Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Změna kódových označení modelů BMW ukazuje, co všechno teď ovládá marketing
26.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
BMW 3 E30, E36, E46... Pamatujete? Jak byste nemohli. Tato kódová označení modelů BMW měla logiku. Teď si říkají G a F a žádnou nemají.
Když jsme byli mladší, říkali jsme modelům BMW skoro častěji kódy generací, než obchodními označeními modelů. Všichni prostě věděli, že „E třicet devítka” je řada 5 a „E čtyřicet šestka” řada 3, mimochodem dodnes vyhledávaná. Koho bavila SUV, věděl také, že první generace X5 měla označení E53, a fanoušek sporťáků zase věděl, že krásné kabrio Z8 mělo kód hned vedle - E52.
Tyhle kódy nebyly samoúčelné a dobře se pamatovaly i proto, že měly svou logiku. Nikdo si je nevymyslel při pohledu z okna - ono E pochází z německého slova „Entwicklung”, doslova přeloženo „vývoj”, přesněji řekněme „vývojový stupeň”. A čísla za ním šla postupně, ovšem ne zcela, protože každý vývojový vůz se nedočkal sériové výroby. Entwicklung 28 se třeba do produkce dostalo, Entwicklung 29 nikoliv, ale Entwicklung 30, 31 a 32 zase ano.
Takhle to pokračovalo do začátku nového tisíciletí a nikdo s tím neměl problém. Pak ale do hry vstoupil marketing.
Lidé z toho oddělení si uvědomili, že tyto „interní” kódy jednotlivých modelů už dávno nejsou interní, že se tak autům prostě říká. Řada 3 se dělá dekády a když řeknete „mám trojku”, je to něco jako když povíte „mám boty” - může to znamenat různé věci. Proto se začalo říkat, že někdo má „trojku E46” a rozšířilo se to tak moc, že tomu rozumí i lidé, kteří nejsou zrovna fanoušky značky.
Někomu z marketingu se ale tahle čísla musela zdát obtížně vyslovitelná. Však „é-čtyřicet-šest” se neříká zrovna snadno, stejně jako spousta jiných kódů. Po řadě 7 E65 tak tak BMW začalo dávat novým modelům téměř výhradně kulatá čísla - řada 5 byla E60, řada 3 E90, X5 E70. Modely s „nekulatými” čísly byly výjimkou a většinou v rámci toho, co nemělo u BMW žádnou tradici a kódy tomu nikdo neříkal - např. řada 1 dostala číslo E81, X1 první generace je E84 a druhé generace F48. Jinak se ale automobilka držela kulatých čísel. Pak ovšem došla.
Říkat něčemu E100 by asi nebylo dost sexy, a tak se BMW se přesunulo o písmeno dál. K F jako... nic. Žádný vývojový stupeň, prostě F. Začalo se od F01 u řady 7, která se představila v roce 2008. Pak přišla řada 5 F10, řada 1 F20, řada 3 F30 atd. F se ale zřejmě okoukalo, a tak BMW, aniž by vyčerpalo všechny možnosti, přešlo na písmeno G, navíc ne od 01, ale 11. A tak je nová X3 G01, řada 7 G11, pětka G30 a tak to půjde dále.
V současnosti už tedy označení nemají vůbec žádnou spojitost s tím, kdy dané auto přišlo na svět. Řada 7 G11 se prodává od roku 2007, ale zbrusu nová M5, ta, co má v základu pohon všech kol, dostala označení F90. M3 vzniklá na základě sedanu generace F30 je označena F80.
Nové značení jednotlivých modelů BMW navíc vnáší chaos do celé věci i jinak - dříve byl jeden model jeden vývojový stupeň, tedy např. řada 3 E46 byla sedan, kupé, kabriolet i kombík. Od E90 je to ale jinak - protože už to nic neznamenalo, z kombi se udělalo E91, z kupé E92 a z kabria E93. A tak je tomu dodnes.
Je to na první pohled drobnost, hloupost, nesmysl. Na ten druhý to ale podtrhuje zkazky o tom, jak moc se v BMW změnila kultura, jak odlišně začala tato značka na přelomu milénia uvažovat a čemu podřídila vývoj nových aut. Marketing zkrátka začal ovládat vše a tato situace zašla až tak daleko, že „mu nestačila” kořist v podobě dramatické proměny samotných aut - zmocnil se každé myslitelné drobnosti, která má vazbu na image, kterou může jakýmkoli způsobem vyždímat a zlepšit jí vnímání toho či onoho bez jakékoli spojitosti s realitou. Na jednu stranu... proč ne. Na tu druhou se ale pak nelze divit, že bývalý viceprezident BMW říká, že automobilka už žije jen ze své aury a nic by si od ní nekoupil...
Ještě v dobách E46 byl původ označení jasný - byl to produkt vzešlý ze 46. auta, které se kdy u BMW pokusili vyvinout
Dnes jsme u písmen F a G bez vazby na cokoli. Je to jen kód, který se má dobře vyslovovat...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 4 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 6 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 7 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 9 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch