Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle zbylo z BMW i3 po devastujícím požáru. Prakticky nic
9.12.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
S přibývajícími elektromobily si je třeba zvykat na nové věci. A není to jen fakt, že s nimi nedojedete moc daleko, i následky požáru překvapí.
Elektřinou poháněná auta rozhodně nejsou nový vynález. Ve vlnách nezřídka odpovídajících touze některých zbavit tu či onu část světa závislosti na ropě se po počátečním boomu vracely na scénu celé minulé století, nikdy ale neprorazily kvůli svým přirozeným limitům - vysoké ceně a omezenému dojezdu resp. dlouhé době dobíjení.
Žádný z těchto limitů do dnešního dne uspokojivě vyřešen nebyl, jakkoli jistý posun vpřed nastal. Situace na silnicích by dnes nebyla jiná než před léty, nebýt extrémních podpor nadnárodních i národních autorit, které činí z jinak zcela neprodejného zboží alespoň trochu prodejné. Elektřinou poháněné vozy tak vídáme v provozu častěji než dříve a je třeba přijmout za svá jejich specifika.
Některá z nich už jste možná poznali sami. Např. na podvečerní setkání s Peugeotem iOn ploužícím se po rychlé okresce asi 75 km/h prakticky neviditelně kvůli sotva svítícím světlům (vše je pochopitelně projev úporné snahy dojet do cíle) nelze hned tak zapomenout. A jedno z trochu jiného ranku vám ukážeme nyní.
Elektromobily totiž vlastně trápí jediná věc - akumulátory. Ty se starají o vysokou cenu (neboť jsou drahé), omezený dojezd a relativně vysokou hmotnost (protože jejich měrná kapacita není dostačující) a také dlouhou dobu dobíjení - protože energii do nich nelze při snaze udržet je fit déle než pár měsíců nelze „napěchovat” během pár minut jako palivo do nádrže. Zatím, dodají optimisté, jenže už několik generací takto smýšlejících lidí ale od prvního vyřčení podobného „zatím” v mezičase pomřelo.
Podstatně lepší akumulátory za rozumnou cenu jsou zkrátka v nedohlednu, proto se automobilky snaží tento limit řešit jinak. Akumulátor prostě dramaticky nezmenšíte, „nezlehčíte” ani nezlevníte, se zbytkem auta se ale totéž udělat dá. Třeba takové BMW se tedy nepokouší o akumulátorový zázrak a v modelu i3 se vše ostatní snaží udělat lehké, jak to jen jde. Výsledkem je sice extrémní cena na auto takového typu, zvláště uvážíme-li všechny nepřímé dotace, nicméně jeho řešení je zajímavé - skoro všechno je tady z karbonu resp. CFRP, plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny, velmi lehkým, pevným a drahým materiálem.
Někteří možná budou mít problém uvěřit, co vše v i3 z CFRP je a právě pro takové byl proveden „důkaz požárem”. Pochopitelně ne záměrný, to jen v domě jednoho amerického zákazníka dostatečně neuhasili popel po ohňostroji a od něj pak vzplanul celý dům. I s BMW 3 a i3 uvnitř. A právě srovnání jeho následků pro tato dvě auta je zajímavé.
BMW 3 vypadá jako každé druhé auto po veselicích některých Francouzů - je zničené, bezpečně ale poznáte, o jaké auto šlo. Že vedle něj stála také i3, byste možná ani nemuseli věřit. Nezbylo z ní prakticky nic - jen hora popela a pár hliníkových nosníků. Jinak je to jen hora popela protkaná zbytky kabelů.
Nevíme, jestli toto lze přičíst elektromobilům k dobru, ale když je zapálíte, nezbude z nich skoro nic. Na každý pád je to pozoruhodné, taková totální devastace auta „pouhým” požárem v domě dosud nebyla a snad ani nemohla být zdokumentována. Podívejte se na to sami...
Dům zachvátil požár, který se samotným autem neměl nic do činění
Z BMW řady 3 zbylo klasické torzo
Z BMW i3 nezbylo prakticky nic, jakkoli malé karbonové částečky v prázdné garáži přežívají i po úklidu
Pro úplnost pohled na i3, když zrovna neshoří
Zdroj: BMW i3 Blog přes Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 3 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 07:49 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 12.17. 22:54 - mattonecz
- Rychlodotazy 12.17. 21:13 - TomyTom
- Volkswagen obecne 12.17. 12:52 - Brus
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.17. 11:52 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.17. 10:14 - pavproch
- Politický koutek 12.16. 21:18 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.16. 18:23 - abgx1