Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Hong Kong je plný opuštěných, ač často cenných aut. Má to pozoruhodné důvody
2.3.2018 | Petr Miler
Nepěkný pohled se naskýtá člověku v okrajových částech Hong Kongu - i velmi cenná auta tam bez zájmu kohokoli zarůstají křovím. Proč to tak je?
Když člověk ve středu Evropy potká opuštěné auto, zarůstající kopřivami, většinou to je „stodvacítka”, stará Lada nebo něco podobného. Ne, že by nás pohled na takové konce nermoutil, alespoň z ekonomického hlediska ale lze podobný výsledek pochopit - majiteli už vůz ani nestojí za snahu ho prodat, byť za láhev whisky, neboť celou transakci by provázela ještě „ekodaň” mnohonásobně větší výše, kterou ani jedna ze stran obchodu není ochotná platit. A komu by se chtělo investovat do jeho sešrotování.
Jak se dozvídáme, v Hongu Kongu stíhá podobný osud docela jiná auta - lidé tam nechávají hnít vozy, které by u nás mohly nejen udělat velmi dobrou službu, ale byly by i pýchou svých majitelů. Na fotkách níže se můžeme na pár takových podívat. Fotografie pocházejí od Michaela Tracyho, amerického geologa, který nyní pracuje v Hong Kongu. Má rád auta a na svých výletech městem fotografuje také ta, o která už nikdo nemá zájem. A naráží na překvapivé množství překvapivě vzácných aut.
Podívejte se sami na fotky níže - vidíme tu věci jako Rolls-Roycy a Bentley, ne až tak stará BMW, Mercedes CLS, Range Rovery, Jaguary, Porsche, věci jako Peugeot 205 GTi, Audi S4 a spoustu výjimečných Japonců. Subaru Impreza WRX, Nissany Skyline GT-R a „Walkerovy” Toyoty Supra jsou tu skoro kolorit. Také si mezi snímky všimněte Mitsubishi Pajero Evolution, to je doslova rarita. Spousta z těchto vozů by u nás měla cenu statisíců nebo i přes milion korun, tady čekají na smrt - třeba to fialové Bentley je odstavené už přes 10 let. To by bylo skoro neuvěřitelné v jednom případě, tady jsou takových aut desítky a to jsme vybrali jen něco.
Na místě je pochopitelně otázka, proč se něco takového děje autům takové hodnoty, jsou snad v Hong Kongu tak bohatí? Do jisté míry také a v konkrétních případech mohou být důvody i jiné, jak ale přibližuje pro změnu Michaelův bratr David, tím jednotícím jsou extrémně vysoké náklady na provoz auta, které jsou Hong Kongu vlastní.
Za běžné, že za obyčejné auto zaplatíte ročně okolo 300 tisíc Kč jen za povinné pojištění a silniční daň. Město je přelidněné a parkování v jeho centru vždy placené, jen to přijde člověka okolo 100 tisíc Kč ročně při cestách za prací a zábavou. Levný tu není ani benzin, palivo jen za ježdění v rámci města přijde na cirka 500 tisíc korun za rok. A servis a další nezbytnosti snadno přidají dalších 100 tisíc. To je dohromady 1 milion korun a ještě jste si nekoupili samotné auto ani místo, kde jej budete nechávat, když zrovna nikam nejedete.
A jsou tu i další příčiny specifické pro Hong Kong, které v kombinaci s výše zmíněným mohou udělat odpad i z pár let starých luxusních aut. Jednak si tamní kultura potrpí na novost více než na cokoli jiného, takže Toyota Supra z dekádu starých dílů Rychle a zběsile není symbol vysoké úrovně, podobně jako minulá generace luxusních Mercedesů či BMW. A třebaže jsou skoro všichni lidé v Hong Kongu na naše poměry velmi bohatí, jsou tu i tak velké sociální rozdíly - někteří jsou na tom tak době, že si mohou dovolit kupovat nová auta každou chvíli, většina ostatních dává s ohledem na náklady na provoz přednost hromadné dopravě nebo obyčejným vozům.
Přidejte si k tomu fakt, že vyvézt auto z Hong Kongu je administrativně velmi náročné a snadno se stane, že se na úroveň místní zrezivělé Škody 120 dostane zachovalé BMW 760Li - prostě je dražší či komplikovanější s ním udělat cokoli jiného, než ho prostě odstavit v okrajových částech města a nechat je na pospas vlastnímu osudu nebo je bez uhrazené silniční daně nechat stát před domem a čekat na zázrak. Udržovat ho při životě za cenu vysokých administrativních nákladů se ani bohatým nechce, zákazníků pro takové ojeté auto je minimum a něco jako vrakoviště, kde by se dal aspoň prodat na díly, je v Hong Kongu prakticky neexistující věc. Zcela vůz likvidovat se pak buď majiteli nechce, nebo to prostě nechce platit - recyklace oceli se kvůli blízkosti Číny s levnou novou ocelí v těchto koutech světa vůbec nevyplatí, takže „ekologická likvidace” je znovu drahá věc.
Byť situace v Hong Kongu je ve své celistvosti zřejmě neopakovatelná, do jisté míry je tamní stav věcí varovný i pro nás - jakékoli zvyšování administrativních nákladů na provoz či převod auta činí obtížně uplatnitelnými i jinak použitelné vozy a dopředu maluje jejich smutný osud. Z pohledu na vozy v hongkongských ulicích bolí srdce, však mnohé by mohly jen s trochou péče jezdit...
Tahle auta byla za poslední rok zachycena v Hong Kongu. Jistě nejsme sami, komu přijde škoda je nechat na pospas vlastnímu osudu...
Zdroje: Jalopnik, carsofhongkong@Instagram
Bleskovky
- Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
včera - Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
28.1.2025 - Sprint Tesly Cybertruck proti nadupaným SUV Rolls-Roycu a Mercedesu je mnohem vyrovnanější, než by vás napadlo
27.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Předčasný konec testů v Portimau včera 17:44
- Masarykův okruh v roce 2025 včera 17:16
- KTM 125 SMC R a 390 SMC R 2025: malé supermota včera 08:00
- Test Superbike v Algarve: Kdo jiný než Toprak? 28.1.2025
- 28. a 29. ledna testy WSBK a WSSP v Portimao 28.1.2025
Nejnovější články
- Černé vlajky u Ferrari? Němci vyzkoušeli čínský supersport, který nabízí přes 1 200 koní za cenu 541koňového Porsche
včera - Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
včera - Bugatti, které po 4 měsících zruinovalo autopůjčovnu, nikdo nechce koupit. Ani 25 milionů za něj majiteli nebylo dost
včera - To byste nevymysleli. BMW se spojilo s Teslou a Číňany, společně žalují EU kvůli jejím krokům proti čínským autům
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva