Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tento vynález staví metr tunelu za 3 minuty, skládá ho jako z kostek Lega
7.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Náklaďák zvaný zipper truck vozí posuvné bednění klenby, která je tvořena ze zapadajících segmentů. Šetří spoustu času i peněz.
Stavba tunelu bývá náročná a dlouhá věc, i pokud se nebavíme o pražské Blance - jejích 5,5 kilometru se stavělo přes 8 let. Pochopitelně, je-li tunel hluboko pod zemí, není moc jiných možností, než je velkými stroji vrtat, samotnou stavbu klenby tunelu lze řešit různě. A to jak v tomto případě, tak pokud jinak tunel stavíte tak, že vykopete dlouhou díru, vyzdíte stěny, nahoru nakladete stropní panely a celé to znova zasypete.
Využít lze technologie firmy Lock Block, která už dříve představila systém, jak rychle stavět tunely z předem připravených betonových tvárnic, které připomínají kostky Lega. Základem je náklaďák se speciální konstrukcí s kolečky, na který bagr naklade tvárnice do jednoduché valené klenby. A když je na místě vrchní klenák, kámen ve vrcholu klenby, náklaďák popojede dopředu, čímž nechá klenbu zapadnout do sebe. V tuhle chvíli to shora připomíná funkci zipu, proto se náklaďáku říká „zipper truck”.
Bez lepidla, bez ničeho - tahle technologie využívá vynálezu klenby, který se datuje do 4. tisíciletí před naším letopočtem. Vylepšuje ho ale o křížové výstupky a prohlubně v tvárnicích, díky kterým se dá tenhle systém připodobnit právě Legu. Podle prvního videa níže lze postavit metr takovéhoto tunelu asi za 3 minuty a 20 sekund, což je vskutku odvážné tvrzení. Ale když to tým dělníků natrénuje a když je dobrý přístup, proč ne.
A nejenže se klenba takto staví velmi rychle, je také ihned dokonale pevná. Není tedy třeba čekat v podstatě na cokoli, což pochopitelně šetří další čas - celkově má stavba tunelu touto cestou trvat jen 10 procent času ve srovnání s konvenčními metodami, 9 z 10 hodin tradiční výstavby tedy může být ušetřeno.
Druhé video ukazuje, co stavitelé vědí už dlouho - jak je klenba pevná. V tomto případě je po stranách zemina, tenhle tunel bude pod zemí, a shora po klenbě jezdí bagr jakoby nic. To je jedna z nevýhod tohoto postupu - musíte mít ke stavěné konstrukci přístup shora. I tak by šlo postavit tunel skrz Mont Blanc, museli byste ale vyhloubit extra prostor pro jeho stavbu A pochopitelně, můžete vykopat díru v zemi a klenbu postavit v ní anebo ji postavit na zemi a obsypat hlínou, třeba jako protihlukové opatření.
Na záběrech vidíme stavbu malého tunelu, „tunýlku” tak akorát pro auto, dle jde pouze o demonstraci. Lock Block už stvořila i základy podstatně širších tunerů a teoreticky toto řešení nemá podstatné limity co do šířky tunelu, je třeba mít jen vhodné „kostky” a pochopitelně i náklaďák, který s nimi bude s to pracovat. I onen malý tunel ale může mít své využití - jako stoka, propusť pro vodu pod silnicí nebo podchod pro pěší či podjezd pro cyklisty. Někteří si takto nechávají stavět třeba vinné sklípky. Je to postavené rychle a můžete na to zespodu nanést další vrstvu betonu a shora to zaizolovat, aby skrz neprotékala voda.
Podívejte se na to sami - videa jsou to i přes relativní rychlost postupu konstrukce dlouhá a rychlá, ale když si projdete screenshoty z nich, uvidíte vše během pár sekund ve velmi koncentrované podobě.
A aby nedošlo k mýlce, pod názvem „zipper truck” se skrývá ještě jedna věc, velká, žlutá a také používaná v USA. Je jím stroj, který třeba vlevo vepředu zdvihne středové dělicí zábrany, po své délce je přesune doprava dozadu a tam je položí na silnici. Může to udělat přes jeden jízdní pruh nebo přes dva, všechna kola má natáčecí. A snadno pro odpolední špičku, kdy lidi míří z města, vyrobí jeden pruh navíc pro tento směr na úkor směru do města, který měl o pruh víc během dopoledne. Funkci tohoto stroje nejlépe přiblíží fotky a videa úplně dole...
Tenhle zipper truck staví tunely...
... a tenhle geniálně snadno mění počty jízdních pruhů rychlým přesunem předělům mezi nimi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 2 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 07:49 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 12.17. 22:54 - mattonecz
- Rychlodotazy 12.17. 21:13 - TomyTom
- Volkswagen obecne 12.17. 12:52 - Brus
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.17. 11:52 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.17. 10:14 - pavproch
- Politický koutek 12.16. 21:18 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.16. 18:23 - abgx1