Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Asistenční systémy moderních aut nehody už oficiálně způsobují, řeší se stovky případů
10.10.2019 | Petr Prokopec
Už mnohokrát jsme zmiňovali, že tyto systémy fungují tak nespolehlivě, že mohou někoho i zabít. Úřady dosud mlčely, teď už NHTSA říká, že eviduje prokazatelně způsobené nehody.
V příštím roce oslavíme již stopětatřicáté výročí od vzniku prvního automobilu. Jejich vývoj se za tu dobu posunul o pořádný kus dopředu, stejně jako bezpečnost. Kde dříve byly otevřené kočáry, u kterých vše záviselo na řidiči, tam dnes máme uzavřené karoserie a celou plejádu elektronických asistentů. Ty zde nejsou jen proto, aby zmírnily následky nehody, pokud k ní dojde, ale především proto, aby jí zabránily. Něco takového je jistě chvályhodné, nicméně stejně jako oheň mohou být i moderní systémy jak dobrým pomocníkem, tak i zlým pánem.
Není tomu dlouho, co americká instituce AAA naznačila, že do kategorie ošemetných systémů spadají především automatické brzdy. Tímto prvkem přitom organizace Euro NCAP podmiňuje udělení pětihvězdičkového ohodnocení. Pokud by skutečně fungoval na jedničku, jeho rostoucí význam by dával smysl. Jenže Američané při testu zjistili, že systém reaguje jen za určitých okolností. Stačí však, aby se sešeřilo, a rázem namísto dodatečné ochrany vozíte jen nadbytečná kila navíc.
AAA tehdy vyzkoušela hned čtveřici aut - Chevrolet Malibu, Hondu Accord, Teslu Model 3 a Toyotu Camry - ovšem pokaždé se stejným a tedy nelichotivým výsledkem. Nyní můžeme do party výrobců, kteří zůstávají na půli cesty, přihodit také Nissan, u kterého je ale situace o to horší, že už nejde jen o špatný výsledek testu. Americká NHTSA aktuálně eviduje již více než 800 stížností majitelů ohledně autonomních brzd modelů Rogue a Rogue Sport. První je v Evropě znám jako X-Trail, druhý jako Qashqai. Jde tedy o stěžejní vozy japonské značky, ty nejprodávanější vůbec. Proto jistě také stížnosti míří v prvé řadě na ně, ne proto, že by jiné modely fungovaly zásadně lépe.
Problémem je, že technologie skenující vozovku za pomoci kamer a radarů nebrzdí pouze ve chvílích, kdy detekuje překážku. Občas zašlápne brzdy i ve chvílích, kdy je silnice naprosto čistá. A nejde jen o veřejné komunikace, systém má problémy také v podzemních garážích. Zmást ji dle vyšetřovatelů může naprosto cokoliv od železničních kolejí až třeba po páru stoupající z kanálů. Člověk z masa a kostí by v takovém prvku riziko neviděl, autonomní technologie je však opačného názoru.
Z důvodu selhání tedy dle NHTSA mělo prokazatelně dojít již k 14 nehodám a 5 zraněním. Nicméně skutečný stav může být o poznání horší, neboť spousta nehod způsobených těmito systémy mohla být uzavřena jako selhání člověka, zvláště šlo-li o nehody smrtelné, kde se řidič neměl jak hájit. I mluvčí Nissanu potvrdil, že k těmto incidentům skutečně dochází, a automobilka tak již měla nařídit dealerům, aby při návštěvě aut v servisech zdarma přehráli software řídicí jednotky. Ke svolávací akci se ale Nissan prozatím nechystá.
Zajímavý je pak názor Seana Kanea, zakladatele společnosti Safety Research & Strategies, se kterým se v podstatě můžeme zcela ztotožnit. Kane z problémů viní hlavně NHTSA a podobné agentury, jež výrobce nutí osadit drahou technologií i ta nejdostupnější auta. Jelikož však ta nesmí opustit jistou cenou hladinu, má dotyčný výrobce na výběr - buď prodělá, nebo přijde se systémem, který je dostatečně dobrý pro laboratorní testování, ovšem v reálném světě již neprůstřelný není.
Do značné míry zde tak máme opakování scénáře, jenž vyvrcholil kauzou Dieselgate. Politici a regulátoři své plány spřádají u stolů, ke kterým jen zřídkakdy pozvou odborníky. Jejich záměry tak vlastně ani nemají oporu v realitě. Výrobci aut se přitom musí snažit vejít do stále užších mantinelů, jinak by na ně dopadly tak vysoké pokuty, že by své podnikání mohli zabalit. Proto se často uchylují ke krokům, které bývají i za hranicí zákona.
Není to ale jen problém tlaku regulátorů a nákladů automobilek, tyto systémy jsou obecně problematické. Vyzkoušeli jsme od dob příchodu těchto systémů stovky aut vybavených takovými technologiemi a omylné byly v jednom každém případě. I špičková řešení Audi chybují, když například jako nebrzdící auto přijíždějící po vedlejší silnici označí člověka s nákupním košíkem jdoucím napříč přechodem. Nebo naklánějícího se motorkáře v zatáčce vnímají jako vůz křižující váš pruh. Pokaždé následuje ostré zabrzdění, které může skončit i nehodou, která by se jinak nestala.
Proto tradičně radíme tyto systémy vypínat, neboť i když někdy pomohou, dokážou také uškodit. A do prekérní situace vás snadno dostanou i v momentě, kdy se neděje vůbec nic. Dokud nebudou spolehlivě funkční, nelze je z našeho pohledu považovat za přínos a případ Nissanu řešený NHTSA to jen potvrzuje. Jde přitom nepochybně jen o špičku ledovce, další podobné budou následovat, stížnosti jsou dle agentury evidovány i na jiné modely a jiné značky, jen zatím ne v takové míře.
Nissan má problémy s autonomními brzdami...
...jimiž jsou osazeny modely Rogue Sport (Qashqai)...
Zdroj: NHTSA, Nissan
Bleskovky
- MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
včera - Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu včera 09:51
- BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou včera 08:00
- Salač je nazpět doma v ČR 28.11.2024
- Za Leopard Racing také David Almansa 28.11.2024
- Test Jerez: Dvě Bimoty před Yamahou, Kawasaki a Ducati 27.11.2024
Nejnovější články
- BMW před koncem roku rozjelo mohutné dodatečné slevy jen na spalovací auta. Ví, že od ledna už je bez pokut neprodá
před 2 hodinami - Maserati se pokouší odvrátit svůj úpadek specialitou ke 110. výročí, nic nudnějšího asi vymyslet nemohlo
před 3 hodinami - Sedm vesměs bezvýznamných zemí včetně Česka a Slovenska je proti likvidačním pokutám EU za CO2 u aut od roku 2025, nezmění nic
před 5 hodinami - VW se rozhodl zachránit svůj krachující elektrický program falešným zvukem a falešným řazením, amen
před 6 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva