Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW Golf propadl v novém crash testu ADACu. Pohořel i Mégane, Civic prošel
20.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Německý autoklub změnil proceduru při testu čelního nárazu a začaly se dít věci. Odhalil slabiny, které testu Euro NCAP unikají.
Crash testům Euro NCAP se věnujeme pravidelně, pokaždé přitom zmiňujeme poněkud pochybnou metodiku vedoucí k zisku určitého počtu hvězd. I proto spíše než na tento výsledek vyhlížený marketingovými odděleními automobilek klademe důraz na jednotlivá hodnocení v dílčích kategoriích samotných nárazových zkoušek, především pak v rámci ochrany dospělé a dětské posádky. I v těchto oblastech však má Euro NCAP své mezery, jak nám dokázal kupříkladu americký institut IIHS.
Je ale vlastně otázkou, jak moc lze tento stav nazvat mezerou metodiky Euro NCAP či jakékoli jiné organizace. Samotné nárazové zkoušky budou vždy nějaké, zkoumat budou pouze něco a záleží hlavně na automobilkách, zda budou šít bezpečnost svých aut na míru těmto testům a vozy se budou bezpečnými zdát hlavně v nich, nebo udělají své stroje prostě bezpečné a odolnými proti nárazu se budou jevit také v nich. Už dřívější případy ukázaly, že mezi druhé jmenované případy lze stále počítat Volva. A pár kandidátů na zařazení mezi ty první zmíněné nyní vyjmenoval test ADACu.
Nový test posílá proti vozům pohyblivou překážku
Německý autoklub vyvinul novou formu čelních nárazových testů, kterou by dokonce od roku 2018 mělo převzít samotné Euro NCAP. To přitom vozy testuje při rychlosti 64 km/h, ovšem tím způsobem, že je vyšle vstříc nehybné překážce. Ta se pak dostane do kontaktu buď s celou přídí, nebo pouze její částí. ADAC však zjistil, že i při tomto pokrytí stále existuje prostor ke zlepšení.
ADAC přitom snížil rychlost testovaných automobilů na 50 km/h, nicméně zároveň na stejné tempo rozpohyboval překážku o hmotnosti 1,4 tuny, která následně narazila přesně doprostřed přídě. Výsledky přitom nevyznívají zrovna kladně pro Volkswagen Golf, který byl společně s Hondou Civic a Renaultem Mégane nové metodice podroben. Kritiky se ovšem dočkala i zbývající dvojice.


ADAC použil jinou metodiku než Euro NCAP a výsledky se rázem podstatně změnily, pro každý vůz jinak. Figuríny uvnitř vozů jinak odpovídají současnému protokolu bruselské organizace
Nejhůře dopadl VW Golf
My si nejprve posvítíme na Golf, v jehož případě ADAC zjistil, že deformační bariéra před motorem sice chrání střed vozidla, nepočítá ovšem s okraji. Pokud by tedy došlo k nárazu kupříkladu přímo na kola, pak se protijedoucí vůz zastaví až o strukturu kabiny. K vážnému poranění posádky by sice dle výsledků odečtených z testovacích figurín nedošlo, ovšem pouze při oné rychlosti 50 km/h a při srážce s 1,4tunovým vozem.
Aby toho navíc nebylo málo, samotná ocel deformační schránky je podle autoklubu příliš měkká, což dále sráží hodnocení. Z toho Volkswagen dozajista radost mít nebude, nicméně veškerá kritika je oprávněná, zvláště v případě chybějících výstupků deformační bariéry. Německý vůz je totiž jediným z testované trojice, kde dané opatření chybí, i proto nakonec skončil na posledním místě.
Volkswagen Golf v novém testu pohořel, zejména díky měkké oceli a nedostačující ochraně před předními koly
Neexceloval ani Renault Mégane
Stříbrná pozice patří Renaultu Mégane, kde již deformační bariéra vystupující okraje má. Nicméně na druhou stranu nejsou až tak výrazné, i nadále je zde tedy riziko kontaktu protijedoucího vozu se schránkou pro pasažéry. Navíc také Francouzi zjevně používají měkkou ocel, v mnoha ohledech tedy nedochází k důslednému absorbování energie při nárazu a tím k většímu tlaku na kabinu.
Aby toho nebylo málo, dočkal se kritiky i čelní airbag. Ten sice byl nafouknut na maximum, nicméně ani tak nedokázal zabránit kontaktu hrudníku řidiče a volantu. Očekávat je tak možné větší riziko úrazu, v rámci zbytku těla však figurína prokázala, že ochrana je dostatečná. My pak jen pro úplnost dodáme, že k testu se dostavila dosluhující generace francouzského hatchbacku.
Ani Renault Mégane na tom po nárazu nebyl úplně slavně, i kvůli nedostačujícímu airbagu
Honda Civic si vedla nejlépe, ne však dokonale
Zamířit můžeme na vrchol k Hondě Civic, která se dočkala jen několika málo výtek. Ty směřovaly k velmi malé části přídě, která absorbuje energii při nárazu jen velmi malou měrou. Jak si ovšem můžete prohlédnout na níže přiloženém grafu, máme zde jen zeleně a žlutě zbarvené partie, nikoliv oranžově a červeně jako u zbývající dvojky. Poskytovaná ochrana je tak stále na vrcholné úrovni.
Kromě toho je po nárazu patrné, že čelní nosník zůstal prakticky bez deformace. Jeho okraje navíc zasahují výraznou měrou do podběhů a chrání také kola. Kabina tak zůstává prakticky nedotčena, tedy až na jednu výjimku. Při nárazu totiž došlo k posunutí pomocného předního rámu směrem dozadu, čímž vzniklo vysoké riziko poranění chodidel a lýtek řidiče.
Honda Civic je ze všech tří zkoušených vozů nejbezpečnější, nicméně i v jejím případě zazněla kritika
Je tedy patrné, že také Japonci mají co dohánět, přestože z testu ADACu vyšli nejlépe, zdvižený prst ale představuje nový test hlavně pro VW a Renault. Německý autoklub dále dodává, že dle statistik by přijetí nové procedury a tedy následná změna konstrukce zkoušených vozů měla jen v Německu ročně zredukovat počet obětí vážných dopravních nehod o sedm procent. Počet mrtvých by tedy klesl o 150 a vážně zraněných o 2 100.
My pak už jen zopakujeme, že ačkoliv ADAC použil o trochu jinou metodiku při čelním nárazu než Euro NCAP, ve všech ostatních ohledech postupoval dle protokolů této organizace. Vůz tedy byl osazen plně schválenými figurínami, kdy vpředu byly usazeny ty „dospělé“, zatímco vzadu „dětská“, a to v plně vyhovující autosedačce. Více vám prozradí přiložené video se záběry jednotlivých zkoušek.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
včeraMercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Maverick Vinales potrestán včera 21:32
- Další trumf pro Marca Marqueze včera 19:58
- Vítězem Moto2 Aron Canet, 10. Filip Salač včera 17:55
- Souboj do posledního metru vyhrál Piqueras před dvěma Japonci včera 16:37
- Can Öncü zvítězil V Assenu, 18. Vostatek včera 15:50
Nejnovější články
Milionové gesto: Michael Schumacher nově podepsal helmu určenou pro charitativní aukci, možná to s ním není tak zlé
před 3 hodinamiProdaných Octavií 8, Kodiaqů 34. Pád Škody v Číně na úplné dno navzdory směšným cenám je varováním pro všechny Evropany
před 5 hodinamiEU je tu vážně pro lidi. Klidně zruší cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
včeraToto jsou dnes nejžádanější ojetiny v Německu. Nakonec ukazují, jakým autům je lepší se vyhnout
včeraNěkdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.14. 08:40 - jerry
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.13. 19:23 - Vrooom
- Politický koutek 04.13. 11:16 - Zajda
- Onboard videa 04.13. 10:59 - brnenska.odchytova
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.12. 05:49 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch