Tak jezdil Ceausescu: luxusní Dacia 2000 rumunského diktátora stále existuje

(+video) Soukromý vůz rumunského prezidenta definoval přepych, jakému dnešní Dacie nemohou konkurovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tak jezdil Ceausescu: luxusní Dacia 2000 rumunského diktátora stále existuje

16.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Tak jezdil Ceausescu: luxusní Dacia 2000 rumunského diktátora stále existuje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+video) Soukromý vůz rumunského prezidenta definoval přepych, jakému dnešní Dacie nemohou konkurovat.

Rumunsko bylo v osmdesátých letech jednou z mála zemí Východního bloku, kde se razantně rozvíjel automobilový průmysl. Nebyla to ovšem žádná náhoda, jelikož v čele státu již delší dobu operoval velmi výrazný diktátorský prezident Nicolae Ceaușescu, který se svým zápalem pro automobily postaral o to, aby v roce 1966 vznikla státem vlastněná automobilka Dacia. Jeho činy jsme už podrobně komentovali v souvislosti s tehdejším „Smartem” od Dacie, řeč na něj přišla také v reportáži testování Octavie RS na jeho věhlasné horské silnici.

První prezident Rumunské socialistické republiky vždy kladl důraz na vyrábění dostupných vozů pro masy, čímž v podstatě vymyslel filozofii Dacie, které se automobilka drží dodnes. Aby udržel náklady na vývoj nízko, nejčastěji přikazoval jako základ používat vozy Renault ze spolčené Francie. Sám si ovšem potrpěl na maximální luxus a nechával si vyrábět speciály pro svoje vlastní potřeby. Ty oplývaly takovým luxusem, o němž si mohl běžný rumunský občan nechat pouze zdát.

Potvrzuje to současný majitel jednoho z Ceausescových aut, kterému se poštěstilo na internetu sehnat na míru vyrobenou Dacii 2000 vycházející z Renaultů 20 a 30, za jejíž volant prezident usedal na cestách v Bukurešti. Ten si řidiče údajně do tohoto vozu nenajímal a řídil si prý sám. Dodnes není známé, kolik takových neobvyklých verzí vzniklo, ale dost možné je, že pouze jedna jediná.

Tento konkrétní čtyřkolý klenot z roku 1981 s přídomkem Comrade (v překladu soudruh) má pod kapotou benzinový motor o objemu 2,2 litru o výkonu 115 koní, díky němuž je údajně bez problémů schopen upalovat až 180kilometrovou rychlostí. Kromě solidní dynamiky je s podivem i zástavba třístupňové automatické převodovky, posilovače řízení, tempomatu ovládaného tlačítky na multifunkčním volantu, dále elektricky stahovatelných oken, klimatizace a centrálního zamykání. Tohle rozhodně žádná jiná Dacia v osmdesátých letech nedostala.

Současný 34letý majitel tento skvost sehnal před dvěma lety, ale až teď se ho rozhodl ukázat široké veřejnosti na výstavě v Brasově. Předchozí majitel údajně vůbec neměl tušení, co prodává a o vůz nepečoval příliš dobře, a tak si opravy a rekonstrukce vyžádaly investici už několika tisíc Euro. Cenu jsme se však kvůli tajnůstkářství nedozvěděli, víme však, že půjde dost možná o jednu z nejdražších Dacií na zemi a také víme, že se jí její majitel jen tak zbavit nehodlá.


Tak jezdil Ceausescu: luxusní Dacia 2000 rumunského diktátora stále existuje - 1 - Dacia 2000 Comrade Ceausescu 1981 01Tak jezdil Ceausescu: luxusní Dacia 2000 rumunského diktátora stále existuje - 2 - Dacia 2000 Comrade Ceausescu 1981 02Tak jezdil Ceausescu: luxusní Dacia 2000 rumunského diktátora stále existuje - 3 - Dacia 2000 Comrade Ceausescu 1981 03Tak jezdil Ceausescu: luxusní Dacia 2000 rumunského diktátora stále existuje - 4 - Dacia 2000 Comrade Ceausescu 1981 04Tak jezdil Ceausescu: luxusní Dacia 2000 rumunského diktátora stále existuje - 5 - Dacia 2000 Comrade Ceausescu 1981 05Tak jezdil Ceausescu: luxusní Dacia 2000 rumunského diktátora stále existuje - 6 - Dacia 2000 Comrade Ceausescu 1981 06Tak jezdil Ceausescu: luxusní Dacia 2000 rumunského diktátora stále existuje - 7 - Dacia 2000 Comrade Ceausescu 1981 07
Parádní Dacia 2000 zcela ohromila výbavou, o které se tehdejším Rumunům mohlo jen zdát

Podrobnější prohlídka vozu

Zdroj: Adevarul.ro přes Worldcarfans

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše