Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle udělají Kazaši Rolls-Royce z kde čeho, zepředu je jako pravý
22.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Není nové, že si na východě potrpí na symboly luxusu, i kdyby neměly být pravé. „Alternativní továrna Rollsu” v Kazachstánu ale přece jen překvapí.
Nikoho by nemělo urážet, když si někdo poctivou prací vydělá spoustu peněz a koupí si za ně spoustu pěkných věcí. Hezký dům, hezké auto, hezké oblečení... Ostatní by to měli vzít jako fakt, měli by přijmout, že Bill Gates prostě nemůže být každý a sami žít v souladu s tím, co odpovídá jejich možnostem. A nebo preferencím, pochopitelně - ne každý člověk chce své schopnosti nutně přetvořit v peníze či jiné materiální statky a uspokojení nachází v něčem jiném. Tak by to být mělo, jenže svět tak jednoduchý není.
Troufneme si říci, že tímto způsobem smýšlí spíše menšina lidí a teď si tím nechceme dobírat žádnou konkrétní skupinu. Jsou tu i bohatí lidé, kteří si příliš pěkných věcí nekupují, protože z různých důvodů nechtějí dávat své bohatství na odiv. Jsou tu méně majetní, kteří mají všechny úspěšné za zloděje a budou jim škodit pokaždé, kdy jen trochu budou moci. A pak jsou tu tací, kteří mají na něco, chtěli by ale mít více. Jenže jsou si vědomi toho, že vydělat si na to s jejich možnostmi prostě není možné, a tak se alespoň rádi tváří, že jsou něčím více, než čím ve skutečnosti jsou.
Takových jedinců jistě najde dost kdekoli na světě, Českou republiku nevyjímaje, není ale pochyb o tom, že jich ve společnosti existuje tím více, čím dále na východ se vzdalujeme od našich hranic. Proč tomu tak je, by vydalo na knihu, pro dnešek se ale smíříme s konstatováním, že se to projevuje i ve světě aut.
Ne snad, že by u nás neexistovali lidé, co staví různé repliky, o těch nejbizarnějších případech ale dozvídáme z východnějších destinací. Nedávno jsme tu měli ukrajinskou firmu, která přestavuje starý Mercedes S na nový a dosahuje docela přesvědčivých výsledků. Je to jistě zajímavé, ale Mercedes z Mercedesu... Dnes se vydáme dále na východ a ukážeme si, že z Mercedesu někde staví i Rolls-Royce. A dokážou ho „vykřesat” i z Chrysleru, mimo jiné.
Tento příběh má ale na rozdíl od toho ukrajinského hlubší kořeny. Jeho počátek se datuje k prvním létům této dekády, kdy Ruslan Mukanov z kazašského Šachtinsku snil o tom, že si jednoho dne pořídí Rolls-Royce. Hlavou v oblacích byl tedy dost, zvláště když se na podíváte na přiložené fotky a zjistíte, kde Ruslan bydlel, zároveň ale zůstal natolik při zemi, aby věděl, že si na takové auto nikdy nevydělá. Přesto ho chtěl, a tak se rozhodl, že si jej postaví „jinak”.
Pustil se tedy do stavby repliky a za základ vybral Mercedes W124. Na mechaniku vůbec sáhnout nehodlal, soustředil se na vzhled a vůz na Rolls-Royce Phantom předělal doslova na koleně. Jak můžete sami spatřit, s pomocí fotek si vytvořil hliněné modely dílů, které pak posloužily jako základ laminátových forem. Ty nahradily části karoserie původního Mercedesu a i když do cíle bylo v tu chvíli ještě daleko, Ruslan až do něj doputoval - detaily sehnal tu v Kazachstánu, tu něco objednal ze zahraničí a nakonec zvládl přepracovat rovněž upevnění zadních dveří takovým způsobem, aby se otevíraly proti směru jízdy.
Když se podíváte na výsledek pořádně, zjistíte, že některé detaily nesedí a W124 se v některých ohledech Rolls-Roycu proporcemi pochopitelně vzdaluje, pokud ale auto uvidíte nejprve zepředu, jako kopie vám nepřijde. Je navíc třeba brát v potaz to, že autor investoval do celé přestavby (pomineme-li jistě spoustu vlastního času) v přepočtu pouze 62 tisíc Kč, alespoň podle vlastních slov. A to prý nejdražší položkou byla velká kola s nízkoprofilovými pneumatiky. Pozoruhodné.
Jistě, na jednu stranu je to případ velmi ambiciózního vesnického tuzingu, jenže tady celý příběh nekončí. Auto si nejen v domovině autora získalo spoustu pozornosti, přišly nabídky na koupi za statisícové částky, kohosi ale právě v této atmosféře napadlo, že by takové auto nemuselo vzniknout jen jedno. S využitím Ruslanova know-how se tak z této podivnosti stal seriozně prezentovaný byznys, který dnes nabobtnal do až nečekaných rozměrů.
Níže na fotkách si ale můžete prohlédnout dvě prezentační přestavby kazašské firmy Shah Tuning. Ta nabízí i jiné úpravy automobilů, do jejího repertoáru ale nyní patří i stavba Phantomů z jiných modelů. Mercedes W124 je „standard”, problém není ani Chrysler 300C a firma se nebrání stavbě něčeho podobného na základech jakéhokoli proporčně srovnatelného auta. Nemáme zprávy o tom, kolik vozů bylo takto přestavěno, ale na jedné fotce vidíme na dílně hned dva rozpracované stroje, takže úplně malý byznys to nebude.
Bizarní? Jistě. Tvářit se jako majitel Rolls-Royce Phantom v místech, kde by jako pěst na oko působilo i nové BMW, je vážně svérázné. Ale když už tak už, že... A založit podnikání na kopírování cizího duševního vlastnictví také není dvakrát hodné obdivu. Podívejte se na výsledek sami, inspiraci si z toho ale raději neberte. Být hrdým majitelem Mercedesu W124 nebo staršího Chrysleru 300C není nic špatného...
Dnes najdete v Kazchástánu „továrnu na falešné Rollsy”. Zde má připravovaný exemplář ještě původní dveře Mercedesu, ani v jejich případě ale změna není neřešitelná, jak ukáží další snímky
Na začátku byl ovšem trochu nerealistický sen jednoho Kazacha...
...který došel poněkud realističtějšího zhmotnění. Vhodná kola byla pro autora největší problém, jak vidno i z fotografií
Trochu méně úplná kopie vznikla i z Chrysleru 300C
Pro srovnání originální Phantom před faceliftem. Rolls-Royce by jistě protestoval, ale v Kazachstánu asi nemá kde
Zdroj: Rolls343@Drive2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nejnovější články
- Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
před 3 hodinami - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
včera - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
včera - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
včera - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva