Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW

Nabídka cílená na klienty sporťáků je nyní širší. A zákazníky jim berou i SUV vnímaná jako status-symbol.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW

13.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nabídka cílená na klienty sporťáků je nyní širší. A zákazníky jim berou i SUV vnímaná jako status-symbol.

Automobilový trh se celosvětově mění, mimo jiné také kvůli tzv. finanční krizi nedávných let. Právě segment sportovních vozů je ale podle prodejních čísel zasažen nejvíce. A dle Iana Robertsona, ředitele prodejů automobilky BMW, se prodejní čísla už nevrátí na úroveň, kterou dosahovala před krizí.

„Trh se sportovními vozy je zhruba na polovině toho, kde býval. Po roce 2008 zkolaboval a nejsem si jistý, jestli se z toho někdy zcela dostane,” uvedl Robertson. V roce 2007 se celosvětově prodalo 112 tisíc Audi TT, BMW Z4 a Mercedesu SLK dohromady, do roku 2010 se toto číslo ale snížilo o 45 %, jak uvádí IHS Automotive. Do konce dekády by se podle odhadů měly prodeje těchto tří aut dostat na celkových 72 tisíc. To je stále o dost méně než dříve.

Role sportovních aut jako status symbolu se totiž podle něj do značné míry rozplynula a převzaly ji SUV a crossovery, které v posledních letech zažívají nebývalý boom. „Nabídka pro lidi, tradičně asociované ke sportovním vozům, se nyní značně rozrostla,” uvedl Tim Urquhart, londýnský analytik IHS Automotive. Podle něj si nyní zejména mladí a úspěšní lidé mohou vybírat z širšího spektra vozů korespondujících s jejich image a také to dělají. Sporťák už není jediná reprezentativní volba.

Také v rostoucích a rozvojových trzích popularitě sportovních vozů škodí znečištění životního prostředí, většinou také horké podnebí a jistě i obliba limuzín s řidičem u zámožnějších lidí. To platí zejména v Číně, na trhu, který dnes táhne prodeje aut prakticky všeho druhu. Ryzí sporťáky Číňané také kupují, mnohem charakterističtější je pro ně ale touha být pasažérem velkého sedanu na jeho zadním sedadle. Ta se ostatně promítá i do všeobecného prodlužování vozů pro čínský trh, neboť i když čínský zákazník nemá na drahou limuzínu a vlastního řidiče, je mu blízký pocit blízkosti takového řešení třeba v delším Cadillacu ATS-L, podobně řešeném Mercedesu C L nebo SUV typuŠkoda Yeti.

Podle Robertsona patří i výše zmíněné aspekty mezi důvody, proč BMW spolupracuje s Toyotou na vývoji sportovního vozu. Bude prostě vývojově levnější a náklady na jeho přípravu budou zaplaceny i prostřednictvím nižších prodejů. Vůz by mohl přijít v roce 2017 s přeplňovanými čtyř- a šestiválci. Mohl by se jmenovat Z5 a být nástupcem současné Z4, ale není vyloučeno, že otevřená verze dostane plátěnou střechu a objeví se i varianta kupé. To už je ale trochu jiný příběh...


Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 1 - BMW Z4 sDrive 2013 08Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 2 - BMW Z4 sDrive 2013 06Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 3 - BMW Z4 sDrive 2013 07Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 4 - BMW Z4 sDrive 2013 10Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 5 - BMW Z4 sDrive 2013 13Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 6 - BMW Z4 sDrive 2013 12Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 7 - BMW Z4 sDrive 2013 16Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 8 - BMW Z4 sDrive 2013 19Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 9 - BMW Z4 sDrive 2013 20Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 10 - BMW Z4 sDrive 2013 35Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 11 - BMW Z4 sDrive 2013 36Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 12 - BMW Z4 sDrive 2013 38Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 13 - BMW Z4 sDrive 2013 43Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 14 - BMW Z4 sDrive 2013 73Sporťáky nejdou na odbyt. Už to nikdy nebude jako dřív, říká šéf prodejů BMW - 15 - BMW Z4 sDrive 2013 74
BMW Z4 dostalo pro rok 2013 velmi lehký facelift

Zdroj: Bloomberg

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.