Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
10 důvodů, proč jsou automobiloví nadšenci lepší řidiči
10.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle některých jsou lidé hořící pro auta piráti silnic hodní dekapitace. Podle nás platí opak - petrolheadi bývají lépší řidiči než ostatní. Proč?
Po silnicích jezdí spousta řidičů a už z principu musí být schopnosti každého z nich trochu jinde. Někteří řídí denně a je to pro ně rutina, pro jiné se usednutí za volant rovná traumatu, další se provozu na silnicích bojí, ať už mají osobní nepříjemnou zkušenost anebo jen slepě věří tomu, že je na našich silnicích implicitně nebezpečno, protože lidé přece jezdí jako dobytek. A samozřejmě jsou tu řidiči dobří a špatní, bez zjevné příčiny.
Automobiloví nadšenci, také zvaní petrolheadi či v gearheadi ve Spojených státech, se většinou počítají do skupiny řidičů dobrých. Ne třeba nejlepších, ale alespoň nadprůměrných. A pokud do této skupiny reálně nepatří, aspoň se snaží se do ní dostat a dříve nebo později se jim to povede. Naopak mezi špatnými řidiči často najdete lidi, kteří se o auta či řízení nijak nezajímají nad rámec toho, co se dozví v mainstreamových médiích. A někdy ani do té míry ne.
Tohle není výsledkem nějakého výzkumu, kdy by se někdo anketou dotazoval několika tisíc lidí na jejich vztah k autům. Něco takového by bylo nepřesné, protože většina lidí má tendenci své řidičské schopnosti přeceňovat. Je to spíše naše přesvědčení a možná trochu samochvála, ale existují pro to dobré důvody. Tím hlavním je, že když petrolhead řídí, dělá něco, co ho baví, takže bude mít touhu se zlepšovat co nejvíc. A dílčích důvodů se najde víc.
Nadšenec věnuje řízení pozornost
Člověk, kterého baví auta a řízení, se mu věnuje tak nějak z podstaty - baví ho. Navíc dobře ví, že ovládá velký a těžký stroj ve vysokých rychlostech, takže je dobrý nápad sledovat, co se děje okolo něj. A nedostatek pozornosti, zapříčiněný třeba smskováním za jízdy, je příčinou spousty nehod. I ono omleté nepřizpůsobení rychlosti jízdy, které se často uvádí jako příčina auta rozpůleného vedví o strom, může znamenat, že řidič nevěnoval silnici dost pozornosti na to, aby si všiml, že vjíždí do míst, kde je třeba jet trochu jiným způsobem.
Nadšenec umí číst provoz a silnici
S prvním bodem úzce souvisí bod druhý, který mají společný nadšenci a řidiči s letitými zkušenostmi - čtou provoz a silnici před sebou. Takže když jedou po suché silnici, vidí zatáčku ve stínu a v noci mrzlo, dojde jim, že tam může být námraza. Podobně petrolhead rozumí i pohybu aut, takže pustí jiné auto, aby se zařadilo, nebo nevjíždí do křižovatky, když jí nemůže projet, aby nezablokoval desítky dalších aut a tři divoce zvonící tramvaje.
Nadšenec má cit k mechanickým součástkám
Automobil je úžasná a úžasně složitá mechanická věc, která aby fungovala co nejlépe, musí fungovat co nejlépe i ta nejmenší součástka. Je tu tisíc věcí, které se musí hýbat nějakým způsobem a jiným způsobem se zase hýbat nesmí, a dalších tisíc věcí, které musí zůstat bez hnutí. Petrolhead tohle všechno ví a chová se k tomu s citem, tak, aby to vydrželo co nejdéle. Mlácení do všeho, „počítání zubů” při řazení, plný plyn u studeného motoru - nic z toho autu neprospívá. Naopak citlivé používání a dobrá údržba znamená spokojené a správně fungující auto po statisíce kilometrů.
Nadšenec dbá na údržbu svého auta
Číslo čtyři souvisí s předchozím bodem. Petrolhead ví, že motor bez čistého oleje ve správném množství nemůže fungovat dobře, úplně stejně jako nemůže fungovat člověk bez krve. S převodovkou, ať už manuální či automatickou, to je podobné, stejně jako v případě všech dalších kapalin. Také bude nadšenec častěji kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách nebo stav brzdového obložení. A jeho auto tak nevypoví službu, když to nejméně potřebuje.
Nadšenec má své auto rád
Kdo má rád auta, má zákonitě rád i své auto, ať je to Favorit nebo nová 911. Bude tedy dávat větší pozor, aby se autu nic nestalo, aby třeba nedbalým parkováním neodřel lak či nepoškodil kola. A kolikrát také pod nákupním centrem zaparkuje dál od ostatních aut, aby mu někdo méně dbající o vnější vizáž svého auta neudělal do karoserie rýhu nepozorným otvíráním dveří.
Nadšenec brzdí včas
Jistě jsme všichni něco podobného už viděli - vůz, který ke každé křižovatce dojíždí rychle a až na poslední chvíli poměrně ostře brzdí. Vypadá to, že neví, že má na červenou zastavit a uvědomí si to na poslední chvíli. Petrolheadi naopak takovémuto poskakování většinou neholdují a zpomalují dlouho před křižovatkou, když ví, že neprojedou plynule. Mimo jiné to šetří benzín, který pak můžou spálit na oblíbené okresce nebo na okruhu. A právě okruh je místem, kde je pozdní a tvrdé brzdění žádoucí pro dosažení nejlepších časů; v městském provozu vám pomůže spíš plynulost.
Nadšenec za volantem neleží
Nejedno automobilové médium píše o správné pozici za volantem a nikdy to není sedadlo položené tak, že má řidič problém dosáhnout na volant. Abyste mohli dobře držet volant a ovládat auto, musíte se umět opřít do opěradla, pomahá to čtení samotného auta. To stejné platí v zatáčkách či při brzdění - abyste v autě měli správnou oporu, je potřeba se o něco zapřít. A pokud to něco, tedy opěradlo, je příliš daleko nebo příliš položené, nefunguje jak má.
Nadšenec se nenechá rozptylovat nesmysly
Tento bod je podobný prvnímu - petrolhead bude v autě mít méně věcí, které ho při jízdě budou rozptylovat. Máme nyní na mysli např. obří plyšové kostky na zpětném zrcátku nebo příliš hlasitou hudbu. Ona hudba má další rozměr - jste-li petrolhead, pravděpodobně máte auto, jehož zvuk se vám líbí. Takže budete raději poslouchat motor než nahlas dunící Lady Gaga.
Nadšenec rychleji reaguje
Někteří petrolheadi jezdí o kousek rychleji než ostatní řidiči. Skutečně rychle ale jezdí většinou jen tehdy, kdy je to vhodné. A protože jsou na to zvyklí, umí rychleji reagovat a umí také své auto lépe ovládat ve vyšších rychlostech než někdo, kdo jezdí se smrtí v očích 80 po okresce a 110 po dálnici. A pokud potkáte petrolheada ve 110 km/h na dálnici, má to svůj smysl. Třeba i ten, že šetří benzín, aby ho lépe spálil v zatáčkách.
Nadšenec lépe zvládá náročné podmínky na silnici
Když z oblak na zem padá déšť či sníh, spoustě lidí se za volant chce ještě méně, než když je hezky. Petrolhead naopak ve snížené adhezi a náročných podmínkách spatřuje výzvu, a tak se s nimi učí a naučí pracova. Podle toho k nim pak přistupuje - brzdí s koly rovně, ještě více čte silnici a jede ještě plynuleji.
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 6 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 7 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 9 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 10 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva