Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj
23.1.2019 | Mirek Mazal
Zmenšování objemu a počtu válců v motoru a jejich nahrazování turby je prezentováno jako cesta k nižší spotřebě paliva. Může to tak fungovat, i zde ale platí, že všeho moc škodí, přišli na to už i Američané.
Zmenšování motorů a nahrazování zdvihového objemu a počtu válců přeplňováním se nevyhýbá žádnému automobilovému segmentu. Menší turbomotory se tak dnes dostávají i pod kapoty strojů, u kterých bychom to rozhodně nečekali. Mluvíme teď o amerických pick-upech, u nichž je tradiční pohonnou jednotkou benzínový atmosférický osmiválec o objemu alespoň 5 litrů.
Zřídka v nich potkáte naftový motor, v poslední době naopak stále častěji přeplňované šestiválce. Existují ale extrémy v podobě verzí poháněných „malými” přeplňovanými čtyřválci. Prozatím nejdále tímto směrem zašly automobilky Ford a Chevrolet, v jejichž případě u těchto velkých aut můžeme najít i čtyřválcové turbomotory o objemu 2,7 litru. Hlavním důvodem jejich zástavby má samozřejmě být nižší spotřeba paliva, pochopitelně. A EPA, americký úřad, který spotřeby stanovuje, to svými testy potvrzuje a u čtyřválců opravdu uvádí nižší čísla. Jenže jaká je praxe? Právě to ukázal test amerického magazínu Car a Driver.
Jeho redaktoři otestovali nový Chevrolet Silverado 1500 modelového roku 2019 současně ve dvou verzích. Sešly se jim varianty právě s novým turbem 2,7 a s inovovaným 5,3litrovým atmosférickým osmiválcem. Překvapením bylo, že V8 vyšel z testu s lepší spotřebou než téměř poloviční agregát, a to při úplně stejné jízdě s verzemi s pohonem 4x4 a osmistupňovou automatickou převodovkou.
Technická data uvádí u menšího motoru kombinovaný apetit 11,8 litru na sto kilometrů, zatímco vidlicový osmiválec měl spotřebovat 13 litrů na sto. Magazín používá při svých testech ustálenou trasu o délce 320 km, která převážně vede po dálnicích s limitem 120 km/h.
Výsledky byly skutečně opačné. Ačkoli se těžší model prezentoval papírově vyšší spotřebou, praxe ukázala nižší hodnoty. Menší pohonná jednotka pohltila 13 litrů, kdežto plnokrevný V8 potřeboval jen 11,2 l/100 km. To znovu ukazuje, že downsizing není univerzálně funkčním řešením vedoucím k nižší spotřebě paliva. Zejména v případech, kdy je motor neadekvátně malý a je i přirozenou jízdou příliš zatěžován, si jeho činnost vyžádá až příliš mnoho paliva. Objemnější motor Chevroletu si tak s velkým pick-upem efektivněji poradil i bez turba a stejné zkušenosti jsme udělali i s jinými nevhodnými kombinacemi - naložená Škoda Octavia Combi 1,0 TSI také žádnou zázračnou spotřebu paliva nemá.
V případě Silverada je atmosférické ústrojí vybaveno dynamickým řízením zapalování, které umí deaktivovat válce během jízdy. Americký pick-up ve vrcholné verzi má navíc proti čtyřválcovému motoru navrch v počtu cca 45 koní, a to v reálném světě dokáže opravdu snížit průměrnou spotřebu více než jakékoliv osekávání zdvihového objemu. Přitom je tato verze o téměř 100 kg těžší. Downszing je tady jasná prohra a bude tím větší, čím více budete od auta chtít...
Downsizing fungovat může, ale když se to přežene a dá se moc malý motor pro moc velké auto, tak je výsledek opačný. Už se na to přišli i Američané v případě jejich pick-upů
Zdroj: Car&Driver
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis