Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Víte, co má Audi A3 v úplném základu místo vyjížděcího displeje MMI?
13.1.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Současná A3 má svůj minimalistický interiér koncipovaný tak, že v něm nějaký displej MMI zdánlivé být musí. Jenže nemusí. A alternativa je bizarní.
Současné Audi A3 je na trhu už pátým rokem, takže je vším, jen ne žhavou novinkou. Loni se dokonce už dočkalo faceliftu, čili míří spíše ke konci své životní dráhy. Přesto dokázalo překvapit, tedy alespoň mě. Po krátkém průzkumu ve svém okolí jsem ale zjistil, že v tom nejsem sám, a tak - byť nepochybuji, že se mezi našimi čtenáři najdou větší experti na toto téma - možná překvapí také vás. Začít ale musím trochu zeširoka.
Už když kolega tento vůz poprvé testoval v roce 2012, obdivoval jeho půvabně minimalistický interiér. Není v něm skoro nic - sama palubní deska zabírá jen malý prostor, středový panel prakticky neexistuje a tlačítka se víceméně omezují na jakousi klaviaturu pod prostředními výdechy ventilace a ovládání klimatizace. Na všechno ostatní tady výjimečně není MasterCard, ale MMI, palubní systém vozu, jehož obrazovka se vysune z vrchu palubní desky. S pomocí tradičního ovládání systému za řadící pákou se pak už propracujete ke všemu potřebnému - je tu autorádio, nastavení auta, navigace, propojení s telefonem, na co si vzpomenete.
Interiér je zkrátka koncipován tak, že si nedokážete představit, že by tu tahle věc také mohla nebýt. Pochopitelně, jako třeba u BMW (už od časů iDrive řady 5 generace E60 a dalších lepších modelů té doby) může být standardní displej menší, nemusí zobrazovat navigaci, systém nemusí umět přehrát MP3, nemusí mít televizi, za to všechno může chtít výrobce připlatit. Ale samotný displej s rádiem, základním nastavením a ovládáním? Ten by tu měl být, však si představte, kam byste v A3 cokoli jiného dali. Není tu skutečně žádný prostor pro konvenční autorádio a jeho ovládání, není tu možnost přidat další tlačítka, zdánlivě tu prostě MMI alespoň v nějaké podobě být musí.
Jenže nemusí, v úplném základu nikoli. Nikdy dříve jsem nic takového neviděl, ale včera jsem to spatřil. A nemohu na to zapomenout.
Známý se mi přijel pochlubit svým novým autem, jak to občas známí dělávají. Koupil si v Německu lehce jetou A3 právě této generace - pěkné auto, pořád vypadalo jako nové, s xenony a pěknými koly, pod kapotou benzinová 1,4 TFSI, to neurazí. Když jsem ale usedl dovnitř, nestačil jsem se divit - byla to základní verze Attraction snad bez jakéhokoli příplatku. Taková auta nebývají zrovna krásná, ale bizarnost oholenosti A3 je skutečně mimořádná.
Že tu není automatická klimatizace, ale jen manuální, zase tak nezaskočí. Tady konstruktéři ani neměli větší problém - panýlek ovládání zůstal prakticky stejný, zmizely displeje a místo nastavení teploty či intenzity „ofuku” ladíte velmi podobnými otočnými ovladač teplotu, intenzitu a směr ventilace. Ani to nepůsobí moc nepatřičně, ne napohled. Co mě ale vážně zaskočilo - nebylo tu MMI, žádné.
Už jsem viděl velmi bídně vybavené A3, už jsem viděl i tu manuální klimatizaci, ale ne holobytovou náhradu MMI. V Audi skutečně vymysleli způsob, jak místo displeje obdařit auto tradičním autorádiem - to se na stejném místě vyjíždí z palubní desky, ale trochu jinak a do asi třetinové výše. Rozhraní skýtá jen malý displej a okolo partu tlačítek, protože volič MMI chybí pochopitelně též. Takto, sice na dost nevhodné pozici, se můžete přehrabovat v nastavení rádia a dalších funkcí jako v jiných autech jinde, ale je tu ještě jedna zvláštnost.
A3 nemá nikde na palubní desce tlačítka na ovládání hlasitosti, přepínání stanic či posunu skladeb - ani je mít nemůže, není je kam umístit a dálkové ovládání z volantu vám Audi v základu samozřejmě nedá. Celé autorádio ale může zajet do palubní desky, i když hraje, takže u Audi museli vymyslet, jak jej ovládat, i když panýlek s tlačítky není vidět. A přišli na to - dali tlačítka změny hlasitosti a spol. svrchu, takže na ně lze sáhnout, i když celý tento geniální vynález zmizí v útrobách.
Je to celé jednak mimořádně ošklivé, uživatelsky nepřívětivé a také velmi „sociálně” vyhlížející. Je to celé tak hanebné, až jsem si zprvu myslel, že z tohoto auta někdo ukradl onen displej a toto je nějaká podomácku vyrobená náhrada. Ale není, je to základní provedení A3 i s tovární náhradou MMI.
Je až absurdní, když si představím, jak obrovské úsilí muselo Audi vývoji takové věci věnovat, jen aby do základu nedalo nejprimitivnější verzi MMI. Jen aby dostalo od zákazníků peníze za příplatek alespoň za to nejobyčejnější „ememíčko”. A v tomto směru vlastně uspělo.
V životě jsem tuto věc neviděl ani na fotkách a když jsem se v údivu probíral inzeráty na Mobile.de, abych vám to ukázal, našel jsem mezi asi 15 tisíci nabízenými A3 této generace jen desítky aut v základním provedení Attraction, ke kterému by si klienti nepřikoupili alespoň to nejjednodušší MMI. A to předpokládám, že jim jen méně bystrý prodejce neřekl, aby v příplatkové výbavě zaškrtli aspoň to - stálo to 9 742 Kč přesně, za tyto peníze jste dostali alespoň onen displej s rádiem, nastavením a ovladačem u řadičky.
Jinak si nedovedu představit, že by si tuto věc někdo vědomě do auta pořídil - když si kupujete vůz, který dnes jako Sportback (český ceník ani konfigurátor pro třídvířko neexistuje) začíná na 600 tisících Kč s tříválcovým motorem, jistě je vám jedno, jestli si připlatíte 10 tisíc za takovou věc, nebo ne - pokud takové peníze nejsou pod vaši rozlišovací schopnost, asi nepůjdete pro kompakt, který se typicky prodává za ceny okolo tři čtvrtě milionu Kč a vyšší. Zvlášť pokud - a to není výjimka - je i v autech, která mají jinou příplatkovou výbavu klidně za více než 100 tisíc či motor, s nímž začínají o podobné cifry výše.
V minulém čase jsem výše nemluvil náhodou. Že to byl nesmysl nehodný prémiového kompaktu, už zjevně uznalo i Audi, neboť po faceliftu je základní MMI ve standardní výbavě všech verzí. Tato vyjížděcí podivnost, pseudoMMI pro chudé, už tedy jednou pro vždy zůstane hříčkou historie a gratuluji známému, že ji má - je to skutečně rarita. Pokud byste něco takového chtěli mít též, máme pro vás pár možností - toto (úplně „oholené”), toto (už s 1,4 TFSI, lepšími koly...) nebo toto auto ji má. A ten poslední kus je opravdu bizarní - 1,8 TFSI s bixenony, automatickou klimou, lepšími koly a tímto... Takový vůz stál před facelitem dost přes 700 tisíc Kč. Tady asi opravdu někoho nenapadlo, že by k takové verzi mohl nedostat alespoň základní MMI...
Takto vypadá skoro úplně (tady je aspoň automatická klimatizace) základní provedení interiéru současné A3 před faceliftem. Náhrada veskrze obvyklého MMI je bizarnost sama
Puštěné to nevypadá o moc lépe...
Provedení s manuální klimou má také něco do sebe
A toto je prostor za řadicí pákou bez ovladače MMI
Takto vypadala námi testovaná A3 v roce 2012
Foto: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva