Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle jsou auta VW s fiktivní spotřebou, škodovek je 83 tisíc
14.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jen letos v rámci modelového roku 2016 pustil VW do oběhu přes 400 tisíc aut se zfixlovanou spotřebou resp. nepřesnými emisemi CO2.
Nesrovnalosti v udávané spotřebě paliva resp. emisích CO2 některých modelů koncernu Volkswagen dostávají reálnější obrysy. Volkswagen zveřejnil seznam automobilů a motorů, kterých se tato záležitost týká. A je to opět překvapení - původně bylo naznačováno, že se jedná pouze o modely snažící se o co nejnižší spotřebu paliva, zejména rozličné Bluemotiony, GreenLiny a jim podobné vozy. Nakonec se ale jedná o podstatně širší paletu vozů, které nic takového nespojuje.
Automobilka zatím zveřejnila pouze seznam úplně nových aut, tedy těch vyrobených pro modelový rok 2016. Na seznamu jsou pochopitelně nejen Volkswageny, ale i modely značek Audi, Seat a Škoda - a zrovna škodovek je tam vážně spousta. Drtivá většina postižených motorů jsou diesely, najdeme zde ale i benzinové vozy.
Celkem má být - jen z nedávno vyrobených aut - postiženo 430 046 tisíc automobilů, celkově jich má být asi dvonásobek. Ze zatím zveřejněného seznamu připadá 15 733 na značku Audi, 32 161 je Seatů, 83 282 aut jsou Škodovky, 281 617 zasažených je osobních Volkswagenů a zbylých 17 253 jsou užitkové Volkswageny. Audi tu má dva modely, A1 a A1 Sportback. Seatů a Škodovek je požehnaně, stejně jako Volkswagenů.
Z motorů tu vidíme velmi často dieselové tříválce o objemu 1,4 litru s výkony 75, 90 a 105 koní, které se montují např. do Škody Fabia nebo do Rapidu. Na seznamu jsou také 110- a 120koňové dieselové šestnáctistovky v Octavii a Superbu, 110-, 150- a 190koňová dvoulitrová TDI a také 2,0 TDI o 184 koních v Octavii RS TDI. Benzínové motory u Škodovek postiženy nejsou.
Naopak u Volkswagenu ano. Kromě výše zmíněných dieselů, které se do aut dalších značek koncernu také montují, vidíme 220- a 300koňové benzínové čtyřválce, montované do Golfu GTI a ještě ostřejšího R, ale také 1,0 TSI o 95 koních v modelu Polo a 1,2 TSI o 105 koních a 1,4 TSI o 125 koních v modelu Jetta. Postižený je také motor 1,4 TSI o 150 koních v Passatu Variant, jinak vidíme stejné motory jako u Škodovek. Přesný seznam naleznete v tabulkách úplně dole.
VW při měření udávané spotřeby paliva resp. emisí CO2...
Pořád ovšem nejsou známy přesné příčiny nesrovnalostí. Můžeme se podivovat nad tím, proč Volkswagen vůbec něco takového přiznával, když emise CO2 a udávaná spotřeba ve světle Dieselgate nikoho nezajímaly a s ohledem na tvrdé pokuty s nimi nějak manipulují všichni. Domněnek se může najít řada, přesný důvod je však stále neznámý. Stejně jako detailní příčiny rozdílných hodnot emisí CO2 u uvedených motorů.
Je možné, že Volkswagen nějakým způsobem u testů NEDC skutečně podváděl, tedy že auta upravoval i nad rámec manipulací tolerovaných pravidly. Nedávné informace z německých médií hovořily např. o přehušťování pneumatik, jenže právě tohle je běžně využívaná praktika. Automobily tak, jak se testují v NEDC, téměř nejsou schopné běžného provozu, a to v rámci pravidel testu; Volkswagen ale mohl tato pravidla nějak překročit, řeč byla třeba o použití nestandardního paliva.
...zřejmě používal ještě „odvážnější” metody manipulace, než je běžné
Nová zjištění ohledně CO2 s Dieselgate nesouvisí, ale i v případě této aféry dochází k jistému posunu. Dozvídáme se, jakým způsobem se na „odpojovací zařízení” mělo přijít. Evropská unie, resp. její odbory zabývající se emisemi automobilů, údajně o existenci takového softwaru u Volkswagenu věděla už od roku 2011, ale nepodnikala žádné kroky, které by mohly směřovat k nápravě. Považovala postup koncernu za legální.
Existovala však údajně skupina úředníků, kteří s nečinností EU nebyli spokojeni. Hledali tedy organizaci, která by se proti praktikám VW postavila, až našli ICCT, Mezinárodní radu pro čistou dopravu. Ta ve spolupráci s americkými úřady EPA a CARB, Úřadem ochrany životního prostředí a Kalifornským výborem pro vzdušné zdroje, provedla vlastní výzkumy, při kterých byla obvinění oné skupiny úředníků potvrzeny.
Takovýto postup odhalení Dieselgate prý potvrdila Mary Nichols, ředitelka CARB, ovšem potvrzení Elzbiety Bieńkowskie, současné komisařky EU pro průmysl, zatím neexistuje. Nicméně, tenhle postup stále neosvětluje, proč se Volkswagen vůbec k nějakému podvádění přiznal, protože i po obvinění by jeho auta v certifikovaných testech jistě emisní limity splnila a řešila-li EU totéž už před čtyřmi léty, nemohla to pro něj být zcela nová situace. Za přiznáním tedy mohou stát úplně jiné, ale dost silné zákulisní tlaky.
Aférou Dieselgate jsou zasažena auta i v Evropě, resp. přesněji řečeno - mají motory s oním „odpojovacím zařízením”. Otázkou nicméně je, zda je něco takového v Evropě vůbec nelegální. V zápisu ze setkání homologačních úřadů EU z roku 2012 se píše, že „výrobce může vozu dát nastavení, které není normálně používáno pro běžnou jízdu”. Lze namítnout, že zkoušky při takovém nastavení jsou reálně úplně k ničemu, ale to lze namítnout i k měření spotřeby v cyklu NEDC a celému tomuto virtuálnímu světu normovaných testů.
Novější dopis šéfa britské divize Volkswagenu Paula Willise, adresovaný Dopravnímu výboru britského House of Commons, který prosákl na veřejnost, říká, že „je stále v šetření, zda předmětný software znamená 'odpojovací zařízení' dle pravidel EU”. Ani Volkswagen tedy stále neví - nebo se tak aspoň tváří - jestli podváděl i v Evropě. Výše zmíněný zápis z roku 2012 ovšem naznačuje, že de iure nepodváděl a my tento názor sdílíme, jakkoli fakticky vadný přístup VW (a zřejmě nejen VW) je...
Seznam vozů koncernu VW modelového roku 2016 s „nesrovnalostmi” v udávané spotřebě paliva resp. emisí CO2
Tato auta jsou postižena „nesrovnalostmi” v emisích CO2, říká Volkswagen
Původně se hovořilo jen o úsporných modelech jako VW Golf Bluemotion nebo Škoda Roomaster GreenLine. Nakonec jsou ale zasažena i auta docela jiná, třeba Škoda Octavia RS TDI...
Zdroje: VW, Handelsblatt, Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 18 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 16 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 2 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 11.22. 14:09 - Zajda
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins