Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Trump vzal Kalifornii právo určovat tvrdší emisní limity, pro svět aut to může být spása
20.9.2019 | Petr Prokopec
V době, kdy se politici předhání v tom, kdo auta vezme více pod krkem, dělá Donald Trump pravý opak. Jeho krok vypadá zpátečnicky většímu množství lidí ale může dopřát lepší auta.
Americký prezident Donald Trump tento týden oznámil, že federální vláda odebírá státu Kalifornie právo stanovovat přísnější emisní limity, než je tomu ve zbytku USA. Dojít tak má ke sjednocení pravidel, za což nehoroval jen on, ale také organizace National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) a Environmental Protection Agency (EPA).
Řada lidí nechápe, proč to Trump vůbec dělá, však Kalifornie má jako jeden ze států USA jistou autonomii a nikdo by ji neměl bránit v tom, aby si určovala pravidla pro sebe a své občany. Zní to logicky, realita je ale složitější. Potíž je v tom, že Kalifornie je příliš velká, lidnatá a bohatá, aby její opatření mělo jen výše popsaný dopad. Automobilky logicky nebudou vyrábět různá auta pro různé státy USA, a tak se v podstatě všechny řídí kalifornskými pravidly, neboť když obstojí tam, obstojí i jinde. Tak se stalo, že Kalifornie nepřímo určuje emisní limity pro celé USA, a to je něco, co se federální vládě nemůže líbit - pravidla na centrální úrovni chce určovat ona.
Tak se stalo, že Kalifornii kdysi přidělená možnost o tamních emisních limitech rozhodovat byla tomuto státu zase odebrána. Podle kritiků Trumpova administrativa tímto krokem jednoznačně dokázala, že zcela ignoruje hrozby spojené s klimatickými změnami, jenže ani to není tak jednoduché. Sjednocení a zároveň zmírnění limitů nakonec Spojeným státům může prospět, a to nikoliv jen ekonomicky, ale také ekologicky.
Je totiž třeba si uvědomit, že stále tvrdší pravidla stále více zatěžují vývojové a výrobní rozpočty automobilek, a to nové vozy činí stále dražší. Kupříkladu šéf evropského Fordu kdysi řekl, že regulace EU dělají auta dvakrát dražšími, přinejmenším ta mainstreamová. Americký prezident tak na svém účtu na Twitteru uvedl, že sjednocení pravidel „povede k produkci aut, která budou pro zákazníky mnohem levnější, zároveň se ovšem výrazně navýší bezpečnost. Díky této cenové a bezpečnostní výhodě naroste produkce, za čímž bude stát i fakt, že starší a vysoké emise produkující auta budou moci být nahrazena novými, které jsou vůči životnímu prostředí extrémně přátelské.“
Právě těmito slovy Trump uhodil hřebíček na hlavičku - i když budou pravidla pro nová auta benevolentnější, pořád to budou úspornější, čistší a bezpečnější vozy, než ty starší. Takže pokud si někdo kvůli vysoké ceně nemůže pořídit nové auto a jezdí třeba s 10 nebo 20 let starou ojetinou, moc jste mu jako vláda nepomohli. A ještě méně mu pomůžete, pokud mu budete nutit ještě dražší elektromobil.
Pokud bude EU postupovat dosavadním směrem, evropský vozový park bude v průměru leda nadále zastarávat, což logicky znamená, že vůči životnímu prostředí nebude zrovna ohleduplný. Oproti tomu v Americe je díky sjednocení pravidel velká šance na omlazení vozového parku, což pro změnu povede ke zlepšení kvality ovzduší. Jakkoliv tedy Trump na první a hlavně na ten aktivistický pohled dělá krok zpátky, reálně spíše míří kupředu, a to hlavně před starý kontinent.
Právě v tom spočívá naděje jeho kroku i pro nás. Pokud automobilová Evropa pod tíhou nových regulací začne chřadnout a v USA se stane po rozvolnění pravidel pravý opak, bude pozice Bruselu mnohem hůře obhajitelná. Dosud totiž všichni táhli za podobný provaz a nikdo nebyl schopen ukázat, jak by to také mohlo vypadat, kdyby někdo stále přísnější limity nezaváděl. Trump se utrhl a USA mohou jít příkladem.
Ekonomická pozitiva jsou mimo debatu. Trump nakonec kdysi sliboval více pracovních míst a tento slib by nyní mohl splnit, neboť navýšení produkce povede k náboru nových zaměstnanců. Sjednocení pravidel a uzamčení nového limitu spotřeby ve výši 6,7 l/100 km pro roky 2021 až 2026 (v Evropě 3,6 litru nafty a 4,1 litru benzinu) má tak nesporné výhody.
Kalifornie si to ale nemyslí a již dříve oznámila, že pokud na sjednocení pravidel dojde a emisní standardy budou vůči předchozím návrhům administrativy Baracka Obamy zvýšeny, dojde na soudní při. Následovat tedy nejspíše bude dlouhá právní bitva, pozice Kalifornie v ní ale bude ošemetná. Organizace EPA totiž dodala, že právě Kalifornie „bude muset nyní zdvojnásobit své snahy, aby se vypořádala s nejhorší kvalitou ovzduší v celých Spojených státech, a dosáhne tak národních standardů“. I přes zmíněný přístup se Kalifornie nemůže chlubit zrovna čistým ovzduším a změna přístupu by tak mohla prospět i ji samotné.



Americký prezident Donald Trump splnil, co slíbil
Došlo tedy na sjednocení limitů, standard pro léta 2021 až 2026 byl zároveň navýšen na 6,7 litru na sto kilometrů
Zdroje: Reuters, Donald Trump@Twitter
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 6 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 8 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 9 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 11 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva