Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu
25.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Moderní auta trápí příznačně hlavně problémy s elektronikou, a to stále více. Na špici jsou znovu Japonci, Ford zamířil na úplné dno.
Stejně jako loni touto dobou zde i letos máme výsledky nového kola studie Vehicle Dependability Study (VDS), jenž mapuje spolehlivost nových vozů. Za tou stojí společnost J.D. Power, která oslovila v období od října do prosince loňského roku 33 560 amerických respondentů. Ti měli vyjádřit své zkušenosti za posledních dvanáct měsíců s vozy modelového roku 2013. Výsledky jsou přitom vyjádřeny počtem problémů na 100 vozů (PP100 neboli Problems Per 100), přičemž nižší skóre reflektuje vyšší kvalitu.
V rámci celé studie přitom bylo zjištěno 177 specifických problémů, které spadají do osmi hlavních kategorií. Stejně jako loni se přitom největší kritika uživatelů snáší na elektronické systémy, které se podílejí na celkových vadách z 20 procent. I díky tomu se průměr celého automobilového odvětví zhoršil o tři procenta z 147 PP100 na 152 PP100. 53 procent majitelů si přitom stěžuje na špatnou konektivitu, neboť jejich vůz nenajde jejich mobil. Mimo to 67 procent vlastníků udává, že systém nerozpozná jejich hlasové povely či si je špatně vyloží.
„Nárůst problémů spojených s technologiemi má dvojí původ,“ osvětluje situaci Renee Stephens, viceprezidentka automobilové sekce americké divize J.D. Power. „Uživatelské problémy, jenž trápily majitele vozů v prvních 90 dnech vlastnictví, je obtěžují i po třech letech, a to ještě větší měrou. Navíc se meziročně navýšil počet těchto technologií, jenž se v nových vozech objevují.“ Podle Stephens tak víceméně automobilky nemalou měrou riskují důvěru zákazníků, zvláště ve chvíli, kdy prakticky každý výrobce koketuje s autonomním řízením.






Lexus letos opět uspěl ve studii VDS. Letos se japonské značce dařilo bodovat s modely ES, GS (na snímcích) a GX, povšimnout si můžeme i umístění Lexusu RX mezi prémiovými SUV střední velikosti
„Pokud budete o technologických problémech, jenž vyplývají ze studie, přemýšlet v kontextu s řečmi o autopilotech, pak musí průmysl ještě hodně zapracovat, aby si zajistil důvěru zákazníků. Pokud se nyní majitelé nemohou spolehnout na to, že dojde k připojení mobilního telefonu k vozu, nebo že je navigace dovede do cíle, pak stoprocentně nejsou připraveni důvěřovat autonomnímu řízení, že udrží jejich vozidla mimo příkopy,“ dodává Stephens s tím, že obtížnosti spojené s navigačním systémem a jeho nepřesností patří mezi 10 nejčastěji hlášených.
Kromě nedůvěry pak veškeré problémy ovlivňují i loajalitu zákazníků. Více než 50 % z nich totiž přiznává, že právě kvůli spolehlivosti by napříště zvolili tutéž automobilku či model. Pětapadesát procent by zůstalo věrno výrobci, s jehož vozy nemají žádný problém, zatímco pouze 41 % všech vlastníků by zůstalo u téže značky, se kterou již zažili tři a více problémů. Jen třetina majitelů se pak dušuje, že by setrvala u výrobců, v případě jehož produktů bylo třeba vyměnit jeden ze zásadních komponentů, který ovšem nesešel běžným opotřebením.
Závěrem obecných zjištění studie pak alespoň můžeme konstatovat jedno pozitivní zjištění, jenž souvisí s motory a převodovkami. Počet problémů totiž klesl z loňských 26 PP100 na letošních 24 PP100. Je tedy vidět, že alespoň v jednom ohledu tu máme zlepšení. Nyní ale již můžeme zamířit za konkrétními výsledky.
VDS je další studií spolehlivosti, ve které Ford klesl až na samotné dno
Japonci se horší, Evropané lepší
Stejně jako loni - a nejen loni - opanoval čelo pelotonu mezi značkami Lexus. Je to pro něj už páté vítězství v řadě, nicméně i v případě japonské automobilky tu máme zhoršení, neboť počet problémů na sto vozidel narostl z 89 na 95. Na rozdíl od minulého roku přitom ke srovnávání již můžeme přikročit, neboť J.D. Power již postupoval dle stejných kritérií, jenž se mnohem větší měrou zaobírají právě multimédii, konektivitou a nesnázemi s nimi spojenými. Je přitom otázkou, zda tento vývoj má spojitost s produkcí nových vozů, jenž za poslední čtyři roky narostla opravdu nemalou měrou. Osobně ovšem doufáme, že Japonci jednoduše neupřednostnili kvantitu nad kvalitou.
Přesunout se můžeme ke druhému výrobci v pořadí, značce Porsche. Ta si meziročně polepšila, a to nikoliv pouze v rámci umístění (loni byla pátá), ale zejména v počtu zdokumentovaných problémů. Ty poklesly ze 116 PP100 na 97 PP100, což je možná až překvapivé, pokud si uvědomíme, že také značka z Zuffenhausenu navyšuje své registrace. Navíc své modely osazuje stále větším množstvím elektrických systémů, jenž jsou všeobecně považovány za jednu z největších slabin moderních aut.
Zlepšení se dočkal rovněž Buick, ačkoliv si pro letošek musí vystačit s třetí příčkou namísto loňské druhé. Nicméně počet zaznamenaných problémů poklesl (ze 110 PP100 na 106 PP100), což již není příklad čtvrté Toyoty. I ta si meziročně díky skoku Porsche pohoršila o jednu pozici, mnohem závažnější je však nárůst nedostatků (113 PP100 versus 111 PP100). Jelikož jde přitom o mateřskou společnost Lexusu, který si taktéž pohoršil, jede zjevně celá firma dle jednotného mustru, který by měla změnit.
Z dalších úspěchů můžeme poukázat třeba na vzestup GMC (120 PP100 versus 123 PP100) či především Volva, které se loni se 174 problémy na sto vozů nacházelo hluboko pod průměrem. Pro letošek se však již vyšvihlo do „černých čísel“ (152 PP100). A pozitivní jsou vlastně i výsledky Fiatu (171 PP100 versus 273 PP100), jakkoliv se i nadále nacházíme pod průměrem. Nicméně italská značka již nepatří na chvost celého startovního pole, ale překonala třeba Nissan, Land Rover či Ford.
Modrý ovál musí pro změnu počítat s nelichotivou předposlední příčkou, na kterou jej dostalo 204 problémů na sto vozidel, tedy podstatně horší hodnocení než loni (188 PP100). A je to pro něj o to horší, že jen v málokteré podobné anketě končí lépe. Vůbec nejhorší je pak aktuálně Dodge, který se taktéž dočkal sešupu (208 PP100 versus 192 PP100). Dodat pak již jen můžeme, že ačkoliv studie zaznamenala i stížnosti majitelů Jaguaru, danou značku do svých tabulek kvůli malému množství hodnocených vozů nezařadila.
Nejspolehlivější značky vozů dle J.D. Power VDS 2016
Američané oceňují především Američany, tedy krom Fordů
Zamířit můžeme k jednotlivým obchodním segmentům, kde naprostou dominanci předvedl koncern GM. Ten si připsal osm dílčích vítězství z celkových 19 kategorií, druhá pak skončila se šesti „zářezy do pažby“ Toyota Motor Corporation. Opět přitom můžeme zmínit ten samý vývoj jako v rámci samotných automobilek, neboť loni jak Američané, tak i Japonci dosáhli sedmi zlatých vavřínů. Navíc obě za daný úspěch vděčí sdruženým značkám, tedy na jedné straně Buicku, Chevroletu a GMC, na druhé pak Lexusu.
Abychom nemluvili jen tak obecně, rovnou zmíníme, že pod křídla GM patří vítězné modely Buick Encore, Buick LaCrosse, Buick Verano, Chevrolet Camaro, Chevrolet Equinox, Chevrolet Malibu, Chevrolet Silverado a GMC Yukon. V případě Japonců pak zabodovaly Lexus ES, Lexus GS, Lexus GX, Toyota Prius, Toyota Sienna a Toyota Tundra.
Z dalších automobilek je překvapivě nejúspěšnější Mini, které má body za Cooper a Coupe/Roadster. Je však třeba dodat, že obě tyto řady zabodovaly pouze v jednom segmentu, a sice s kompaktními sportovními vozy. Dále pak vyšly poháry ještě na Fiat 500, Hondu Fit (alias Jazz), Mercedes-Benz GLK nebo Nissan Murano. Takové Porsche ale kupodivu stejně jako loni v žádném segmentu překvapivě nezabodovalo, tedy pokud nebudeme brát v potaz třetí místo modelu Cayenne mezi prémiovými SUV střední velikosti. Je to ale pořád lepší než u Fordu - ten nebodoval nikde a s ničím...
Nejspolehlivější osobní vozy dle třídy
Nejspolehlivější pick-upy, MPV, SUV a crossvery dle třídy
Třetí nejúspěšnější značkou v pořadí je po GM a Toyotě poněkud překvapivě Mini, které opanovalo segment kompaktních sportovních vozů. Za ním pak skončil Volkswagen Golf GTI
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
včeraŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před hodinouPro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 8 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 9 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 10 hodinamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.03. 00:23 - Kavis
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.02. 21:32 - Stepan
- Onboard videa 04.02. 17:28 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 04.02. 17:12 - pavproch
- Rychlodotazy 04.02. 17:01 - pavproch
- Politický koutek 04.02. 13:29 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.02. 11:51 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB