Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zredukovat emise aut lze jen s diesely, ne s elektromobily, říká automobilový expert
21.12.2019 | Petr Prokopec
Emise aut jsou dnes velkým tématem, třebaže jejich podíl na celkovém mixu je relativně malý. Veškerá pozornost se soustřeďuje na elektromobily, ty ale podle Barta Somerse nevyřeší nic.
Již čtyři roky je odborná a především laická veřejnost bombardována informacemi, že diesely jsou špatné a pomalu stojí za nadcházejícím koncem světa. Že je takové tvrzení přinejmenším přitažené za vlasy, nemusíme dodávat. Koneckonců o tom svědčí i ta skutečnost, že největší averzi vůči vznětovým motorům chovají lidé, kteří je dlouhá léta považovali za ideál vedoucí k zelenější planetě. Poté se však provalil podvod Volkswagenu, jenž dieselové agregáty poznamenal nesmazatelným stigmatem.
Nicméně se zas a znovu ukazuje, že lpět na minulosti je chyba. Automobilový expert Bart Somers z laboratoře Zero Emission spadající pod technickou univerzitu v nizozemském Eindhovenu totiž uvádí, že moderní diesely jsou čistější než moderní benzinové motory a boj proti nim nedává smysl. Diesely podle něj dokážou přírodě i napomoci, neboť nasávají špinavější vzduch, než jaký vychází z jejich výfuků díky filtrům pevných částic, vstřikování močoviny a dalším antiemisním opatřením. Pokud s přitom uvědomíme, že Somers je univerzitní expert na udržitelnou dopravu, pak je třeba jeho slova brát vážně.
„Nedávno jsem četl článek v magazínu Cambustion (sic - pozn. red.), kde porovnávali moderní diesel s hybridním benzinovým ústrojím během cesty napříč Londýnem. Diesel produkoval méně emisí NOx než hybrid, přestože oba plnily normu Euro 6. Je těžké říci, zda by takto dopadlo srovnání u všech automobilek. Nicméně neočekávám, že se po stránce výkonové budou příliš lišit. Každopádně to znamená, že pokud emise již nejsou problém, pak jsou diesely lepší cestou vedoucí k redukci emisí CO2.“
Jinými slovy, diesely v praxi překonaly i vyzdvihované hybridní ústrojí, vůči němuž se mohou pochlubit nižšími emisemi NOx i CO2. Jejich výše je přitom hluboko pod současnými a v mnoha případech také pod budoucími normami. Proto by dle Somerse neměly být posílány k ledu, ale naopak by právě okolo nich měly být postaveny snahy o ochranu životního prostředí. To by se totiž mohlo zlepšit opravdu rychle a snadno.
„Nizozemsko by se mělo zaměřit na vývoj biopaliv a syntetických paliv, čímž by se daly emise CO2 drasticky zredukovat téměř na nulu. Zvláště když současný elektrický mix je spojen s produkcí emisí CO2. Tedy i jízda na elektřinu produkuje emise, stejně jako je s nimi spojena výroba baterií, zvláště když ty vznikají v Číně, která po stránce energetické spoléhá hlavně na nežádoucí elektrický mix. Proto je každá kWh spojena s vysokými emisemi CO2.“
Suma sumárum, i automobilový expert specializující se na udržitelnost dopravy považuje současné elektrické šílenství za kontraproduktivní. Stejně jako zanevření na diesely. Bohužel se však nedá předpokládat, že by mu kdokoliv na těch nejdůležitějších místech naslouchal. Individuální automobilová doprava se totiž stala politikům a aktivistům trnem v oku, a tak se ji rozhodli za pomoci řečí o environmentalismu vzít pořádně pod krkem. A to se jim bohužel daří.

Bart Somers z laboratoře věnující se udržitelnosti dopravy...
...považuje moderní diesely, jaké pracují třeba pod kapotou Audi S4 nebo S5, za extrémně čisté
Zdroj: RAI Vereniging
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Toyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včeraDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včeraKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
včeraNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.21. 20:53 - Kavis
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie