy už podívali. Tyhle statistiky mají ale také svou druhou stránku - co nekupovat, tj. auta, která ztratí hodnotu nejvíce. Na to jsme se podívali tentokrát a opět vycházíme z německých prognóz, konkrétně od tamějšího autoklubu ADAC. Německá data pochopitelně nejsou z pohledu českého zákazníka dokonalá, ale našemu trhu je ten německý geograficky velmi blízko a navzájem se oba značně ovlivňují - dovézt ojeté auto do Německa a z Německa zase do ČR není žádný problém. Rozhodně se tedy nestane, že by určité auto v Německu tratilo na hodnotě zásadně jinak než v Česku a nebo naopak - kdyby se to náhodou stalo, protřelí obchodníci by rozdíly okamžitě vyrovnali.
V žebříčcích již figuruje i nová generace Škody Superb. A možná vás překvapí, že na obou jeho koncích
Zkoumáme tentokrát pokles hodnoty za jeden rok při nájezdu 15 000 km ročně, což odpovídá i typickému nájezdu českého zákazníka. A najdou se tu auta, která za pouhý rok tratí desítky procent. Právě procentuelní ztráta hodnoty je v tomto případě klíčová, protože ta absolutní vychází i z kupní ceny auta. A když to auto stojí jako nové čtyři miliony, je jasné, že za rok ztratí stovky tisíc - byť to v procentech zas tolik nebude. Podobně vyzdvihovat, že tohle či ono auto za 300 tisíc jako nové ztratilo jen pár desítek tisíc korun za první rok není přesné, procenta zde fungují mnohem objektivněji a díky nim je pokles ceny srovnatelný napříč celým automobilovým trhem. Přesto se - pro úplnost - díváme i na absolutní hodnoty. To abyste měli představu, kolik „v penězích” vás provoz toho kterého auta bude ročně stát.
Tato konkrétní statistika má oproti předešlé několik výhod. Především zkoumá konkrétní motorizace daných aut, ne modely jako celek, což znamená, že jedna žádaná verze není tažena ke dnu pěti neoblíbenými a naopak. Ukáže se to v konkrétních tabulkách, které najdete níže, ale rovnou můžeme říci, že extrémní verze, zejména ty „oholené” a podmotorované, tedy ty, které nemají žádnou výbavu a pod kapotami jsou nejslabší motory, tratí na ceně dost výrazně. Prostě je jako ojeté mnoho lidí nechce, není po nich poptávka a to se na ceně musí projevit.
Právě to je důvod, proč je v tabulkách i dost škodovek, které jinak cenu drží nadprůměrně, některé modely i špičkově. Jsou to Octavie s dvanáctistovkami, Superby 1,4 TSI a 1,6 TDI a podobné stroje. Není se co divit, Superb II 1,4 TSI tvořil asi 1 % prodejů tohoto modelu v první generaci v druhé to těžko bude jiné. Naopak s dvoulitrovým TDI - s nímž se prodala naprostá většina vozů předchozí generace - má nový Superb úplně nejnižší očekávaný pokles hodnoty ze všech aut nejen své třídy, jako jediný se dostává pod 10 % za rok. To znamená, že když vidíte v tabulce Škodu Superb 1,4 TSI, neznamená to „nekupujte Superb”, ale spíše „nekupujte Superb 1,4 TSI”. Budete mít problémy jej prodat a... zaplatíte za to.
Také jsme se v přehledu níže zbavili dodávek, protože se jim primárně v náplni našeho webu nevěnujeme. A v přehledech nenajdete velmi podobné verze téhož vozu, třeba čtyři Opely Astra 1,6 s velmi podobnou výbavou, protože by se pak mohlo stát, že by prvních šest příček obsadilo jedno auto s jedním motorem, jen by bylo trochu jiné svým vybavením a převodovkami. Najdete tu ale třeba Astru 1,6 hatchback odděleně od kombíku či od motorizace 1,4 Turbo. A někdy může překvapit zařazení aut do kategorií, třeba Škoda Yeti mezi malými auty působí dost nepatřičně a také proto mezi nimi v otázce absolutní ztrátě hodnoty tak „boduje”. Ale nejsme autory původních dat a v tomto případě pouze ctíme původní zatřídění.
Auta s největším poklesem hodnoty napříč třídami
O Opelu Astra jsme výše nemluvili úplně namátkou, je to vůz, který je absoutním „vítězem” ve ztrátě hodnoty v procentech. Za první rok ztratí ze své nákupní ceny 23,1 %, tedy téměř čtvrtinu. Nemá na něj ani Mercedes třídy S či jiná luxusní auta, u kterých je relativně rychlý pokles hodnoty dobře známou věcí. Až na problémový Volkswagen Phaeton s benzinovým motorem, který ovšem také na Astru ztrácí celé jedno procento. Že budou v absolutních číslech tratit nejvíc ta nejdražší auta, jako např. dvanáctiválcové Mercedesy, se dá očekávat, procenty na tom ale tak špatně nejsou. Čtěte dále: Auta s největším poklesem hodnoty v rámci jednotlivých tříd...
Modely s největším relativním poklesem hodnoty (v %)
Modely s největším absolutním poklesem hodnoty (v Kč)
Končící generace Opelu Astra je v předpokládaném procentuálním poklesu hodnoty přeborníkem, zejména ve svých základních verzích
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 5 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 6 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 8 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 9 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva