Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volvo dál couvá s autopiloty. Prý zjistilo, že jeho zákazníci vlastně chtějí řídit
15.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Volvo nejenže zlehčuje svou nedávno vizi automobilismu bez nehod, nyní říká i to, že o autonomní řízení není mezi jeho zákazníky zase takový zájem.
Ještě před pár týdny se zdálo, že autonomní řízení je spásou lidstva a s jeho masovým uvedením na trh zmizí ze silnic veškeré nehody. Zejména pak ty s tragickými následky. Nicméně fatální nehoda Tesly Model S toto vnímání změnila, třebaže je třeba neustále opakovat, že více než na cokoli jiného ukazuje tato nehoda na nevhodný přístup Tesly k propagaci něčeho, co autonomním řízením jednoduše není.
Zdá se ale, že fakta jsou v tuto chvíli na druhé koleji - pro Teslu i pro její konkurenty, každý bojuje hlavně o svou část koláče pozitivního vnímání veřejností. Mezi takové se zařadilo i takové Volvo, které ještě nedávno hlásalo, že jeho auta brzy nebudou už v roce 2020 účastníkem jediné nehody byť jen s vážnými zraněními, o což se postará právě hlavně autonomní řízení. A že pokud selžou, automobilka za jejich chyby přebere plnou zodpovědnost. Tomuto přístup ale odzvonilo.
Před pár dny se Švédové nechali slyšet, že výše zmíněné není závazkem, ale pouhou vizí. A nyní v couvání pokračují dále - automobilka nejnověji konstatovala, že její zákazníci vlastně po autonomním řízení ani netouží, a tak bude lepší nechat je řídit.
„Nemáme ambice mít vůz, který dokáže v městském prostředí řídit z bodu A do bodu B,“ uvedl šéf značky Håkan Samuelsson. „Pokud jste normálním zákazníkem, opravdu po něčem takovém toužíte? My spíše věříme, že v situacích, kdy vás nečeká zábava za volantem, jednoduše přepnete na autopilot, uvolníte se a budete dělat něco jiného, využijete ten čas smysluplněji. To je produkt, který vyvíjíme.“
I takto Volvo zjistilo, že přes přítomnost nejmodernější techniky může na silnicích dojít k nevyhnutelnému. Z toho důvodu již neříká, že jeho autopilot vás stoprocentně ochrání před fatální nehodou. A co více, do prodeje hodlá někdy v budoucnu uvést systém, který sice dokáže plně převzít kontrolu nad vozem, nicméně jen za určitých okolností např. v dopravních zácpách.
Aktuálně tak Volvo setrvává pouze u jediného předchozího závazku, a tím je plná zodpovědnost za nehody vzniklé při aktivovaném autopilotu. „Pokud s takovými věcmi jdete na trh, pak odpovědnost musíte převzít. Nejste-li na to připraveni, musíte přijít s něčím jiným. Volvo nepošle na trh systém, který je možné aktivovat a přitom relaxovat, pokud není absolutně bezpečný.“
To zní nadmíru hezky, nicméně teprve budoucnost nám řekne, zda Švédové myslí svá slova skutečně vážně. Pokud však ano, pak je nejspíše čeká řada problémů. Šéf divize pro aktivní bezpečnost ve vývojovém oddělení Mercedesu Jochen Haab totiž naznačuje, že lidé budou umírat i ve chvílích, kdy autonomní řízení aktivováno je. Je to prý „nevyhnutelné“.
„Vision Zero (obdobný cíl jako u Volva, tedy již žádná smrtelná zranění - pozn. red.) je jen vizí. A pro mně jako pro inženýra nula znamená nula plus/mínus nějaká tolerance. Bude tu prostě nějaká odchylka. Dostáváme se sice blíže a blíže cíli, ale nikdy se nebudeme schopni vypořádat s tím, že vám třeba přes cestu spadne strom nebo před vůz vběhne dítě - tak to prostě je a bude.“
„Nedá se dělat nic s tím, že srazíte člověka, který vám vběhne půl metru před auto. A nejinak tomu bude i za třicet let... tedy dokud nebudeme mít v hlavě čip. A já doufám, že jej mít nebudeme,“ říká Haab. Zároveň dodává, že lidé se často ptají, proč Mercedes nejde v rámci autonomního řízení dále, proč není odvážnější a nejde kupříkladu cestou Tesly.
„Myslím, že to děláme správně. Zvolili jsme chytrý - vy byste ale nejspíše řekli konzervativní - přístup, kdy jednou za čas uděláme jeden krok. To je způsob, jakým se k věci stavíme. To nám přináší důvěru zákazníků. Je to, jako když se malé dítě učí chodit - také se hned nerozeběhne. Při velkých skocích mohou být věci nestabilní, při rozumném tempu je vše v pořádku.“
Vyvodit lze tedy jediné závěry. Vývoj autonomního řízení rozhodně nebude zaříznut, a to u žádné automobilky. Nicméně řada výrobců konečně sundala z nosu růžové brýle a začíná vidět věci takové, jaké jsou. Tedy, že lidé sice touží po nejmodernější technice, ale zároveň mají rádi věci pod kontrolou. Ať však již bude točit volantem kdokoliv, smrtka ze silnic nezmizí.











Volvo pozvolna ustupuje od svých předchozích výroků, jenž souvisí hlavně s autonomním řízením. Nicméně autopilotů se nevzdává, i nadále za ně chce nést plnou zodpověnost. A to přesto, že fatálním nehodám nelze zcela zamezit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
VW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 2 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 3 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva