Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy
16.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Evropská unie čerstvě předestřela své plány týkající se automobilismu v Evropě. Opírají se mimo jiné o sdílení aut, které má ale více úskalí, než si jeho příznivci jsou ochotni připustit.
Tento týden jsme se konečně dozvěděli, co chce EU v Evropě skutečně provést s auty. Neposlouchalo se to snadno, cestou vedoucí k nulovému počtu mrtvých a nulovým emisím je mimo jiné eliminace poloviny řidičů a poloviny aut. Řidičů má ubýt díky autopilotům a aut díky tzv. carsharingu, tedy sdílení vozů mezi více uživateli.
To není nová myšlenka, takové služby už dnes existují i u nás. Velkého rozmachu se zatím nedočkaly nikde ve světě, v jejich budoucnost se ale věří a mocně do nich investují i některé automobilky. Jednou z nich je BMW, která provozuje službu nazvanou ReachNow. Ta mimo jiné nabízela sdílení aut v newyorském Brooklynu a ten minulý čas není nemístný - právě tam služba k 5. červnu letošního roku končí. Sdílení bude nabízeno pouze v rámci rezidenčního komplexu Solaire, což znamená, že z 250 vozů zůstane v provozu pouze šest aut. BMW tak s ReachNow prakticky opustí jedno z největších měst Spojených států, což nezní zrovna jako úspěch.
Proč se tak rozhodlo? Firma se pravé důvody ani nepokouší zastřít a uvádí je přímo v oficiálním prohlášení na toto téma. Problémem je hlavně vysoká míra opotřebení a poškození sdílených aut a z toho vyplývající vysoké provozní náklady, které poplatky uživatelů jednoduše nepokryjí.
Poukazuje to na zásadní potíž carsharingu jako takového - používaná auta nikomu z jejich uživatelů nepatří. Nechceme házet všechny do jednoho pytle, faktem ale je, že většina lidí má zkrátka k zapůjčeným či ke sdíleným věcem daleko horší přístup než k těm vlastním. Ostatně sami jsme často v rámci testovacích jízd dostali k dispozici vozy, jejichž karoserie byla poškrábaná, brzdy zničené a z pneumatik už nezbylo o mnoho více než kord. A přitom mohlo jít o vůz s pár tisíci najetých kilometrů.
Samozřejmě se dá předpokládat, že pokud si vůz pořídíte s několika kamarády, budete se o něj starat lépe. Když se ale ke stovkám vozů vlastněných de facto obří automobilkou dostane anonymní masa lidí, která se pouze se potřebuje přepravit z bodu A do bodu B, těžko si k nim někdo z nich vytvoří nějaký vztah. Zvláště když bude ze stavu vozu patrné, že ostatní s ním nezacházejí v rukavičkách. Není pak divu, že používané auto už po pár měsících vypadá, jako kdyby prošlo několikaletou náročnou službou.
Varování přišlo už dříve, když Francouzi u služby na sdílení kol rozkradli 90 procent bicyklů. O problémech slýcháme také z Vídně, která již musela zpřísnit pravidla, neboť v různých částech metropole docházelo k hromadění poškozených bicyklů. A potíže ReachNow v New Yorku potvrzují, že „nevlastnictví” způsobuje podobné problémy i u aut.
Je to tak další připomenutí toho, jak nereálné cíle EU jsou, pokud stojí na elektromobilech, autopilotech a carsharingu. Jistě existuje řada lidí, kterým bude ukradené, že nastoupí do pojízdného vepřína bez jednoho z nárazníků a s dírou v sedadle. A vrátí ho bez obou nárazníků a s odřeným volantem. Patrně ale bude více takových, kterým to ukradené nebude a kteří se zkrátka budou držet v současnosti obvyklého vlastnictví či používání jednoho auta jedinou osobou či nanejvýš rodinou.
Zrovna v případě Čechů máme se zkušenostmi z dob komunismu velké pochybnosti o tom, že jsou schopni uctivě zacházet s něčím, co jim neříká pane. Však z cizího přece krev neteče...
BMW aktuálně omezilo službu sdílení automobilů v Brooklynu...
...nicméně i přesto automobilky vidí v carsharingu slibnou budoucnost. Je ale vůbec možné změnit povahu lidstva, které se odjakživa k půjčenému chová hůře než k vlastnímu?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- Bugatti začalo nabízet speciální luxusní garáže pro svá auta, stylizace připomíná Batmanovu jeskyni
18.12.2024 - Stále aktuální vlajková loď VW v bazarech padla s cenami až na úroveň Octavie, přitom jde pořád o velký luxus s pořádnými motory
18.12.2024 - „Žebráme o vlastní smrt.” Automobilky v EU zdražují spalovací auta, aby prodaly víc elektromobilů. Vrátí se jim to úplně jinak, než doufají
19.12.2024 - Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva