Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zájem o elektromobily je nafouklá bublina, naprostá většina lidí si je znovu nekoupí
1.4.2019 | Petr Prokopec
Ze všech stran na nás srší informace o tom, že elektromobilita je jediná budoucnost. Vývoj na jediném skutečně velkém trhu s elektrickými auty tomu ale nenasvědčuje, většina z milionu majitelů elektromobilů v Číně už je znovu nechce.
Čína je bezesporu lídrem na poli elektromobility. Dle posledních odhadů fungovalo v loňském roce na největším trhu světa minimálně 500 start-upů. Tento počet ale ve výsledku není překvapující, Čína se rozhodla výrobce podporovat opravdu štědře. Dosud tedy stačilo, abyste vyrukovali s vozem, který zvládne minimálně 150 kilometrů, a rázem jste měli nárok na nemalou dotaci. Ta navíc přicházela přímo od centrální vlády, kromě toho však elektromobilitu podporovaly i jednotlivé provincie.
Tento přístup se minimálně při pohledu na registrace vyplatil. Loni bylo v Číně prodáno rekordních 1,256 milionu aut s alternativním pohonem a většina z nich se obešla zcela bez spalovacího motoru. Letos bude daný počet ještě vyšší, země cílí na metu dvou milionů kusů, jíž by ráda dosáhla v roce příštím. Dosud se nezdálo, že by odvážný plán mohl na něčem ztroskotat, nicméně nejnovější vývoj dokládá, že ani tato elektrická pohádka zatím nemá úplně šťastný konec.
Problémem je jednak množství závad, jež tamní elektrické vozy trápí. V tomto směru zkušenost z Číny potvrzuje, že nápad Tesly na zrušení veškerých pravidelných servisních prohlídek kvůli spolehlivosti je spíše zbožným přáním než odrazem reality. Americké elektromobily končí obvykle ve statistikách spolehlivosti na posledních místech a čínské značky na tom zjevně nejsou jinak. Loni bylo v rámci svolávacích akcí povoláno do servisů 135 700 aut.
Jinými slovy, více než 10 procent všech prodaných elektromobilů se během krátké chvíle vrátilo zase zpět k prodejci, což je ve světě konvenčních vozů nepoznané číslo. Důvody byly ve většině případů spojeny s elektrickým ústrojím a bateriemi, minimálně 40 aut se navíc samovolně vznítilo. Lidem navíc vadí omezený dojezd, dlouhá doba dobíjení, přes veškeré dotace vysoká cena a rychlý pokles hodnoty. V kontextu s tím neudiví, že téměř 70 procent lidí, kteří si elektromobil koupili, podobný krok do budoucna odmítá.
Odpor vůči alternativnímu druhu paliva ovšem moc nezapadá do vládních plánů. Ta se proto rozhodla, že je čas na změnu a štědrou dotační politiku ukončí. Na vládní příspěvek tak nyní budou mít nárok pouze ty vozy, které zvládnou bezemisně urazit minimálně 250 kilometrů. A aby toho nebylo málo, snížena bude i podpora těm vozům, které urazí minimálně 400 kilometrů na jedno nabití, a to z 50 tisíc yuanů (cca 170 tisíc korun) na polovinu.
Toto omezení vládní podpory navíc nemusí být konečné. Politici již dříve naznačovali, že po roce 2020 by mohli dotační program zarazit definitivně. A to především proto, že výrobci se na podpoře stali daleko závislejší než na skutečných prodejích. Nyní ale budou muset přijít s mnohem kvalitnějšími a v rámci světa i daleko konkurenceschopnějšími produkty, což je účel nové politiky. Dá se tedy předpokládat, že spousta zmiňovaných start-upů zanikne.
Jedním z nich je i firma Nio, která se na státní podporu spoléhala i přesto, že se svými produkty nejnižší patra trhu zcela minula. Kupříkladu elektrické SUV ES6 s dojezdem až 510 kilometrů startuje na sumě 358 tisíc yuanů (1 214 000 Kč), ovšem jen v rámci ceníku. Pokud ale započteme vládní i lokální podporu, pak se zákazníci dostali pod 300 tisíc yuanů (1,01 mil. Kč). Stát tak na svých bedrech nesl více než sedminu ceny. Nyní to ale již bude maximálně jedna čtrnáctina.
Nio se již k vládním záměrům vyjádřilo, společnost hodlá držet stejné ceníkové ceny u svých vozů i poté, co na ně stát bude přispívat až o 67 procent méně než dosud. Tato značka již nyní i kvůli vysokým cenám o zákazníky bojuje poměrně zoufale a je velmi pravděpodobné, že do budoucna bude mít ještě větší problémy. Znovu se tedy potvrzuje, že bez dotací je zájem o elektromobilitu jen nafouklou bublinou, k jejímuž splasknutí stačí velmi málo.






Automobilka NIO jako řada dalších čínských start-upů zkrouhnutí vládní dotace odskáče především, její již tak relativně drahé SUV ES6 ještě dále podraží
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Číňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 2 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 3 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 5 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 6 hodinamiAť se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 12:59 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle