Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie naznačuje, že krize automobilového průmyslu je prakticky nevyhnutelná
26.12.2019 | Mirek Mazal
Tlak na rozmach elektromobilů na straně jedné a jejich vysoké ceny na straně druhé dostávají interakci mezi výrobci aut a jejich zákazníky do takové pasti, že z ní stěží najdeme dobré východisko.
Mezi největší překážky rozmachu elektrických aut patří nesporně malé kapacity baterií spojené s dlouhou dobou dobíjení a nedostatečnou elektrickou infrastrukturou. Co ale naději elektromobilů na větší rozšíření definitivně zabíjí, jsou jejich ceny. Studie společnosti JATO Dynamics potvrzuje jednak přetrvávající nezájem lidí o alternativní pohon na baterky a konstatuje až překvapivou cenovou propast mezi automobily s elektrickým a konvenčním pohonem. Podle údajů shromážděných z 43 světových trhů v prvním pololetí letošního roku byla průměrná maloobchodní cena elektromobilu o 81 % vyšší než u běžné nabídky konvenčních modelů.
Vysoké ceny stále nejdůležitějším důvodem nízkých prodejů, i když se výrobci mohou přetrhnout v reklamách na uvádění finančně dostupnějších či atraktivnějších elektromobilů. Stratégové se budou snažit přesvědčovat zákazníky, že se vyplatí zaplatit víc a že bude kde nabíjet, ani to ale nemusí stačit. EU přitom tlačí na splnění cílů redukce emisí CO2 tak tvrdě, že brzy nebude možné vyhovět požadavkům Bruselu bez podstatného navýšení prodejů elektrických vozidel. Ta ale dnes představují jen velmi malou část trhu - pouhých 1,9 % všech prodaných vozů, a právě to vrhá automobilový průmysl do pasti, ze které nemusí být úniku.
Abychom byli v případě cen konkrétní, v první půli roku 2019 činila průměrná maloobchodní cena automobilů registrovaných v Evropě, Izraeli a Turecku celkem 34 091 USD (781 tisíc Kč), zatímco průměrné ceny elektrických modelů na jednotlivých trzích se dle JATO pohybovaly mezi 35 až 103 tisíci dolary (0,8 až 2,4 milionu Kč). Skandinávské trhy, kde jsou daně za automobily vyšší, a Švýcarsko, kde je poptávka po luxusních autech a sportovních vozech poměrně silná, se řadí na první místo, nejlevněji nakoupí zájemci naopak v chudším Řecku, Rumunsku a Chorvatsku. Například auto registrované v Norsku je 2,4krát dražší než jeho protějšek v Řecku.
V této souvislosti je zajímavé, že ani na trhu s nejnižšími průměrnými cenami elektromobilů se tyto nedostávají pod průměr konvenčních vozů. Ani malý Renault Zoe nedokáže konkurovat současným průměrným maloobchodním cenám aut se spalovacími motory všeho druhu, a to je vůz v podstatě jen do města a okolí.
Situace v USA a Kanadě se zásadně neliší od Evropy, i když průměrná maloobchodní cena vozidel se spalovacími je kvůli popularitě velkých pick-up trucků o něco vyšší než na starém kontinentu, konkrétně se bavíme o 35 614 dolarech (816 tisíc Kč) za kus. Pick-upy a užitkové verze představovaly v první půlce roku 2019 18 % objemu prodejů za průměrnou maloobchodní cenu 43 650 dolarů (1 milion Kč).
Vysoké částky pomáhají vysvětlit, proč má Amerika vůbec nejvyšší průměr, navzdory tomu náklady na pořízení elektromobilu stále převyšují průměrnou cenu tradičního vozidla. Například nejprodávanější Tesla Model 3 byla o 21 % dražší než konkurence na benzín či naftu. Zákazníci firmy řízené Elonem Muskem platili průměrně 47 467 dolarů (1,1 milionu Kč), což je více než za neekologické pick-upy a SUV dohromady (36 797 USD/843 tisíc Kč). Za zmínku také stojí, že ve Spojených státech se neprodávají malé elektrické modely, protože by je nikdo nekoupil.
Jiná situace panuje v Asii, ani ta ale nevyznívá pozitivně. Čína je největším světovým trhem s elektromobily a pro nadcházející léta se elektrifikace osobní dopravy stala pilířem státního ekonomického plánu. Nižší úroveň kvalitativních předpisů spolu s obrovskou podporou vývoje ze strany vlády znamená, že čínští výrobci mohou nabízet levné elektrické voz. Takový Chery EQ1 velikosti Smartu stojí 20 260 dolarů (464 tisíc Kč), což je o 6 455 dolarů (148 tisíc Kč) méně, než je celkový průměr. Populární segment SUV vítá možnost nabíjení, průměrná maloobchodní cena plně elektrické verze BYD Yuan byla o 43 % níže než průměr trhu. I tak ale v Číně po snížení státní podpory odbyt elektromobilů míří ke dnu a nezdá se, že by spása byla jakkoli na dosah.
Žádné podstatné snížení nákladů na baterie totiž není v dohlednu, a tak nelze očekávat, že by ceny elektromobilů mohly v nejbližších letech výrazněji klesnout. EU přesto bude vymáhat své tvrdé regulace emisí a ani Čína zřejmě nezvolí jiný směr. Není tedy divu, že i experti z JATO hovoří o blížícím se krizovém období pro automobilový průmysl. Pokud regulátoři chtějí něco úplně jiného než zákazníci a to první není možné vyrobit za alespoň přijatelné ceny, je to problém. Cenová propast mezi konvenčními a elektrickými auty je zkrátka na jakoukoli pozitivnější prognózu příliš velká.

Průměrná maloobchodní cena elektromobilu byla letos prvních šest měsíců o 81 % vyšší než u běžné nabídky konvenčních modelů
Ceny elektromobilů v Evropě za první půlrok 2019
Ceny elektromobilů v USA a Kanadě za první půlrok 2019
Ceny elektromobilů v Číně za první půlrok 2019
Srovnání cen elektromobilů ve světě
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Toyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včeraDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včeraKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
včeraNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.21. 20:53 - Kavis
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie