Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl
24.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Než se Saab coby automobilová značka odebral na věčnost, prodával chvíli nový model 9-5. Vznikl i v této verzi, o jejíž existenci sotvakdo věděl, teď si ji můžete koupit.
Automobilka Saab se v posledních dekádách potácela na hraně propasti. Její cesta do pekel začala v pro nás revolučních časech, kdy se švédský výrobce aut oddělil od mateřské firmy a spadl nejprve částečně, později i zcela do područí amerického koncernu General Motors. Ten jako by nevěděl, co si se severskou automobilkou počít a když se začala v prvé řadě zabývat znovuvynalézáním techniky Opelu či jiných odnoží GM, zamířila postupně ke dnu.
Faktický konec nastal v roce 2009, když GM zkusil Saab prodat. Firmy se ujal malý nizozemský Spyker, kterému rychle došly peníze na cokoli a přišel snad od začátku nevyhnutelný krach. Zbytky firmy později spadly do rukou čínskému konglomerátu NEVS (National Electric Vehicle Sweden), který ale nezískal licenci na znak Saabu. Takže i když NEVS dnes nějaká auta vyrábí, Saaby už to alespoň formálně nejsou.
Dnes se ale vrátíme dále do minulosti - do doby, kdy už během vlády Spykeru přišla na trh nová vlajková loď s tradičním názvem 9-5. Sedan vyšší střední třídy byl vyprojektován ještě pod vedením General Motors a i když z něj byl cítit Opel Insignia, nezajímavé auto to nebylo. V tehdy nové 9-5 se podařilo skloubit typicky odvážné řešení tvarů a vnitřního uspořádání, přijít s pár zajímavými nápady a zejména slušnými čtyřválcovými turbomotory. Vůz byl přijat obecně pozitivně, k úspěchu to ale nevedlo.
Zákazníci si stihli zakoupit jen 11 280 exemplářů sedanu. Jako bonus vzniklo provedení kombi, které nikdy nebylo standardní cestou prodáno, až po krachu automobilky se 22 z 27 existujících prototypů rozprodalo v aukci do různých koutů světa. Některé z 27 přeživších se do konce objevily i v České republice, což ze chápat jako hodně velkou vzácnost. Jenže skutečně nejvzácnější Saab 9-5 vám ukážeme teprve dnes.
Jedná se o model 9-5 s jedinečným šestiválcovým vznětovým motorem o výkonu cca 250 koní a 550 Nm. Původ pohonné jednotky není zcela jasný, proto není možné přesně zjistit její parametry. Dieselová 9-5 se prodávala, ale maximálně se dvoulitrovým čtyřválcem pod kapotou, šestiválec se v nabídce nikdy neobjevil a o jeho vývoji si jen špitali vrabci po střechách.
Zjevně ne marně. Dle dnes známých informací byl naftový šestiválec vyvinut ve spolupráci s italskou společností VM Motori. Nebyl daleko od sériového nasazení, měl zamířit do Cadillacu CT a naftového Opelu Insignia OPC. Vše ale zmařily ekonomické problémy GM a následná úsporná opatření.
Prototypy naftové 9-5 s motorem V6 ovšem očividně vznikly a tento vůz se zdá být zcela hotový. Jak se k němu dostal jeho aktuální majitel, netušíme, ale exemplář s datem první registrace 2010 a šedým lakem nabízí za cenu 32 999 Eur (852 tisíc korun českých). Saab 9-5 2,9 TID6 jedinečný svým o motorem objemu najezdil 81 811 kilometrů, takže jej nikdo „nesušil” v garáži. Ve svém okolí jsme nenašli nikoho, kdo by alespoň tušil, že takové auto vzniklo a dostalo se do rukou obyčejného smrtelníka. S ohledem na raritnost vozu je požadovaná cena vlastně docela nízká - časem by se tato 9-5 mohla stát jednou z velmi ceněných vzpomínek na poslední dny automobilky Saab...
Švédsky unikát mohlo kdysi rozvířit fádní nabídku sedanů vyšší střední třídy. Nestalo se to, raritní stroj s naftovým šestiválcem ale aspoň dnes víří nabídku fádních ojetin...
Zdroj: Auto Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 8 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 11 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
dnes
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie