Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj

Zmenšování objemu a počtu válců v motoru a jejich nahrazování turby je prezentováno jako cesta k nižší spotřebě paliva. Může to tak fungovat, i zde ale platí, že všeho moc škodí, přišli na to už i Američané.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj

23.1.2019 | Mirek Mazal

Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zmenšování objemu a počtu válců v motoru a jejich nahrazování turby je prezentováno jako cesta k nižší spotřebě paliva. Může to tak fungovat, i zde ale platí, že všeho moc škodí, přišli na to už i Američané.

Zmenšování motorů a nahrazování zdvihového objemu a počtu válců přeplňováním se nevyhýbá žádnému automobilovému segmentu. Menší turbomotory se tak dnes dostávají i pod kapoty strojů, u kterých bychom to rozhodně nečekali. Mluvíme teď o amerických pick-upech, u nichž je tradiční pohonnou jednotkou benzínový atmosférický osmiválec o objemu alespoň 5 litrů.

Zřídka v nich potkáte naftový motor, v poslední době naopak stále častěji přeplňované šestiválce. Existují ale extrémy v podobě verzí poháněných „malými” přeplňovanými čtyřválci. Prozatím nejdále tímto směrem zašly automobilky Ford a Chevrolet, v jejichž případě u těchto velkých aut můžeme najít i čtyřválcové turbomotory o objemu 2,7 litru. Hlavním důvodem jejich zástavby má samozřejmě být nižší spotřeba paliva, pochopitelně. A EPA, americký úřad, který spotřeby stanovuje, to svými testy potvrzuje a u čtyřválců opravdu uvádí nižší čísla. Jenže jaká je praxe? Právě to ukázal test amerického magazínu Car a Driver.

Jeho redaktoři otestovali nový Chevrolet Silverado 1500 modelového roku 2019 současně ve dvou verzích. Sešly se jim varianty právě s novým turbem 2,7 a s inovovaným 5,3litrovým atmosférickým osmiválcem. Překvapením bylo, že V8 vyšel z testu s lepší spotřebou než téměř poloviční agregát, a to při úplně stejné jízdě s verzemi s pohonem 4x4 a osmistupňovou automatickou převodovkou.

Technická data uvádí u menšího motoru kombinovaný apetit 11,8 litru na sto kilometrů, zatímco vidlicový osmiválec měl spotřebovat 13 litrů na sto. Magazín používá při svých testech ustálenou trasu o délce 320 km, která převážně vede po dálnicích s limitem 120 km/h.

Výsledky byly skutečně opačné. Ačkoli se těžší model prezentoval papírově vyšší spotřebou, praxe ukázala nižší hodnoty. Menší pohonná jednotka pohltila 13 litrů, kdežto plnokrevný V8 potřeboval jen 11,2 l/100 km. To znovu ukazuje, že downsizing není univerzálně funkčním řešením vedoucím k nižší spotřebě paliva. Zejména v případech, kdy je motor neadekvátně malý a je i přirozenou jízdou příliš zatěžován, si jeho činnost vyžádá až příliš mnoho paliva. Objemnější motor Chevroletu si tak s velkým pick-upem efektivněji poradil i bez turba a stejné zkušenosti jsme udělali i s jinými nevhodnými kombinacemi - naložená Škoda Octavia Combi 1,0 TSI také žádnou zázračnou spotřebu paliva nemá.

V případě Silverada je atmosférické ústrojí vybaveno dynamickým řízením zapalování, které umí deaktivovat válce během jízdy. Americký pick-up ve vrcholné verzi má navíc proti čtyřválcovému motoru navrch v počtu cca 45 koní, a to v reálném světě dokáže opravdu snížit průměrnou spotřebu více než jakékoliv osekávání zdvihového objemu. Přitom je tato verze o téměř 100 kg těžší. Downszing je tady jasná prohra a bude tím větší, čím více budete od auta chtít...


Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 1 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 01Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 2 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 02Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 3 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 03Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 4 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 04Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 5 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 05Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 6 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 06Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 7 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 07Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 8 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 08Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 9 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 09Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 10 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 10Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 11 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 11Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 12 - Chevrolet Silverado 1500 2019 2 7 turbo 4 Perex
Downsizing fungovat může, ale když se to přežene a dá se moc malý motor pro moc velké auto, tak je výsledek opačný. Už se na to přišli i Američané v případě jejich pick-upů

Zdroj: Car&Driver

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše