Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V pekle začalo sněžit? Šéf policejní unie přiznal, že měření rychlosti je k ničemu
22.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Pravidelně kritizujeme paušální limity rychlosti a jejich tvrdé vymáhání jako cestu k bezpečnějším silnicím. Zastání teď přišlo z překvapivých míst.
Měření rychlosti je častá náplň práce policistů posvěcená z nejvyšších pozic vedení bezpečnostního sboru. Samotná existence paušálních rychlostní limitů a podpora sledování rychlosti řidičů začíná u politických představitelů a pavouk bedlivého dohledu nad naší jízdou prochází šéfy policie až k plnění rozkazů řadovými policisty, kteří musí nasbírat čárky i kdyby na silnici zůstali jen cyklisté. Nechceme říkat, že jsou z toho nešťastní, většina z nich se se svou prací musí dlouhodobě ztotožňovat.
I v Česku probíhá dlouhodobé přesvědčování veřejnosti, že největší hrozba pro naši bezpečnost na silnicích je rychlá jízda. Opravdu podstatné porušování pravidel silničního provozu je v pozadí. Rychlost se snadno změří mnoha dostupnými prostředky, nebývá problém vystavit důkazy a pokutovat řidiče. Ostatní nešvary vyžadují náročné sledování a složité usvědčování, je to prostě víc práce. A také z toho nejsou zajímavé titulky novin. Více očí zaujme nadpis, že někdo byl změřen radarem při 200 km/h, než že někdo celou dálnici projel za jasného dne levým pruhem s puštěnou zadní mlhovkou.
Historie už mnohokrát ukázala, že samotné zavádění paušálních rychlostních limitů nemá absolutně vliv na bezpečnost provozu, stejně jako zvyšování postihů za jejich porušování. Naopak, přísné měření rychlosti nehody jen způsobuje. Dlouhodobě na tuto problematiku poukazujeme a nemáme v úmyslu s tím přestat, teď jsme se ale dočkali zastání ze vskutku nečekaných míst. Samotný institut zejména skrytého měření rychlosti jako cestu k vyšší bezpečnosti provozu zkritizoval šéf Policejní unie v australském Queenslandu.
Ten veřejně uznal, že skryté měření a tajné kamery nesnižují počet nehod. Nejsou nic víc, než jen plánovaný zdroj přijmu pro státní správu, upozorňuje Ian Leavers. „Slouží jen ke zvýšení rozpočtových příjmů, prostě a jednoduše, všichni to víme,“ řekl Leavers a dodal: „V jakékoli jiné organizaci, když něco zkusíte a nefunguje to, zkusíte něco jiného. V případě rychlostních kamer, i když víme, že nefungují, místo vyzkoušení něčeho jiného vedení policie začne prostě více měřit. To nedává smysl.”
Chce svým názorem změnit situaci na severovýchodě Austrálie. Nechal se slyšet, že by se měl změnit postup zvyšování bezpečnosti na cestách. Jasno má v názoru na radary: „Všechny formy mobilních, skrytých a neoznačených rychlostních kamer, včetně měřících přívěsů nezpůsobí nic, co by ovlivnilo počet úmrtí na silnicích.“ Podle Leaverse je veřejnost v případě této otázky už značně cynická a má a veškeré právo obviňovat vládu z ryzí honby za vyššími příjmy.
Není od věci dodat, že vládnoucí labouristická strana v plánu zvýšit své příjmy z měření rychlosti o 50 % do roku 2021 na odhadovaných 190 milionů dolarů (cca 3,2 milardy Kč). Má to přímo zakotveno v rozpočtovém plánu, prostě se s tím počítá. Nikdo tak snad ani nedoufá, že lidé začnou jezdit pomaleji a na silnicích bude bezpečněji - počítá se s tím, že si připlatí za zachování statu quo.
Ian Leavers z policejní unie dodává, že stíhání řidičů nevede jen k účelovému plnění pokladnice, ale zároveň kazí reputaci policie. „Taková zařízení slouží pouze k poškození reputace policie. Jen viditelná přítomnost policie a označená policejní auta jsou způsob, jak vyřešit úmrtnost na silnicích. Výkon policejní služby bylo vždy partnerstvím mezi námi a veřejností a bude tím úspěšnější, čím se dokonalejší bude naše spolupráce. Policisté jsou kritizováni a obviňováni lidmi, že jen vybírají pokuty s pomocí skrytých radarů.“
Stacionární radary jsou podle policisty naprostou ránou vedle už kvůli časovému rozestupu mezi spácháním přestupku a uložením trestu za něj. „Dostat lístek poštou až měsíc po překročení rychlosti, když si stěží pamatujete, kde a kdy jste byli v té době, nemá žádný účinek. Potřebujeme okamžité ukončení používání těchto záludných zařízení a zvýšit viditelné vykonávání služby, abychom zpět získali důvěru veřejnosti.“ Na závěr dodal, že tragické nehody zaviňuje sorta řidičů, na které překročení rychlosti a obálka ve schránce nemá žádný vliv. Jen viditelné hlídky by mohly situaci změnit.
Není co dodat, vše bylo řečeno a ne poprvé. Skoro bychom chtěli dodat, že policie si musí uvědomit, že cesta k bezpečnějším silnicím tkví v náročném „vyzobávání” opravdu nebezpečných elementů z provozu, nikoli v masovém pokutování lidí, kteří jedou Mrázovkou 85 km/h. Ale jak vidno, policisté to ví, alespoň někteří z nich. Snad i tento hlas poslouží k posunu debaty o přístupu k měření rychlosti tím správným směrem...
Policejní unie Queensland v čele s Ianem Leaversem hlasitě vystoupila proti měření rychlosti...
...lepší řešení je prý viditelná přítomnost policie v ulicích a ne jen tajně měřit rychlá auta
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 7 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 8 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 10 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 11 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel