Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla má průšvih. Model S má problém se zavěšením, majitele nutila o vadě mlčet
10.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video, doplněno) Model S může za jízdy upadnout kolo kvůli vadnému čepu. Tesla majitelům nabízí úhradu půlky opravy, výměnou za mlčenlivost.
Tip: Přečtěte si o dalším vývoji této kauzy - útočná obrana Tesly příliš úspěšná nebyla, nevzala ji ani média, ani investoři.
Není novinkou, že Tesly Model S mají problémy se spolehlivostí. Nově se ukazuje, že vyměnit některé je až pozoruhodně drahé, i když vezmeme v úvahu, že Tesla je luxusní auto a vyšší provozní náklady se dají očekávat. Nejsou to ale všechny zprávy z poslední doby, které by si Tesla vzhledem ke způsobu svého financování nepřála slyšet.
Ta další na první pohled není zase tak zajímavá - u jednoho z vozů modelového roku 2013 selhaly kulové čepy horních ramen zavěšení předních kol. Auto mělo najeto 112 tisíc kilometrů a při takovém nájezdu není vůle v podvozkových komponentech nic až tak mimořádného. Jenže tady příběh jen začíná.
Při takové ani podstatně vyšší kilometráži by rozhodně nemělo hrozit úplné rozpadnutí těchto dílů. V dotčeném případě, který dokumentují i fotografie a video níže, před sebou máme dvě horní ramena z Tesly Model S, kde jeden čep má ohromnou vůli a druhý jde dokonce rukou rozebrat tak, jak by to v žádném případě jít nemělo. Na jeho kouli i v jamce vidíme korozi, která v tom též může mít prsty.
Pete Cordaro, majitel tohoto vozu, zveřejnil tohle video a další informace. Na fóru Tesla Motors Clubu píše, že mu kulový čep vyskočil z jamky při jízdě. Naštěstí to byla velmi pomalá jízda po rozbité cestě, na dálnici by to mohlo znamenat vážnou nehodu. Vůz nechal odvézt do servisu, aby byl problém opraven, pochopitelně. Auto už však nebylo v záruce a i přes fakt, že takhle masivní opotřebení označili technici za abnormální, Tesla odmítla opravu uhradit.
Potud lze postup Tesly vnímat jako možný, třebaže jej nelze zařadit do množiny „zákazník na prvním místě” či „sebekritičnost až za hrob”. Je-li ale vůz po záruce, dá se to pochopit, nikdo neví, jak jej zákazník používal a žádná automobilka nemůže díly dimenzovat na 200 tisíc kilometrů ujetých po „kočičích hlavách”. Náklady na opravu celkem činily 3 100 dolarů (cca 74 tisíc korun), nejspíš proto, že byl uvolněním náboje poškozen i vzduchový tlumič pérování. A Tesla nakonec nabídla majiteli auta uhrazení poloviny této částky.
Takže nakonec došlo i na velkorysost? Ani omylem, automobilka takovou možnost nenabízela jen tak. Tuto nabídku majitel dostal, když podepíše dohodu o mlčenlivosti - tedy když se zaváže k tomu, že o tomhle problému nikomu neřekne. A nikomu znamená opravdu nikomu - tj. ani se o něm nebude veřejně šířit, ani na něj neupozorní úřady.
V dohodě stálo mimo jiné toto: „Dále se zavazujete, že nezačnete, nebudete se účastnit ani vědomě nepomůžete jakékoliv soudní či jiné žádosti či procesu proti Tesle nebo s Teslou svázaným lidem na základě faktů, požadavků a nároků, které vedou či jsou svázány s touto dohodou.” Jestli Cordaro dohodu podepsal či nikoliv, nemáme potvrzeno. Víme ovšem, že si problém pro sebe nenechal, že s ním šel jak na internet, tak i za National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), úřadem starajícím se o bezpečnost aut na amerických silnicích.
O problém s kulovými čepy se již nějakou dobu ví, mluví se o něm v posledních několika týdnech a i Cordarův příspěvek na fóru pochází z konce dubna tohoto roku. Tesla však už v březnu roku 2015 vydala technický věstník pro servisy, ve kterém hovoří o problému se spodními kulovými čepy, což je v podstatě stejný díl jako ten, který selhal v Cordarově autě, jen je otočený vzhůru nohama. Netřeba dodávat, že také může mít za následek uvolnění náboje kola - a potenciálně vážnou nehodu.
Technický věstník hovoří o „problému nesouvisejícím s bezpečností jízdy”, ovšem když vám za jízdy upadne kolo, bezpečnost jízdy to ohrožuje zcela zásadně. Možná si vzpomenete na problém koncernu GM se spínacími skříňkami, které za určitých okolností dovolily za jízdy otočit klíčkem a tak vypnout motor. Výsledkem bylo několik mrtvých, skandál větší než Dieselgate a svolávací akce na počet aut v řádu milionů. I tohle chtělo GM původně řešit potichu technickým věstníkem pro servisy.
Problém s kulovými čepy je také dost nebezpečný, jak stojí i výše. Jenže problémy se nevyhýbají žádné automobilce, svolávacích akcí kvůli opravě nějakého problému je dnes a denně hromada a nikdo se nad nimi příliš nepozastavuje. Co je v tomhle případě problém, je fakt, že Tesla kvůli kulovým čepům nezahájila preventivní svolávací akci hned, jakmile ho uměla odstranit, ale potichu opravovala auta až ve chvíli, kdy problém skutečně nastal. A především: majitele problematických aut nutila popsaným způsobem o problému mlčet.
Reakce NHTSA přišla záhy: „Úřad neprodleně informoval Teslu, že jakákoliv slova naznačující, že spotřebitelé by NHTSA neměli kontaktovat ve věci obav o bezpečnosti jsou nepřípustná a NHTSA žádá, aby Tesla taková slova vyloučila. Zástupci Tesly sdělili, že nic takového nebylo v úmyslu,” píše se v prohlášení, které dostal web Daily Kanban, který kauzu medializoval jako první.
NHTSA dále uvedla, že od října 2015 přijala 33 stížností na praskající součásti zavěšení Model S že „přinejmenším někteří ze stěžovatelů” byli při snaze věc řešit s Teslou žádáni o zachování mlčenlivosti výše zmíněným způsobem. A označila takové praktiky za „problematické”.
Agentura nyní zjišťuje, jestli je problém v konstrukci dílu, či jde „jen” o vadnou sérii. Od toho se jistě budou odvíjet další kroky - především asi velikost svolávací akce, odhadujeme. Už z výše zmíněného je pravděpodobné, že existuje více lidí, kteří měli podepsat či podepsali podobnou dohodu o mlčenlivosti a kteří ji nyní dodržují. Je těžké v tuto chvíli zjistit, jak rozsáhlý tento problém je, mimo jiné proto, že dohoda zavazuje i k mlčenlivosti o samotné existenci dohody. Níže si můžete projít její vzor - už existence takového dokumentu naznačuje, že ze strany Tesly nešlo o ojedinělou praxi.
Níže dále najdete kromě fotek Peta Cordara a videa také několik dalších obrázků rozbitých Modelů S a jejich podvozků Jestli tahle upadnutá kola a související nehody mají stejnou příčinu, nelze potvrdit, může to být jen následek karambolu způsobeného něčím jiným, s upadnutým kolem coby následkem. Na další informace čekáme, pokud se ale ukáže, že Tesla takto zatajovala rozsáhlý problém, který pak skutečně způsobil nehody, bude to pro ni velká patálie. Zatím se k věci dále nevyjádřila.
Doplněno: Automobilka i uprostřed kalifornské noci vydala k celé věci zatím napůl formální vyjádření na svém blogu. Konstatuje, že problém se zavěšením Peta Cordara je neobvyklý, ojedinělý a údajně způsobený dlouhou blátivou příjezdovou cestou k domu majitele. Dále uvádí, že proti ní není vedeno žádné vyšetřování, že byla NHTSA pouze dotázána v rámci „rutinního screeningu” a úřad nezahájil žádné další akce. Dále Tesla odmítá, že by od majitelů vyžadovala podepsání dokumentu, který by jim bránil v informování úřadů o potížích s vozy, označila to za „absurdní”. Přesto připustila existenci zmíněné dohody a její použití označila za „ojedinělé” s cílem vyhnout se případným soudním sporům. Dále se označuje za nejvíce o bezpečnost se starající automobilku a napadá autora původního článku. Celý příspěvek najdete zde - na další reakci NHTSA (protože její prvotní reakce pokračující vyšetřování potvrdila a 33 hlášených případů nenaznačuje nic „ojedinělého”) a majitele dotčeného vozu, či případně dalších majitelů si musíme počkat do pozdějších odpoledních či večerních hodin našeho času.
Tohle jsou fotky poškozených dílů z vozu Peta Cordara
Další fotky ukazují poškozené díly i upadlá kola Model S, příčina ale nemusí být ve všech případech tatáž
Nevyplněný formulář pro podobné případy ukazuje, že výše popsaná praxe nebyla u Tesly ojedinělá
Zdroje: DailyKanban.com, Tesla Motors Club, Keef Wivaneff@Flickr
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 5 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 7 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 9 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 22:39 - GeneHawkins
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch