Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW chce přesunout výrobu další Škody do Německa. Čeští odboráři se staví na zadní
15.9.2018 | Petr Miler
Od koncernu VW by to byl logický krok - Němci nemají co vyrábět a Škoda nemá kde vyrábět. Ne každému ale z rovnice jedna plus jedna vyjde dvojka.
Škoda od loňského roku řeší poněkud neobvyklý problém - nemá kde vyrábět auta. Neustálé rozšiřování portfolia značky spolu s přetrvávajícím zájmem o existující modely znamenalo příliš rychlý růst prodejů, který továrny české automobilky zkrátka nestačí vykrýt. Svérázným důsledkem pak je, že Škoda v Číně dostává pro prodeje modely, které ve své domovské zemi nenabízí. Ráda by je tu prodávala též, ale prostě nemůže - čínské továrny jsou na další růst odbytu připraveny, české nikoli.
Vzhledem k tomu, že mateřský Volkswagen řeší ve svých německých fabrikách přesně opačný problém, jeví se z koncernového hlediska rozumným vyrábět některé modely právě tam. Tento krok už se jistě dotkne Karoqu, stačit to ale nebude. A tak Němci podle informací odborů Škody chystají další takový krok, který by se pro změnu dotknul Superbu.
I to má logiku. Superb je technicky značně spřízněn s Passatem, jehož prodeje v poslední době pozvolna klesají a továrna v Emdenu zůstává nevyužita. Pokud by začala navíc vyrábět Superb, VW by přestal marnit kapacitami a Škoda by si uvolnila ruce pro výrobu dalších modelů. Takže hotová věc? Ne tak docela.
Proti tomuto záměru totiž razantně vystoupili právě čeští odboráři. Jejich šéf Jaroslav Povšík „kategoricky odmítl” vizi přesunu vlajkové lodi Škody mimo Českou republiku. Podle něj jde o „součást naší DNA” a vůz, který přináší firmě zisky, které by postrádala.
Superb je dnes vyráběn v Kvasinách vedle SUV Karoq a Kodiaq, a tak by se právě kapacita pro výrobu dnes tolik žádaných „terénních” modelů hodila. Odbory jsou ale proti a trochu to nechápeme - na jednu stranu mohou člověku řeči zavánějící národní hrdostí přijít sympatické, ale v dnešní době nám přijdou trochu irelevantní.
Moderní auta jsou skládačka z nespočtu dílů od dodavatelů ze všech koutů světa a pochybujeme, že podstatnou část zákazníků zajímá, jestli vůz vznikl u nás, v Německu nebo třeba na Slovensku. Krom toho, Škoda má práce až nad hlavu, takže „nevýroba” jednoho modelu bude ihned nahrazena výrobou jiného, zaměstnanci to stěží pocítí. A zisky firmy tak jako tak skončí v Německu, takže efektivnější fungování koncernu bude nakonec i ku prospěchu Škody.
Zástupci obou značek situaci v oficiální rovině odmítli komentovat a mluvčí Škody dodal, že žádné změny nejsou v tuto chvíli v plánu. Pokud se tedy něco takového skutečně chystá - a odbory by to měly vědět - nejspíše nejde o záměr pro nejbližší dobu. Po faceliftech Passatu i Superbu jistě budeme chytřejší, s takovou změnou by případné spojení výroby na jednom místě dávalo smysl.
Škoda Superb se dnes vyrábí v Kvasinách. Němci by produkci rádi přesunuli do Emdenu, čeští odboráři s tím ale kategoricky nesouhlasí
Současná Škoda Superb se vyrábí už čtvrtým rokem, zanedlouho jej tedy čeká facelift
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před hodinou - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 3 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 4 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 6 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva